/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
XP installation går istå
Fra : ara
Vist : 804 gange
300 point
Dato : 27-10-09 16:26

Hej.

Jeg er ved at installere XP på en ældre maskine.
Der har før været installeret XP på den.

Den begynder godt nok med at indlæse filer.

Jeg får denne oversigt frem.

plads der ikke er partitioneret 8 MB
C partition 1 (ukendt) 40 mb
D partition 2 NTFC MB

her kan jeg så vælge at installere, slette partition, eller afslutte.

pludselig holder dvd drevet op med at køre, og pc'en/inst. programmet fryser.

Hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-09 16:29

Du kan kun installere på D:\

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-09 16:53

Problemet er sikkert at du har nogle opdateringer liggende og dem skal du slette først, for de kan blokere for installation.

Gå i tilføj/fjern programmer, oppe foroven er er en firkant (vis opdateringer) der skal du sætte v i.
Nu kan du se opdateringewrne nederst og den sletter du. Så skulle installationen virke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 17:17

Hvis du ikke har noget du skal passe på ville jeg da formattere hele disken først.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 17:32

der står ud for C af der er plads til 40 gb og der er 40 gb fri.

Så hvorfor kan jeg ikke installere der??

Jeg har formateret hd'en.
Hvis jeg vil gøre det igen hvordan gør jeg det så, hvis
jeg vil lade hd'en blive siddende i den pc hvor den er nu.

Der er jo ikke noget på disken, og instalationsprogrammet
vil jo ikke formatere den fryser pludselig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 17:37

Prøv at gå i dos og skriv "format:C" , det er en nødløsning. Det er den ukendte partitation du skal af med og senere vælge NFTS.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 17:38

til stig54.

Kan jeg bare gå i dos på den pc hvor hd'en er nu?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-09 17:40

Du skal ikke formattere først. Du skal have slettet boot sektoren effektivt. Ellers kan man ikke installere Xp , hvis der har været vistal... førhen.

Brug en af de bootdiske man kan dovnloade. Start med den og slet så harddisken.

Derefter kan du med xp installationdisken partitionere og formattere.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 17:45

okay. Har 6 stk bootdisketter.

Starter jeg så bare op med at læse fra diskdrev og så går det ellers derud af....

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 18:07

disk 4 virker selvfølgelig ikke.

Hvor får jeg fat i nye bootdisk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 18:26

HVis der ikke er noget du skal gemme, så slet alle partitioner. det gør du fra skiven af ved den skærm hvor du får valbmuligheder som du selv beskriver. Slet dem alle og opret derefter en ny i den størrelse du ønsker, evt hele hardiskens størrelse. Formater den til filsystem NTFS. Det gør du også fra skiven af. Og så er det bare at følge anvisningerne.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 18:31

Citat
Hvor får jeg fat i nye bootdisk

Muligvis her:
http://www.bootdisk.com/

Og ja - du skal bruge alle 6

Under installation bør du slette alle partitioner og så oprette een...................... til XP

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 18:41

til fijala.

Jeg kan jo ikke som jeg skriver gøre det fra cd'en.
der sker det at cd'en holder op med at køre, og dersfter fryser pc'en

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-09 19:05

Transor
Hvorfor kan man ikke formattere og evt. partionere først, så kommer han da ind på drev C som er der det skal installeres

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 19:10

Men jeg har endnu ikke forstået, hvad vælger du blandt dine muligheder

Citat
Jeg får denne oversigt frem.

plads der ikke er partitioneret 8 MB
C partition 1 (ukendt) 40 mb
D partition 2 NTFC MB

her kan jeg så vælge at installere, slette partition, eller afslutte.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 19:23

Jeg startede med at formatere hd'en i en anden pc.

Herefter vælger jeg at installere på hd.
så får jeg denne meddelelse-

HVIS DU VIL INSTALLERE XP PÅ DENNE PARTITION DU VALGTE SKAL
INSTALLATIONSPROGRAMMET SKRIVE NOGLE STARTFILER TIL FØLGENDE
DISK.
DISK 0 PÅ ID 0 PÅ BUSSEN 0 PÅ ATAPI.

I MIDLERTIDIG INDEHOLDER DENNE DISK IKKE EN WINDOWS XP KOMPATIBEL
PARTITION.

Jeg har også valgt at slette partitation først, men det hjælper heller ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 19:29

Den harddisk skal nok lige ordnes med en gparted live CD som skal hentes og brændes.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 19:31

og da du så slettede partitionen, skal den jo selvfølgelig formateres igen. Det har du vel også gjort ikk.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 19:49

Citat
og da du så slettede partitionen, skal den jo selvfølgelig formateres igen. Det har du vel også gjort ikk

Det ved jeg ikk.

Jeg er derude hvor jeg ikke ved hvad jeg laver

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 19:54

Husk lige på at det er den eneste hd der er i pc'en.

Jeg er ligeglad med om alt bliver slettet (det burde det vel også være) da jeg
formaterede første gang.

kan man starte op i dos, hvis ens hd er tom?

hvis hvordan gør jeg. Jeg kan huske at der står noget med a>\ derinde.
Hvordan får jeg det til at stå C format

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 20:00
Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 20:27

skal cd'en du beskriver ikke bare brændes med Nero og vælge cd rom (iso) og så brænde den?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 20:31

Hvis du sætter din xp skive i drevet og genstarter pcen, så vil den starte op på skiven hvis du gør følgende.
Gå ind i bios ved at trykke på enten Delete eller F2 under opstart eller hvad tast der bliver nævnt for at komme i setup.
I bios skal du kigge efter noget der hedder Boot og der vælger du cd-rom som First boot device
Gem ændringerne ved at taste på F10, og genstart.
Når den nu starter vil der lidt senere end der hvor du gik i bios, komme en meddelse at du skal taste på en vilkårlig tast for at starte på cd-rom. Gør det.
Nu læser (booter) den fra cd-rommen og lad den rulle færdig indtil du bliver spurgt om du vil installere XP.
Her er det du skal vælge at slette partitionerne, bare slet dem alle
Nu skal du så oprette en ny partititon og deerefter skal den formateres
Vælg Filsystem NTFS (hurtig)
Efter endt formatering begynder den at installere XP og så bare følg anvisningerne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 20:34
Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 20:45

Til Fijala.

Den kan jo ikke installere. Når jeg booter fra cd og kommer til hvor jeg bliver spurg om jeg vil installere XP fryser pc'en da cd rom drevet ikke kører mere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 20:50

Mystisk meget mystisk, skiven er vel ikek beskidt, (skud i tågen). Hvis du ikke kan installerre fra skiven kan du sikkert heller ikke efter du har booted fra de 6 disketter. Tror jeg
Hvad sker der med din skive hvis du sæter den i den pc du sidder ved nu. Vil den så starte op pas på du ikke begynder at installere. Det er blot for at tjekke skiven

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 20:52

Eller også er harddisken defekt.
Eyvind kan du ikke guide ham igennem med tjek af hd, du kan jo det hele på rygradden.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 20:54

Jeg har prøvet med to forskellige harddiske.

Cd'en er ikke defekt. Den er ny.

Aner ikke hvad der er galt. Jeg har da prøvet det 3 gange før uden problemer,
men denne gang må jeg give op.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 21:11

Når du siger
Citat
Jeg startede med at formatere hd'en i en anden pc
hvor (diskhåndtering måske) og hvordan gjorde du det så.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-10-09 21:20

PM 8.0

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 21:38

Pm8........................blev harddisken gul

Har du diskettedrev så brug PM8 igen

Du kan lave ti disketter på den maskine hvor PM8 er installeret > rescue disk. (2 stk.)

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-10-09 09:49

Kan jeg tage harddisken over i min egen pc, og tage den hd ud der sidder der som styrestystem.

Så kan jeg jo prøve at installere der. Så er jeg bare i tvivl om man kan sætte den tilbage i den pc jeg har problemer med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-09 10:44

Ara - du springer lidt rundt i det.

Jeg vil gerne guide dig, men vi skal tage een ting ad gangen.
Jeg stiller lige et par spørgsmål som du skal svare på først.

1. Har du diskettedrev på den gamle comp
2. Har du en windows 95 eller 98 startdiskette
3. Har du PM8 disketterne
4. Har du PM8 installeret på den anden comp
5. Har du diskettedrev på den den anden comp.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-10-09 11:32

Hej Eyvind.

Det lyder super at du vil hjælpe. Så skal jeg
prøve at forklare mig mere tydeligt.

Husk på at jeg ikke er skrap til det med pc,
så undlad at hendvise til engelske sider, da
mit skole engelsk nok ikke rækker.

1. ja
2. ja
3. nej
4. ja
5. ja

mit problem er at jeg ikke har 12 disketter, men kan selvfølge lig købe dem.
For som du skriver skal jeg bruge 12 stk.?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 28-10-09 13:46

Til opstart af XP bruges kun 6 stk. disketter.

På den anden computer laver du to disketter sådan:
Start > programmer > PM8 > rescue disk > og så laver den 2 disketter.
Dem skal du bruge på den anden maskine.
Har du ikke nok disketter så lav de 2 rescue først.

Den gamle maskine:
Start comp. med en 95/98 diskette og vent til den er klar ved A:\>
Skriv så der står:
A:>\ fdisk /mbr
og tryk enter (husk lige en afstand mellem k og / )
Nu arbejder den lidt.
Prøv så med
A:\> fdisk
enter
Se om du kan slette alle partitioner.

Kan du ikke det - så sluk comp.

Start comp. med diskette 1 (PM8 rescue) og den beder om diskette 2
PM8 vil muligvis rette noget på harddisken................lad den gøre det.
Nu kan du muligvis slette eller lave partitioner..........................lav kun een partition på 25 GB
Primær partition
Formatet skal være NTFS
Partitionen skal være aktiv (det er nede i bunden af rullemenuen)

Fortæl hvor langt du når eller hvad der stopper dig.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-10-09 15:34

Jeg brugte den sidste løsning med PM, da den første ikke virkede hos mig.

Jeg brugte godt nok PM 7 diske (havde dem liggende).

Kunne godt formate og her er hvad der står i PM

* unallacated 7,8
* Extended 76,308
* C NTFS 24...
* D NTFS 52...

Nu starter jeg så pc'en op med XP cd'en , men når ikke længere end før. Den fryser fast og cd drevet holder op med at køre.

inde hvor jeg skal vælge om jeg vil instt. eller slette, trykker jeg enter for at instt. men der sker ikke noget.

En gang er jeg kommet videre, men der skrev den
HVIS DU VIL INSTALLERE XP PÅ DENNE PARTITION DU VALGTE SKAL
INSTALLATIONSPROGRAMMET SKRIVE NOGLE STARTFILER TIL FØLGENDE
DISK.
DISK 0 PÅ ID 0 PÅ BUSSEN 0 PÅ ATAPI.

I MIDLERTIDIG INDEHOLDER DENNE DISK IKKE EN WINDOWS XP KOMPATIBEL
PARTITION

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-10-09 16:17

Vender lige tilbage senere i aften.

Tror det spiller nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-09 16:26

lad nu være med at springe over det lave gærde..............................

Du skal slette hele harddisken først med PM

Og så oprette een partition ------------------------------- og kun een

primary ...................................ikke extended
25 GB
NTFS
Active

Ellers får du vrøvl med den senere.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-10-09 21:05

Hvad betyder extended.

da jeg gav det lille drev hvor der stod 7,8 mb et drev bogstav, kunne jeg begynde og installere windows.

Når du skriver at jeg kun skal oprette en på 25 gb, skal jeg så installere XP på den, og så bagefter dele hd'en i flere stykker.?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-10-09 21:24

Jeg kan ikke finde ud af at formatere hele hd'en inde i PM.

Hvor gør man det?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 28-10-09 21:35

så er den der måske.

nu står der at der er 25 gb på c drev som er primær-
under står der unallocated 52 gb primary.

er det rigtigt. Kan jeg begynde inst. af xp???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-09 09:45

Ja det lyder rigtigt - for det er nok en 80 GB harddisk.

De 52 Gb unalocated vender vi tilbage til.

De eneste du så lige skal gøre med PM er:
Ud for dit C: NTFS .........................................under status skal der stå active
Gør der ikke det:
Marker partitionen > Operations > ned til adavanced > videre og klik på "set Active"
Ok

Hop ud af PM

Nu bør din bios stå sådan i bootrækkefølge:
A:
CD
harddisk

Og så kan du godt installere XP

Når Xp er lagt ind og kører, skal vi lige lave lidt mere på den harddisk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-09 14:29

Som sagt skal du starte med at slette disken ordentligt og fuldstændigt i botområdet. Det er ikke nok at formattere. elles bliver boot fra vista (lort) ved med at genere fordi xp boot ikke overskriver vistas området totalt.

Formatteringmed xp sletter heller ikke vista bootområdet.

Resultatet bliver at xp installationen mislykkes.

Her er så en mere nøje beskrevet fremgangsmåde.
Det er ikke for totalt edb novicer.

For at danne en bootdisk, som kan slette ,skal du først dowloade et image, som du brænder til en cd. så skal du bote den maskine , som skal have xp med den dannede cd. Derefter kan du med et program på den slette harddisken.
Du kan finde image her:

http://www.sadevelopment.com/more_download.htm

Download "large drive tools" iso image . Gratisversionen er god nok til formålet. Den kan ikke totalslette harddiske, men nok til at xp bagefter kan installeres.
Brænd image til en boot cd.
Boot op med den og vælg " erise entire disk" og lad den blive færdig så langt gratisversionen kan.
Nu er den første del af harddisken overskrevet med bar nuller.

Så er du klar til at installere xp med ny partitionerin og formattering.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-09 14:36

transor.................................læs dog tråden - alt det er jo gjort.

Og skal en harddisk nulstilles - så er det lidt nemmere med Lowlevel fra technet.

ARA - tag dig ikke af transor lige nu.....................

Kommentar
Fra : ara

Dato : 29-10-09 16:02

Okay, så er jeg klar til at bøvle lidt mere med pc'en

Eyvind, jeg arbejdede længe i nat med pc'en.
Det som jeg er nået frem til nu er.

i systemadministrator står der at C er primær og ok, og D er logisk drev og ok.

skulle det så ikke spille. Det ser det ud til indtil videre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-09 16:12

Men du fulgte ikke min anvisning helt.

Ok så lad den beholde det logiske drev................................men der skal installeres på C:

Det går altså galt hvis du springer i mål

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-09 16:27

Sorry - jeg så forkert.

Har du nu en partition med XP på C: 25 GB

Og en partition extended med et logisk drev D: 50 GB

Kommentar
Fra : ara

Dato : 29-10-09 17:25

ja, det er sådan det er endt. Håber sgu det er rigtig. Var noget ked af det i aftes/nat, da jeg måtte starte forfra.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-10-09 18:22

En hardwarefejl?

Prøv at udskifte controller-kablet ( = fladkablet) mellem bundkort og HD

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ara

Dato : 29-10-09 18:37

Til Molokyle.

Dette prøvede jeg men det hjalp ikke.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 29-10-09 18:38

Tak for den store hjælp Eyvind.

Jeg tror og håber på at pc'en bliver ved med at virke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-09 18:42

OK - så håber vi at den arter sig godt.