/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ruko kopi systemnøgle
Fra : Gambrinus
Vist : 9019 gange
329 point
Dato : 03-09-09 02:47

Vi har her i vores boligforening et ældre Ruko systemnøgle-system.
2 riller på den ene side og 3 riller på den anden side af nøglen.
(Jeg har ingen forstand på, hvad det hedder)

Boligforeningen udleverer 3 nøgler til vores hoveddør ved indflytning.
Ekstranøgler kan købes hos boligforeningen for kr. 100 !
Ved fraflytning skal ALLE af boligforeningen registrerede nøgler afleveres eller man skal betale en omkodning /udskiftning af låsen.

Alt sammen meget fornuftigt.
Nu er der bare den hage ved det, at disse nøgler kan man få lavet i enhver nøgle/hælebar.
Så er det med fornuften ligesom røget sig en tur. Ik’ ?
Jeg har prøvet at fortælle inspektøren, at pågældende
system IKKE er beskyttet og at det IKKE er ulovligt at fremstille og købe disse nøgler.

Det vil han bare ikke forstå, accepterer, indrømme eller undersøge.

Det var fremme i medierne for mange år siden, at det (desværre for Ruko) forholdt sig således.
Har jeg ret eller har jeg ret ?

Hvor finder jeg dokumentation for, at det forholder sig som jeg påstår ? ? ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-09 04:45

Den inspektør er groet fast

Det er sikkert også de gamle 5-stift cylindre der let kan åbnes med en bankenøgle.
Jeg tror det stadig forholder sig sådan at der ved indbrud m/uden brug af nøgle er dækning forsikringsmæssigt, men følelsen af usikkerhed er større idet ingen bryder sig om at få indbrud, forsikring eller ej.

Jeg bor i almennyttigt og udskiftede selv min hovedcylinder til en bedre og gemte den gamle, ejendomskontoret blev pissed da jeg afleverede en "fremmed" nøgle til brug for håndværkere, men jeg påpegede så det gamle lort.
Dog har de for nogle år siden monteret ekstralåse oven over hovedlåsen, da vi har 1600 lejligheder med to låse + postkasse vil en udskiftning være hamrende dyr, det er jo nok ganske få der som jeg selv køber en cylinder til 3-400 og skifter den på et par minutter, kælderrum og postkasse ofrede jeg ikke noget på og har derfor to nøgler.

Vi vender lige tilbage til inspektøren. Hvis det er en privat ejendom står han til ansvar for ejeren og kan så derfor godt sige nej, men det kan bringes direkte til ejeren, inspektøren har kun ansvaret for den daglige drift som ikke inbefatter boligforbedringer.
Er det almennyttigt har han ikke en skid at skulle sagt idet det er boligforeningens bestyrelse der inden for de økonomiske rammer kan beslutte en udskiftning.

Ruko eller andre kan kun vejlede, og iøvrigt sælges der stadig de gamle runde cylindre der kan vrides af med en rørtang, sådan er det når nogen er for fedtede til ny låsekasse samt cylinder, prisen er en tusse + evt håndværker.

Der findes systemer der med 587 % sikkerhed IKKE kan kopieres, men så er vi oppe i svimlende priser.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-09 06:03

Du kunne jo få lavet en kopi i nærmeste hælebar, og vise inspektøren 4 ens nøgler.

Men som Luffea er inde på, er det ikke inspektøren, men ejeren, der laver reglerne!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-09 06:36
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-09 06:44

Ja, inspektører og viceværter kan være små konger.
Men det kan sgu også være et surt job da der er pres fra oven og neden, lejere der skider på det hele og en ejer der kun tænker på penge og læsser det hele over på een mand.

Så vidt jeg hørt har de altid ekstra cylindersæt i vores ejendom, når en beboer flytter skifter de blot sættet ud, og det løse sæt bliver anvendt andet sted etc etc, derved er chancen får at en kopi kan bruges minimeret, det system kunne I nok indføre......en dag når inspektøren smiler lidt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-09 06:57

Sjovt Du henviser til SikkerDanmark.......

http://www.sikkerdanmark.dk/index.php?mod=main&top=4&parent=33&id=43
Disse magnetnøgler har jeg set fysisk, det er små permanemtmagneter der er indfældt i nøglen og kombinationerne opnås ved at dreje magneterne som jo består af nord/syd, samt at de også kan flyttes, derved opnås den ultimative kopi- & dirkesikring.
De bliver kun omstillet i udlandet.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 03-09-09 07:32

Jeg har fået lavet en ekstra nøgle til min lås uden af frem vise et sikkerheds kort selv om låsen er Garant 10.. det var en hælerbar i vejle denne gang..
men jeg har været inde i flere butikker der ikke ville uden sikkerheds kort..
mit kort er nemmelig blevet væk i rodet..
så hvis man vil have trykhed så skal låsen udskiftes..

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-09-09 09:01

Dukumentationen kan du finde på Rukos hjemmeside. Femstiftcylindre er udfaset.
De riller du taler om danner tilsammen profilen.
Profilerne er patenteret og patenterne holder nogle år, jeg mener det er ti år.
Men man kan ikke bare få patenteret en ny prufil, der skal være en konstruktiv ændring der nødvendigør den nye profil.
Derfor arbejder alle låsefabrikanter løbende med at lave små ændinger så de kan få nye parenter.

Bjørn, den gamle låsesmed.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-10-09 22:34

Jeg har ikke kunnet finde nogen dokumentation på Rukos hjemmeside.
Jeg skal jo bruge noget, jeg kan stikke op i snott.. på den inspektør.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 329 point
Dato : 13-10-09 23:19

Det her kan kan vel selv en inspektør fatte.
http://www.ruko.dk/dk/site/rukodk/Produkter/Cylindre/Serie-600-og-500/
Serie 600 laver nøglebarerne også, men chancen for at der er 3.786 1/2 gamle nøgler i omløb er minimeret, og dermed større tryghed indtil videre.

Man kan selvklart også pudse forsikringsselskab eller en pædagogisk forklarende låsesmed på inspektøren, men han vil nok sige at de kun er ude på at tjene penge.

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-10-09 08:51

Tak for svaret LuffeAm og i andre.

Jep !
Der er jo endda billeder !
Det må han da ku' fatte.
Gambrinus

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-09 10:28

Fint nok.

Jeg bruger som sagt ikke selv ejendommens systemnøgle mere da de er af samme type som Jeres som kan kopieres til enhver tid.
Husk også at fortælle klovnen om ombytning af et cylindersæt når der skiftes beboer, så kan den gamle beboer ikke bruge en kopi, det kan han selv klare på fem minutter med en stjerneskruetrækker.