/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
KTAS-Aktier.
Fra : dinni
Vist : 898 gange
100 point
Dato : 14-10-09 08:56

Hej Gruppe.
Tilbage i 70'ne købte vi et par telefoner,og fik eller købte samtidig nogle aktier og jeg mener at jeg fik udbetalt, et minder beløb ved aflevering af kuponer i en bank.Er der en som hved hvordan det virkede,da vi helt har glemt det. Hilsen Dinni.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 08:59

Den forstod jeg ikke... hvordan den virkede??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 10:05

De aktier skulle forlængst være ombyttet med TDC aktier, tror jeg.
Københavs Telefon Aktie Selskab eksisterer ikke mere.

I har været det der hed kupon-klippere, altså aktionærer med et ark hvor aktieudbyttet kunne udbetales ved aflevering af en kupon fra arket hos en bank.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-09 10:16

Nordsted1, husker Du ikke udtrykket "kuponklippere" som man kaldte småaktionærer engang ?
Afkast indløste man ved hjælp af kuponer.

De er muligvis værdiløse da det daværende Tele Danmark jo blev solgt til amerikanerne og de forlangte en tvangsindløsning af alle aktier, men jeg er ikke helt sikker da man inde på TDC hjemmeside stadig kan se omtale af aktier der bliver bliver børsnoteret på Nasdaq.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 10:22

Jooo jeg kan godt huske at der var kuponklippere

Citat
Ultimo 1990 stiftedes derfor holdingselskabet Tele Danmark A/S som et 100% statsejet selskab. Statens aktier i Tele Sønderjylland A/S, Statens Teletjeneste A/S og Fyns Telefon A/S blev indskudt i selskabet. [B]Aktionærerne i KTAS og Jydsk Telefon blev tilbudt at konvertere deres aktier til aktier i Tele Danmark, hvilket 80% tog imod. De resterende aktier blev i 1992 tvangsindløst af staten i henhold til selskabernes koncessionsaftaler og vedtægter[/B], og statens aktiepost i de to selskaber kunne overdrages til Tele Danmark, der nu var eneejer af de fire regionale selskaber og Telecom A/S. I 1994 blev statens ejerandel reduceret til 41% i forbindelse med verdens hidtil største internationale aktieemission uden for eget marked, der indbragte 19,3 mia. kroner.

http://da.wikipedia.org/wiki/TDC

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 10:24

Hvis du har aktier liggende fra KTAS tror jeg det løb er kørt, men du kan da prøve at ringe til TDC

http://tdc.dk/publish.php?id=21459

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-09 10:33

Jeg kan huske der var noget bøvl med ATP der ikke ville af med aktierne som jo er "arvesølv".

Gribben Henning Dyremose (bestyrelsesformand) havde ingen problemer med at score 80 millioner fra det underskudsgivende TeleDanmark da det blev solgt.

Kommentar
Fra : dinni

Dato : 14-10-09 15:56

Hej igen gruppe.Jo tak men hvorfor købte man aktier for så lille et beløb??? var det noget man bare skulle ,jeg har da vist nok indløst aktierne.
Mange hilsner Dinni.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-09 16:42

Dengang var KTAS rigtig brugervenlige, med brugerrepræsentanter der kom med til møder og så de aktier der altid havde været et godt stykke papir, næsten fungerende som et andelsselskab.

Brugervenligheden stoppede dog ved nedbrud hos private kunder hvor der gik minimum 14 dage inden der skete noget
Dengang kendte jeg en der sad på kontor hos KTAS, han fortalte at det var helt bevidst at de gemte sagerne 14 dage, og det var simpelthen for at kunne planlægge og vide at der var fast arbejde til deres dengang egne teknikere.
Nu bliver hver ting udliciteret, med de gener det giver.

Godkendelse af svar
Fra : dinni

Dato : 15-10-09 16:23

Tak for svaret LuffeA.