/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Uventede Pc nedlukninger
Fra : Capewak
Vist : 449 gange
50 point
Dato : 01-10-09 13:02

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal lægge dette spørgsmål men nu prøver jeg her.

Jeg har nu to gange . men jeg er på nettet på en mmo session været ude for at min pc slukker - som hvis man slukker på knappen bag på - det hele stopper momentant. Der går 5-10 sekunder så kommer det strømmen igen og efter noget forstyrrelse kan jeg komme op at køre igen. Det er sket tre gange indenfor en uge. Det erikke på et tidspunkt hvor pc'en har været belastet længe og er varm - det er efter måske 10 min session og det er ikke hver gang.

Tilsyneladende ryger strøm til radioure og andre funktioner ikke - radiouret taber så at sige ikke tiden.

Der er mindre renoveringsarbejder i gang i ejendommen kan det være det der skaber "peaks" som får pc'en til at flippe ud mens lys og radio klarer sig ?

jeg har tjekket hændelses log men kan ikke finde registrede hw hændelser eller andet der tyder på min psu står af.

Nogen bud på hvad mit problem er ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-09 13:03

Sandsynligvis stømforsyningen men det kan også været andet

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:06

Mener du min PSU eller noget udefra ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-09 13:09

Jeg mener din PSU, jeg har aldrig oplevet at små strømudfald kunne slukke en computer uden at der var et lille blink i lyset også, men 100% sikker er jeg selvfølgelig ikke

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 01-10-09 13:11

Hvad er en 'mmo session'

Der findes sider på nettet der kører med scripts, som kan få din pc til at lukke ned uden advarsel.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:14

har du noget bud på hvordan jeg kan være sikker på min PSU af og til står af ? jeg har opgraderet siden jeg købte Pc'en oprindeligt med skærm og grafikkort ja. Men jeg kan ikke umiddelbart se PSU data - er jeg så tvunget til at demontere for at tjekke eksakt model og data for den ?

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:17

mmo session: dermed menere jeg at jeg spiller computer spil over nettet (i dette tilfælde er det lotro - Lord of the rings some er et af de mange mmo spil på nettet)

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 01-10-09 13:23

Så kan du godt regne med at det er grunden, enten er din pc ikke kraftig nok, eller den bliver for varm og lukker ned.

Kommer der ikke en blå skærm, når det sker, lige før den genstarter igen.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 01-10-09 13:26

Hvis du ikke plejer at have problemer, så prøv at rens din pc indvendigt, det kan være støv på køleren eller mellem lodningerne der får den til at blive for varm.

Prøv eventuelt dette program, det skulle kunne måle dine temperaturer.
http://www.majorgeeks.com/download337.html

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:27

nej, der kommer ikke BSOD - den slukker simpelthen i de der 5-10 sek og så forsøger den at starte igen. Det er sket tre gange nu i i løbet af 9 dage - ikke hver gang men kun mens jeg er på nettet med lotro. I de to tilfælde kunne den starte op igen men her den tredie gang måtte jeg tage strømmen bag på og restarte - den kunne så godt genstarte normalt når jeg valgte det - det var altså ikke nødvendigt med sikker start.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 01-10-09 13:29

Eller bare prøv at fjerne den ene side af kabinettet, det giver en ekstra afkøling.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:29

Mælkegodt: der er ikke støvophobning - den er helt fin kørende og kølingen er helt i top. Det er jeg nærmest helt sikker på.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 01-10-09 13:31

Kommer der ikke blå skærm, er det ikke direkte system fejl, men sikkert bare almindelig overbelastning = varme eller måske din strømforsyning.
Angående strømfosyningen, så skal der rigtig meget til, før den står af, så den ville jeg ikke tænke på i første omgang.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 01-10-09 13:37

Men du skriver om peaks fra elarbejde ejendommen, hvis din pc er meget hårdt belastet, skal der altså ikke meget til før den kan gå i sort, det er jeg tit ude for, når det lyner og jeg har mange programmer lørende, selvom det er meget langt væk, så det er absolut en mulighed.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:39

Godt - men erm - hvor er jeg så henne ? ikke støv - ikke temperatur har aldrig set den over 50 grader og dette sker tidligt i sessionen ikke efter 2-3 timer - nogen bud ?

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:43

hehe - linier og svar krydser hinanden; jeg har lagt et spørgsmål og peaks ned til min AB bestyrelse og det får jeg nok først svar på om nogen dage hvis overhovedet, men jeg tror også¨dette er en mulighed.
Vil dog også lige prøve et teknisk forum hos Lotro.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 14:36

ok jeg har tjekket min HW igennem - her er mit samlede system:

ASUS P5K deluxe
Intel dual core 2.4 MHZ
2 GB RAM
Inno3d Geforce GTX260 core 216
Win Vista 32 bit
Samsung Syncmaster T220/T220G
CM Stacker STC-T01 cabinet
PSU PFC LC6550 GP ATX12V

Er PSU for lille eller på kanten eller hyr ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-09 16:20

Der er med al sandsynlighed ingen grund til at tjekke noget....

Visse spil - nye som gamle - kan bare ikke køre med visse komputeres konfigurationer og programmer - kald det forstyrrelser - men det er bugs i programmet....

Installerer/spiller du spillet på en HELT REN maskine der KUN indeholder sttyresystem - sker det IKKE - derfor er det i mange tilfælde UMULIGT at finde ud af hvad der konflikter....

Husk på at selvom du IKKE tror der er andet der kører - så er der en masse der kører i baggrunden - bare kig i din jobliste....

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 01-10-09 17:42

Visse spil - nye som gamle - kan bare ikke køre med visse komputeres konfigurationer og programmer - kald det forstyrrelser - men det er bugs i programmet....

Ja, det er en gammel kending, men som du er inde på, problemer med spil serveren, og måske lidt virus eller adware, der spiller ind, når det er på en så kaldt spil server.
Hvor der er mange forskellige brugere, med eller uden rene tanker.

Mange har de problemer, enten med lyd eller andet der pludseligt ikke virker som det hat gjort.

Jeg læste et tip herfra, http://www.kandu.dk/tip20153.aspx
det rydder rimeligt pænt op på en pc, prøv det.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 02-10-09 08:53

jeg er i færd med at gennemrense pc'en på kryds og tværs (malwarecheck) for anden gang i løbet af kort tid. men jeg har generelt et højt niveau forbeskyttelse og sikkerhed så jeg tror ikke rigtig på det på forhånd. Det opstår pludselig efter en 5 mdr med det spil og efter to hw opdraderinger.

Men ingen tror det er PSU'en der er for lille ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-09 09:26

Næh....

Og jeg tror som sagt heller ikke det er "skidt"

Det er bare sådan - og i særdeleshed i forbindelse med spil - det er ikke noget fabrikanterne kan gøre noget ved, da de i så fald skulle teste på millioner af komputerkonfigurationer og residente programmmer - det lader sig ikke gøre da der kommer nye HVER ENESTE DAG...

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 03-10-09 10:42

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tro for jeg får forskellige råd. Nogen pc-nørder fra spillet siger min PSU er lige på kanten af hvad den kan levere af strøm og derfor godt kan få åndenød nu og da. At alene det grafikkort kan trække 30A under høj belastning og så er den PSU i hvert fald under pres.

Jeg gider jo ikke investere i en ny PSU hvis ikke det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-10-09 11:09

Så spar du pengene

eller køb en decideret spilkomputer der IKKE bruges til andet.....

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 05-10-09 10:11

Deter faktisk en pc'er der primært bruges til spil :p men den er bare to år gammel nu. Jo jeg planlægger næste men jeg trækker den sag/investering lidt i ørerne.

Efter min besøg hos Malwarechecheck og 2 nye RAM klodser kører den ret godt/tilfredsstillende. Jeg føler mig ikke sikker for de der psu dropouts så jeg observerer, men jeg har spillet henover weekenden som jeg normalt gør og det er gået godt. Dvs jeg har gennemført adskillige lange lotro sessioner uden BSOD eller PSU dropouts

Hvis der nu kommer dropouts på en af ugedagene der ved frokost tid hvor ikke så mange er på spillet så vil jeg sige der er nogen i bygningen der har et lidt forkert stik i forsyningen hvor jeg bor. Har adviseret andelsforeningens bestyrelse så de i det mindste er lidt obs på det.

Afslutter snart tråden:p