/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Køler kaffe i ørkenen?
Fra : GormDenGamle
Vist : 1135 gange
131 point
Dato : 12-07-09 19:20

Jeg syntes jeg læste en god forklaring på hvorfor f.eks beduiner i ørkenen drikker varm kaffe og the, selvom det er meget varmt, da det gør et eller andet fysiologisk ved kroppen, så det køler folk ned i stedet for at man får det mere varmt. Nogen der ved noget om det?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 141 point
Dato : 12-07-09 19:26

ved opvarmning fordamper du.
Fordampning køler.

Pak en øl ind i våde aviser og læg den ud i solen.........vandet fordamper og køler øllen.

Men når den så er tør, varmes den op igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-09 19:27

Enkelt...........
Kaffe og the udvider blodårerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-09 19:30

Citat
Varm te
I tusindvis af år har ørkenbeduiner drukket varme drikke for at holde sig afkølede. Årsagen er den meget simple, at det virker. Varmen fra teen får kropstemperaturen til at stige, hvorefter kroppens egen ”termostat” straks skruer ned for blusset for at kompensere. Alle varme drikke eller varm suppe fungerer, men te er nok det letteste at indtage i større mængder.

Et varmt bruse- eller karbad

Stort set samme princip som de varme drikke, men med den yderligere fordel at du føler dig ren og frisk. Fedtlag og snavs har en tendens til at varmeisolere huden, hvilket kan være smart nok i koldt vejr, men alt andet end praktisk midt i en hedebølge.

http://www.libresse.dk/Pages/ContentCategory/Article.aspx?id=42645&resid=22960

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-09 19:30

Varmt øl, Eyvindh ?

Men et gammelt effektivt husråd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-09 19:34

Varmt øl med puddersukker..............................................er godt mod et eller andet.

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 12-07-09 20:22

Tak for svaret Eyvind.