/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fjernelse af lim fra væk
Fra : lleb
Vist : 4023 gange
50 point
Dato : 06-07-09 21:02

jeg skal have malet gangen i mit hus. men på væggen sad der noget venyl som var sat på med noget lim. dette venyl har jeg nu fjernet, men problemet er at jeg ikke kan komme videre, da jeg ikke kan få fjernet den lim, jeg har forsøgt med en tør børste, våd børste, og slibemaskine men intet af det hjalp.

har nogen prøvet nogen lign før eller ved hvordan man kan få dette lim væk. det drejer sig om ca 20 kvadratmeter

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-07-09 21:06

http://www.kandu.dk/Spg126763.aspx

Hvad blev der af dette???????????????????++

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-07-09 21:07

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 0
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 5

Og dette????????????

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 06-07-09 21:09

Jeg har selv haft held med at tage det af med en tapet-damper. Varm damp opløser limen, som såskrabes af. Det er hårdt arbejde, men det virker.
Held og lykke

Kommentar
Fra : lleb

Dato : 06-07-09 21:12

jeg har søgt ind og blev godkendt, men nu har jeg fået post, hvor der står de ikke kan optage flere da de har ansættelsesstop..

det indlæg havde jeg glemt alt om. det er sket før, der er også andre tråde jeg ikke har svaret på. f.eks hvor der er ca 50 svar, hvor de 49 enten er diskusioner mellem andre bruger eller irrelevant for det jeg har spurgt om

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-07-09 21:40

Citat
og slibemaskine men intet af det hjalp

Du skal huske at sætte sandpapir på

Kommentar
Fra : lleb

Dato : 06-07-09 21:53

haha jeg brugte en pose skal du se

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 06-07-09 22:52

Brun sæbe kan opløse meget hvis det bliver smurt på og lukket til med film(vitavrap). Det er nok svært at gøre på en væg. Heller ikke sikker på man skal sove i lokalt hvor det gøres.
Det skal være den faste form for brun sæbe hvis du prøver.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-07-09 23:35

Venyl lim

tager du nemmest af med cellulosefortynder // SPRIT afhægi af hvad type

lim der er brugt,

hold nallerne væk vedr, sandpapir, for limen sæter sig kun som klumper

i sandpapiret,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-07-09 23:48

skal du have væv sat op inden du maler, ??

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-07-09 23:58

hvis nu limen er så hård at den ikke er modtagelig for cellulose eller
sprit,
så ta en skarp vindues skraber, som man bruger til fjernelse af gl, maling og så fjern det med den,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-09 03:41

Sprit eller cellulosefortynder.........@#¤%)(&%

Muligvis effektive, men der skal bruges store mængder samt 3 sække gamle klude til at fjerne opløst lim....ad flere omgange, dertil kommer at stofferne er sundhedsskadelige og i de mængder eksplosionsfarlige.....og vil blive suget ind i væggen
En vinduesskraber vil kræve flere hundrede nye blade i timen hvis det er en pudset væg.

Tilbage til de GODE råd:

Hvis ikke afdampning kan tage limen vil jeg foreslå kontakt med en prof, endelig kan Du smække en gipsplade op på væggen for at slippe (ualmindelig) nemt over problemet og få et flot resultat.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-07-09 13:14

Citat
endelig kan Du smække en gipsplade

Fru luffea det kan godt være. du kan smække, nogen med dine luffer.

men det skal så ikke være ret hårdt, for så knækker gibspladerne sig,

og vil hellere sømmes, eller skrues op med nogle dertil indrettede skruer,

som også kaldes gibsplade skruer, men som også kan være, meget mere farligt at bruge, end cellu fortynder, eller sprit , (og her tænkes ikke på at bruge Rød Ålborg) selvomr det smager ok, at indtage)

men kære spørgsmål stiller hvad forstår, komma experter, sig på gibsplader, og pudsede vægge.
vel ikke en skid,

bruge,

Kommentar
Fra : lleb

Dato : 07-07-09 17:14

ja jeg skal have noget glas væv på.

du har ret med det sandpapir. det sætter sig bare fast i klumper. tror ik jeg kan bruge brun sæbe.. det lyder besværligt hvis det skal dækkes til..

og hvad betyder cellulose

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-09 17:50

Det smører du på væggen hvorefter du sætter en tændstik til - så brænder limen lystigt af

For nu at komme "experten over alle experter" (vores alle vic ) i forkøbet......

så står du klar til at ringe 112 og tager tid på hvor lænde det tager dem at nå ud til dig....

Med lidt held er limen væk inden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-09 17:59

Cellulose ses ikke meget mere.
Det er udtræk af ??træsort og celluloselak blev meget anvendt til møbellak før i tiden, dette krævede en fortynder, og cellulosefortynder kunne klare en hvilken som helst pensel der var blevet til sten, var man uforsigtig opløste det også plast.
Summa summarum et opløsningsmiddel der er stemplet som temmelig sundhedsfarligt, og også meget brandfarligt.
En meget tidlig plastform, næsten hundrede år gammel, var også lavet af cellulose og blev kaldt celluid, det var billigt......men brændte som krudt.

Jeg mener at nogen violinbyggere stadig sværger til celluloselak.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-09 18:05

I gamle dage havde møbelsnedkerne en "lakspand" hvor der konstant hang pensler på kroge halvvejs nede i celluloselakken, det var så lærlingens opgave at holde denne spand vedlige så lakken altid havde den rigtige viskositet, til fyraften blev der sat låg på.

Hvem sagde malersyndrom ???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-07-09 18:50

Tror ikke vic2000 har sniffet cellulose, han har DRUKKET det