/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
varme batterier
Fra : jes-a
Vist : 551 gange
50 point
Dato : 22-10-09 17:09

Hej

Har lige købt en uniross lader, hvor der er plads til AA og AAA batterier. Jeg har sat fire AAA(750 mA, lades på 7 timer) og fire AA(2650 mA, lades på 10 timer) i og de har stået 3-4 timer. AAA er lunkne, men AA er meget varme. Skal de blive så varme eller er de i stykker?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-10-09 17:21

Når du har fyld laderen op kan der sagtens blive meget varm ind i laderen og det tror jeg ikke har nogen betydning

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 22-10-09 17:27

Det er ikke laderen, der er varm, men AA-cellerne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-10-09 17:31

Det er også ok, så længe de modtager strøm bliver de varme. Bare ikke det er så varmt at de kan antænde noget

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 22-10-09 17:34

Men hvorfor er AA markabt varmere end AAA. Burde de ikke være ens varme?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-10-09 17:41

AAA bliver sikker opladet hårdest på og indtil de er fuldt opladede så er det sikkert sådan. Nu er overfladen jo ikke så stor på et AAA som på et AA så måske derfor kan det ikke optage den samme mængde varme (skud i tågen)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-09 18:43

De fleste ladere har to sæt poler, til henholdsvis AA og AAA batterier. Det kan være den formodstand som sidder i hver af batteriholderne, som ikke er tilpasset korrekt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-10-09 18:49

De kan blive MEGET varme, AA bliver ladet med flere mA end AAA, derfor bliver de (AA) varmere

Accepteret svar
Fra : Asbjørn2

Modtaget 50 point
Dato : 22-10-09 21:58

Svaret ligger lige for.

AAA optager 750 mA
AA optager 2650 mA
d.v.s. at at AA optager 2650/750 = 3,5 gange så meget strøm, og vil derfor varme mere.

Regner du tiden med, så bliver regnestykket for AAA 750/7 = 107 mA/time
for AA 2650/10 = 265 mA/time
d.v.s. at AA stadigvæk optager mere strøm, og derfor varmer mere.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 22-10-09 22:22

ok, tak. Jeg regner med at batterier og lader er iorden så.

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 22-10-09 22:22

Tak for svaret Asbjørn2.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 22-10-09 23:33

jes-a, selv tak for svaret.
jeg regner med at både lader og batterier er i orden, men det vil altid være en god ide at holde øje med skidtet første gang det sættes i drift.
God vind fremover
Asbjørn2

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 23-10-09 11:13

Kom til at se, at der i brugsanvisningen stod med småt, at man ikke må blande flere typer i laderen. Måske den er blevet forvirret af det og ladet forkert. Den slog i hvert fald ikke fra efter det antal timer det skulle tage at oplade batterierne.