/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvad er dette for en komponent
Fra : CarstenGP
Vist : 682 gange
100 point
Dato : 02-04-09 19:45

http://www.grineflip.dk/upload/komponent.jpg

Kan nogen fortælle hvad det er for en fætter?

tak på forhånd!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-09 19:51

Det er en kondensator

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 110 point
Dato : 02-04-09 19:56

Nemlig Svend!
En sådan komponent findes i et hav af udgaver og udformninger.
Nu har jeg rodet med elektroniske komponenter i ca. 50 år, og har da også et rimligt stort lager, som jeg har haft glæde af ved mange lejligheder.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 02-04-09 20:03

En kondensator var også mit gæt... men det bliver man jo ikke klogere af...

Jeg har kigget i en komponenthåndbog og det der ligner mest er:

Stakket film metalliserede polyesterfilmkondensator

Lyder det rigtigt?

Der står dog, at de er uden overtræk, så man skal være opmærksom på krybestrømme samt afstand til nabokomponenter.

Jeg kan se to på dette print, som ser ud som om de er revnede i toppen.
Printet er fra et bil-tagblink, der skal sende glimt ud til en lampe.

Men jeg har sgu aldrig set den slags før.

Men som jeg læser det (uden overtræk) så bør det vel ikke betyde det store, at de er revnede i den plast-kappe, der sidder over?

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 02-04-09 20:11

Jeg har lige smidt et billede mere op:

http://www.grineflip.dk/upload/komponent2.jpg

Som det ses, ser de to der ret "brugte" ud...

Men hvis man skal købe nogen magen til, hvad pokker skal man så spørge efter?

Der står u 1 250- på dem alle...

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 02-04-09 20:15

Snakker vi mon 100nF/250V ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-09 20:29

Ja det er den rigtige angivelse af komponentværdien.
Den form for kondensator, ses ofte i elektronik, der er fremstillet i østen.
Her bruger man ofte symetriske komponenter, da man har maskiner der er programmeret til isætning af komponenterne; og det går rimligt stærkt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-09 20:38

En Europæisk udformning har du for 10 kr her:

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=6524_5526_5529

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-04-09 20:44

Ikke om jeg vil gi' en krone mere end 12 øre for sår'n en dingsbum.
Gambrinus

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 02-04-09 21:26

svend... så vidt jeg kan se, så er de kapslet ind...
Min søgning endte her:
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=4833848P&cm_sp=PP-_-TFG-_-4833848P#header

Kun størrelsen jeg ikke er sikker på... men nu har jeg sendt en mand i byen efter et par stykker i morgen. Så håber vi at det funker :)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-09 22:10

Jeg tror du er tæt på...

Jeg er hydrauliker ikke elektroniker, men har simuleret flere regulerings kredse med elektronik.

Kan ikke hjælpe med det praktiske, men nok teorien, overførings funktionerne, bagved...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-04-09 08:39

1 microfarrad 250Volt er en støjkondensator, den bliver brugt til mange 220volt netdele også på TV.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 03-04-09 21:07

Fik 10 stk. for (næsten) ingen penge hos ELFA...

Godkendelse af svar
Fra : CarstenGP

Dato : 03-04-09 21:07

Tak for svaret severino.