/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dit ord mod Politiets
Fra : Krassus
Vist : 862 gange
40 point
Dato : 22-04-09 09:42

jeg kom til at diskutere en situation forleden

Kan en politimand give en bøde hvis han kører ALENE i en civil bil, selvom han er på arbejde?

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 22-04-09 09:52

Ja hvorfor skulle han ikke kunne det? Han er jo på arbejde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-09 10:06

Citat
Kan en politimand give en bøde hvis han kører ALENE i en civil bil, selvom han er på arbejde?

Ja det kan han. Det er da vist flere gange på "Station 2"

At bilen er "civil" er vel kun det ydre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-09 10:08

Citat
Kan en politimand give en bøde hvis han kører ALENE i en civil bil

Om han så er til hest kan han da dele bøder ud - blokken har han i lommen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-09 10:11

PS...

I øvrigt er en politimand OGSÅ politimand udenfor tjenesten - men den bruger han/hun nok ikke til at dele bøder ud

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-04-09 10:31

Men for at kan dokumentere en given påstand, skal betjenten have dokumentation for forseelsen, og det kan være f.eks. kamera. Enhver kan anholde, en person som er ved at begå en ulovlig handling.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-04-09 11:21

Rigspolitiets færdselafdeling består primært af betjente der kører alene i civile biler, og deres eneste funktion er at skrive bøder ud, og hvad skulel vi ellers med MC betjente hvis de ikke kunne gøre noget alene?

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 22-04-09 11:36

Jamen hvis han kører i en civil bil / motorcykel, hvordan beviser han så at man har begået noget ulovligt? Det er jo lovovertræderens ord mod politiets?

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 40 point
Dato : 22-04-09 11:39

Se logisk på det.. Hvorfor i alverden skulle han stopep dig og give dig en bøde hvis du ingenting forkert har gjort?

Hvis du bliver stoppet for at køre uden sele eller for at tale i telefon, så vil det altid være påstand mod påstand, og tro mig, politimanden tror man mere på end dig.

Hvis bilen er civil, altså en privat bil kan han ikke stoppe dig for eksempelvis hastighedsforseelser, da der jo ikke er måleudstyr i.

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 22-04-09 11:56

Tak for svaret Kortoververden.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-04-09 16:43

Du har altid mulighed for, hvis du har fået en bøde, at nægte at acceptere den, og du vil da næsten altid blive indkaldt i retten.