/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Genskrivbare CD'er =CD RW
Fra : ingelein
Vist : 846 gange
100 point
Dato : 22-09-09 23:13

Hej
Jeg ville være glad hvis nogen kort skitserede, hvordan det fungerer med de genskrivbare CD'er. Skal man slette alt og evt. formatere CD'en eller hvordan foregår det?
Kan man lægge filer på skiven ad flere omgange - ja, sikkert, men kan man gøre en af de bestående filer større. Jeg har ikke rigtig fantasi til at forestille mig selve processen.

Hvem gider forklare det eller henvise til et brugbart sted med oplysninger.

Hvad bruger I de genskrivbare CD' er til - sådan ent praktisk ?

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-09-09 23:14

Hej
ja, hastværk er lastværk - der mangler et r ved rent praktisk.
Klummergøj
Ingelein

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-09 23:18

En genskrivbar cd fungerer i princippet som en harddisk, så ja til alt hvad du spørger om.

I dag tror jeg mere man bruger usb memory stick da det både er et hurtigere og større medie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-09 23:21

rent praktisk brugte jeg genskrivbare cd'er til at gemme dokumenter og flytte filer fra en pc til en anden

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-09-09 23:43

Citat
Skal man slette alt og evt. formatere CD'en

slette ja
formatere nej

jeg benytter dem til testvæktøjer, biosopdateringer osv.

Citat
Kan man lægge filer på skiven ad flere omgange

ja da, lige som med alm. cd'ere

hvis du bruger nero har du også et program der hedder incd
det er et program der gør dig istand til at bruge en cdrw lige som en hd (omend en meget langsom hd)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-09 23:45

Der er en forskel på almindelige CD medier og RW'erne. Umiddelbart ligner de hinanden, men de skal behandles forskelligt.
Almindelige CD medier kan man godt skrive på ad flere gange (multisesion), men mediet kan ikke læses af andre drev, før det er afsluttet (finalet)
Der imod er RW medierne, som tedd beskriver det, noget i retning af en harddisk, og skal ikke afsluttes.
Der er dog grænser for, hvor mange gange man kan slette og optage på et RW medie.
Personligt vil jeg fortrække et almindeligt CD medie, da de koster næsten gratis hvis man køber dem i tyskland med 100 stk.

Det samme forhold gør sig også gældende, når der tales om DVD'er. Her er der blot to slags, en plus og en minus udgave.
Her skal den almindelige DVD også finales, før den kan afspilles på anden drev, hvor RW udgaverne er som for CD'er i RW, ikke skal afsluttes for at spille i andet drev.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-09-09 09:39

Ingelein
Når du skriver på en CD så er det nærmest små punkter der går op og ned. Kan du forestille dig at det ser ud som om man stikker en nål i et stykke papir mange gange. Vend så papiret om. Små punkter. Når du sletter på en RW så lægger alle punkterne sig i niveau. Og den er formateret. Man siger at har man en kvalitets RW så kan man sletter ca. 1000 gange.

Kan du bruge den forklaring?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-09 09:48

Her er der en fyldestgørende forklaring på hvordan det virker: http://computer.howstuffworks.com/cd-burner.htm

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-09-09 09:54

Citat
Når du skriver på en CD så er det nærmest små punkter der går op og ned

og dette her er så forøvrigt IKKE rigtigt. det er kun støbte cd'ere der har fordybninger, brændbare skiver har et farvelag der kan ændres så det reflekterer laserstålen i korte og lange striber.
det er også derfor at nogle drev har svært ved at læse en brændt skive men ingen problemer med en støbt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-09-09 10:17

Hej og tak for alle svarene
Det link som Exterminator sendte vedr. CD funktionen er bare rent guf for nysgerrige, som gerne vil forstå hvordan tingene virker.
Tak for det
mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 23-09-09 10:18

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Det er et fint fint link
Så blev jeg så meget klogere
Mange hilsner
Ingelein