/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Menneske racer
Fra : scootergrisen
Vist : 3308 gange
50 point
Dato : 17-08-09 13:42

Er her nogen der kan nævne nogen menneske racer ?

Og er det rigtigt at et menneske er en ART ?
Men hvad er homo sapiens så ? en under-art eller en race ?

Og hvad er definationen af en race egentligt ?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-08-09 13:49
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-08-09 13:52
Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 17-08-09 14:17

Fra wikipedia:
Citat
Mennesket (Homo sapiens) er et pattedyr og én af de mest succesfulde dyrearter, jorden endnu har oplevet.

HAHAHA det kan da vist kun være skrevet af mennesker.

Tror det skulle rettes til den mest destruktive dyreart jorden endnu har oplevet.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 17-08-09 14:26
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-09 15:21

MÆND...........og kvinder

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-08-09 15:35

Ja da skaberen lavede fejl i det første eksemplar (mænd), så måtte han lave en bedre udgave næste gang (kvinder).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-09 17:04

Først må man gøre sig klart hvad en art er .
Alle som kan få frugtbart afkom sammen siges at høre til samme art.
der er således kun en menneskeart.
Heste og æsler er to forskellige arter, for nok kan de få afkom sammen, men dette afkom ( muldyr og mulæsler) er ikke frugtbart.

Alle lupiner hører til samme art. Der findes dog grupper, som er rent blå og andre , som er rent røde. De kan få afkom i alverdens mellemfarver, som igen kan afle både rene blå, røde og mellemfarver. Man taler da om forskellige sorter eller racer.De adskiller sig kun på udseendet.

Hos mennesket har man eksempelvis racen af rødhårede og racen af kejthåndede, for nu at nævne en inddeling som de færreste umiddelbart tænker på..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-09 17:51

Lige et gammelt digt (vel ca 100 år) for at vise, hvordan man altid har syntes de andre var dårligere end en selv

    Talking (and Singing) of the Nordic Man

    I

Behold, my child, the Nordic man,
And be as like him, as you can;
His legs are long, his mind is slow,
His hair is lank and made of tow.

II

And here we have the Alpine Race:
Oh! What a broad and foolish face!
His skin is of a dirty yellow.
He is a most unpleasant fellow.

III

The most degraded of them all
Mediterranean we call.
His hair is crisp, and even curls,
And he is saucy with the girls.

Hilaire Belloc

Kommentar
Fra : regret

Dato : 17-08-09 18:08

Hvad race er en scooter?
Halv cykel & halv motorcykel?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-08-09 14:53

Citat
Ja da skaberen lavede fejl i det første eksemplar (mænd), så måtte han lave en bedre udgave næste gang (kvinder).

Så det da mærkeligt at det var kvinderne som fik en mindre hjerne.

Citat
racen af rødhårede og racen af kejthåndede

Hvad snakker du om ??? Det ka da umuligt være en race at være rådhåret eller hva ?

Citat
Hvad race er en scooter?
Halv cykel & halv motorcykel?

Det vel en motorcykel.

Citat
racer: europider, negroider, inuitter, kaukasiere, asiater o.s,v,

Okay interesant så må jeg være europid. Hvad med perker muslimer hvad hedder de ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-09 11:15

At være rødhåret, kejthåndet, blåøjet, kalveknæet, at læspe, at stamme, ha' flyveører, krøller, være fed eller tynd, høj eller lav, har INTET med racen at gøre transor.

Det er alle gen-variationer inden for samme art, men har intet med racen at gøre.

Mig bekendt kan en negroide, asiater og eskimoer (inuiter) sagtens alle være kejhåndede uden dermed at tilhøre samme race.

Dér tager du for en gang skyld fejl

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-09 11:22

scootergrisen -> Nu er du for dum.

At være muslim er jo en religiøs overbevisning. Der findes også hvide danske muslimer som afgjort hører til den indo-europæiske race.

Perker er en fællesbetegnelse for mennesker af mellemøstlig oprindelse. Ordet er en sammensætning af: Perser og tyrker.

Rent racemæssigt tilhører disse folkeslag den europide race ...præcis som dig.

Selvfølgelig kan der i disse lande også bo f.eks. nubiere, hvorfor nogen af dem tilhører den negroide race.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-09 11:29

I moderne sprogbrug benyttes et andet ord for race, som måske gør det lettere at gennemskue hvad man taler om, nemlig: Etnisk oprindelse eller etnisk tilhørsforhold.

De fleste ved så intuitivt hvad en race er, hvis man taler om etnisk oprindelse. Der findes f.eks. amerikanere af anden etnisk oprindelse en indiansk. Nemlig både europæere, asiater, negroide m.fl.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-08-09 14:21

Citat
Rent racemæssigt tilhører disse folkeslag den europide race ...præcis som dig.

Du kan ikke bilde mig ind at disse perker muslimer som konstant render og kalder alle for racist bare de er lidt uenige.

Eller det ville jo godt nok bekræfte hvor dumme de er men alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-08-09 17:29

Tak for svaret dova.