/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf 2 starter ikke
Fra : TDKE72
Vist : 4074 gange
100 point
Dato : 03-04-09 19:20

Hej. Min gamle golf vil ikke mere. Problemet startede med at lampen til batteriet begyndte at lyse mens jeg kørte. Jeg stoppede ved en kiosk og da jeg kom ud kunne bilen ikke starte. Jeg fik en anden bil til at hjælpe med at starte golfen og kørte hjem. Hele vejen hjem lyste batterilampen.
Jeg købte et nyt tilsvarende batteri men, det hjalp ikke. Så lånte jeg strøm fra naboens bil men, den vil stadig ikke starte. Første gang jeg prøver at dreje nøglen lyder det som om at der er noget som prøver at dreje rundt et sted i motoren men, det lykkedes ikke. Anden gang er der ingen reaktion overhovedet. Hvad kan der være galt og er det (håber jeg) ikke bare en del som skal skiftes mon ??? ser frem til et svar da jeg er gået helt blank på den bil.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 03-04-09 19:29

Lyder måske som din generator der er stået af. kan være der bare skal skiftes kul på den.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-04-09 19:34

Kontrollèr den tykke ledning,der er monteret på relæet på selvstarter.Den kan være delvis knækket.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-04-09 19:59

når ladelampen lyser er det sjældent batteriet men fordi den ikke lader
det mest sansynlige er at der skal nye kul i , men kan også godt være en løs forbindelse
kul koster 120-150 kr og er nemme at skifte
en løs forbindelse koster en del tid og kun få kr til evt nye kabelsko
men mest sansynligt kullenne , så pil dem lige af , de skal stikke mindst 10-15 mm ud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-09 20:10

Det er ret idiotisk at skifte batteri fordi bilen ikke kan lade. Lad hellere en professionel reparere den.

Du har ikke indsit nok til at forsøge dig selv.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-09 20:37

Hvis du har Bosch generator, hvilket de fleste golf'er heldigvis har, er det ret simpelt at skifte kul broen. Du kan se den på billedet her:
http://www.lav-det-selv.dk/Portals/0/NTForums_Attach/bosch_969_1122.jpg
Pilen peger på den, det er bare at skrue de to skruer ud og skifte kulbroen.

Du kan evt købe den her:
http://hoyer-autodele.dk/product.asp?c=2552791046&n=493856987&pn=1641279290

Hvis det bare er en bosch generator er det den samme kulholder om det er diesel eller benzin, fra 1970 eller 1990 osv... Det er en meget universal del jeg altid har på lager
Da det er en meget typisk fejl på næsten alle biler, kullene bliver jo slidt med tiden.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-04-09 21:48

Der er ingen tvivl om, at din generator er holdt op med, at lade.
Hvis det nye batteri var fuldt opladet, burde den starte uden videre. Hvis det derimod er halvfladt, skal der ikke meget til, før det helt opgiver ånden. At den heller ikke starter med hjælp kunne tyde på, at der er noget galt med ledningsnettet og måske også starteren. Som andre allerede har anført, kan en udskiftning af kulholderen i generatoren meget tit gøre tricket.
Hvis de startkabler der benyttes, ikke har noget kapacitet, kan du prøve, at lade den anden bil levere strøm i tre - fem minutter inden du drejer nøglen i Golfen.
Og sørg så for, at få ladet batteriet op.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 03-04-09 22:22

Hej

Hvis du mener at motoren ikke drejer rundt nå du forsøger, KAN det også være dit kabel fra - polen til stel, altså selve metallet i din bil, der er defekt..

Mvh Finn

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 04-04-09 14:25

Tror stelledning fra gearkassen, er tæret over.
Prøv med startkabel fra batteri minus og til motor

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 04-04-09 14:40

Det vi herinde kan hjælpe dig med er at sige, at din generator skal udskiftes.
Når du kører til værksted vil man måle at generatoren ikke lader mere og derfor skal udskiftes.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 04-04-09 14:58

det er da utroligt så kloge mange vil prøve at lyde herinde , næsten uanset hvilke spørgsmål er der altid nogle ( tit de samme brugere ) der prøver at få accept ved at svare de samme ting som der allerede er foreslået , eller de foreslår ting der kun meget sjældent er årsagen

som feks, de sidste to i dette spm
det er MEGET sjældent at et stelkabel er tæret over , men kan tit være en dårlig forbindelse
samt at sige at generatoren skal skiftes , i 90 % af tilfældene er det nok at skifte kullene , der er trodsalt 1000 kr til forskel

hvad med om folk nøjedes med at svare hvis de faktisk ved lidt om tingene , og foreslå de mest sansynlige ting først istedet for at male fanden på væggen

det vil gøre det meget nemmere for både spørger og dem der gerne vil hjælpe og ikke bare vil lyde klogere end alle andre

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-04-09 21:00

@bredker
Jeg er 100% enig!

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 05-04-09 19:07

Citat
det er da utroligt så kloge mange vil prøve at lyde herinde ,

Hold dig til kanariefugle og Marsvin

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-04-09 20:20

Citat
det er da utroligt så kloge mange vil prøve at lyde herinde

Korrekt! Jeg er da også lidt flov over mit "hurtige" svar.Havde nok ikke lige grublet nok over spørgsmålet.Det skyldes nok at jeg for nogle år siden,havde et lignende problem,med en Kadett C.
Den var total død.Selv ved slæbning,ikke så meget som en "fis" i udstødningsrøret.
Batteriets + kabel var knækket.

Citat
Kontrollèr den tykke ledning,der er monteret på relæet på selvstarter.Den kan være delvis knækket.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : TDKE72

Dato : 05-04-09 20:59

Tusind tak for svaret, der kom mange svar. Jeg har skiftet kuldimsen og det virker perfekt.
Den gamle bil kører og familien er glade for imorgen skal vi alligevel på skovtur. Mange tak

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-04-09 21:26

Problemer er til for at blive løst, og det er dejligt når det lykkes