/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Internethandel
Fra : tadeo
Vist : 1174 gange
250 point
Dato : 27-02-09 15:24

Jeg har i denne uge handlet over nettet med et firma SHG A/S, købte et usb tuner kort,
et TerraTec Cinergy HTC USB, DVB-T Tuner ,
Det kunne ikke installeres på min nye XP maskine med alle opdateringer.

Ringede til support SHG A/S, fik den hjælp, at jeg kunne retunere det, man ville så se på det.

Det har de gjort dags dato, fik denne mail,

Ingen fejl konstateret

Deres produkt købt ved shg.dk A/S er testet af Teknisk Afdeling og konstateret fejlfrit. Vi har behandlet det med varer som er kompatible med produktet, og testet ud fra Deres fejlbeskrivelse. Jf. vores salgs- og reklamationsbetingelser vil produktet blive returneret med gebyr for forsendelse og brugt teknikertid.
Prisen for en tekniker lyder på DKR 400 pr. time inkl. moms og vil blive beregnet pr. påbegyndt kvarter.
Under Deres kundecenter på vores hjemmeside, vil De være i stand til, at se testrapporten for Deres RMA sag.
Ved spørgsmål kontakt venligst supportafdelingen på support@shg.dk.
Vi håber De også handler ved shg.dk A/S næste gang De køber edb-hardware.

Mit spørgsmål, hvad gør jeg?

Har sendt en mail med en tekst, at jeg ikke accepterer deres afgørelse, at jeg vil gøre brug af fortrydelsesretten jvf. købeloven.

Har også skrevet at jeg vil klage til forbrugerstyrelsen.

Håber virkelig på nogle gode råd.

mvh
tadeo

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 27-02-09 15:50

Hej Tadeo

Du skal kontakte forbrugerstyrelsen og fremlægge din klage, du har ikke fået et produkt du kunne bruge. og jeg mener derfor personligt at de skal bytte / tilbagebetale, hvad et har kostet

Hermed et link du kan få brug for
http://www.forbrug.dk/klage/

God weekend

krakgt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-09 15:57

1) Hvordan har du betalt? I teorien kan du få banken til at tilbageføre dine penge hvis du lader et defekt produkt gå retur. Hvis du har brugt Dankort.

2) har du ikke 14 dages returret? Så kan du ophæve købet.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-02-09 16:03

krakgt, det vil jeg også gøre, jeg kan ydeligere oplyse, at det var en brugt vare jeg fik,
den konvolut software CD lå i, havde været åbnet tidligere, har gjort SHG A/S opmærksom på dette.

Jeg mener også de lægger hårdt ud med alt det jeg skal betale, det er en dårlig politik,
mener jeg.

Jeg har også skrevet at jeg nægter at modtege varen hvis de sender den.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-02-09 16:10

Birgitta, jeg har betalt med Visa/Dankort, her er jeg sikret.

Varen gik retur til undersøgelse, med beskrevne resultat.

Har lige sendt en mail yderligere til SHG A/S, varen er ikke kompatibel med XP,
under installeringen af softwaren kommer en advarsel, den er ikke signeret af Microsoft,
nogle gange kan man godt installere alligevel, men ikke i dette tilfælde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-09 17:06

Du meddeler firmaet at du ønsker at ophæve købet. Og så giver du dem et kontonummer, de kan indsætte beløbet på.

Jeg har selv modtaget en defekt vare, som et firma påstod ikke fejlede noget. Den røg retur med tydelig angivelse af, at jeg ønskede at ophæve købet.

Der gik rimelig laaang tid, for de havde ikke mit kontonummer. Og da de havde fået det, påstod de, at det var forkert. Så de fik nøjagtig det samme nummer én gang til.
Det endte faktisk med, at de betalte.

Ellers havde jeg i løbet af få dage kontaktet min bank og fået dem til at føre pengene tilbage.

-

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-02-09 17:13

Birgitta, det er jo som at sætte "Ræven til at passe Gæs", man skal have tålmodighed,
som du skriver, det tager laaang tid før problemerne løses, jeg kan ikke gøre mere før næste uge.

Nu lukker jeg ned, skal spise aftens mad, vender tilbage.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 28-02-09 07:35

Hej igen
Har fået en mail fra SHG, de har afsendt varen med et efterkravsgebyr på 188 kr.

Jeg har på intet tidspunkt hørt fra i løbet af fredagen, de har ikke reageret må mine mail,
jeg har ikke kunnet få kontakt telefonisk.

Nu er jeg frustreret, skal jeg nægte at modtage varen eller hvad?

Denne fejl besked kom under installation,

The following files did not self-register or unregister:

1. C:\Programmer\Fælles filer\TerraTec\DvrProcessor,ax
   Dette program kunne ikke starte på grund af en forkert programkonfiguration. Du kan muligvis bøde problemet ved at installere programmet igen

2. C:\Programmer\Fælles filer\TerraTec\DvrSource,ax
   Dette program kunne ikke starte på grund af en forkert programkonfiguration. Du kan muligvis bøde problemet ved at installere programmet igen

3. C:\Programmer\Fælles filer\TerraTec\DvrWavDest,ax
   Dette program kunne ikke starte på grund af en forkert programkonfiguration. Du kan muligvis bøde problemet ved at installere programmet igen

Håber på hjælp

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 28-02-09 07:36

sorry, der skulle stå, på mine mail.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-09 07:52

Hvis intet af ovenstående hjælper til at få dine penge retur, ville jeg skrive til Vagthundene i Ekstrabladet

Send samtidig en kopi af brevet til firmaet. Firmaet er højst sandsynlig ikke interesseret i at få den historie bragt i avisen

At du sender historien til ekstrabladet betyder ikke at den bliver trykt, for de har mange henvendelser, men det kan være firmaet hellere vil betale end risikerer at blive offentliggjort på den måde

Jeg har selv haft held med at gøre sådan overfor et genstridigt "firma"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-09 16:14

---Jeg ville nægte at modtage varen.

Som sagt har du 14 dages fortrydelsesret, --hvis ikke I har aftalt andet.
Du skal meddele, at du ønsker at ophæve købet, hvad du jo har gjort, men åbenbart ikke, så de har forstået det.

http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/ehandel/e-handel4/frist/

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 01-03-09 10:53

Det eneste der blev aftalt var, jeg retunerede varen til SHG, de fandt ingen fejl som tidligere nævnt.
Spørgsmålet er så, kan det kaldes for en aftale?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-09 13:21

--Uanset hvad, så mister du ikke noget ved at nægte at modtage varen. Hvis du først modtager den, så skal DU til at betale for returnering. Og DU skal bevise, at de har modtaget den. Så lad være med det.

Men hvordan du får dine penge tilbage, det er jeg ikke helt sikker på. Jeg tror, du skal ringe til din bank i morgen og snakke med dem om det.

Jeg havde en lignende sag for et par år siden: Jeg havde bestilt en vaskemaskine med installation.
Maskinen kom, og installatøren kunne ikke få den til at virke. Før jeg havde nået at blinke, så var han ude af døren igen med besked om at der var en "miele-mand" der ville ringe til mig.
Mielemanden ringede og kunne først komme 3 dage senere. SÅ ville jeg lade vaskemaskinen gå retur, for jeg havde snavstøj i stride strømme.. Så jeg ville hellere købe en ny maskine der var i orden. Og jeg var ret sikker på, at det var installatøren, der havde tilsluttet forkert og brændt den af.
---Jeg ringede til min bank for at høre, om de kunne tilbageføre pengene. Og jeg fik den besked, at så længe vaskemaskinen stod hos mig, så kunne de ikke gå ind i sagen. OG når maskinen var blevet afhentet, så ville der skulle gå 14 dage, hvor sælger skulle have mulighed for at refundere beløbet af egen kraft. ---Så jeg meddelte sælger at jeg ikke ville have den defekte maskine, --de hentede den og en uge senere fik jeg pengene retur. OG kunne gå ud og købe en ny maskine..... Som jeg selv tilsluttede!!!

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 01-03-09 13:43

Den vaskemaskine du købte, var det en net handel?

Man kunne også få den tanke, at den vare der bliver sendt retur, at SHG i virkeligheden fandt en defekt, så retunerer de en helt ny vare der virker, ved godt man kan tænke så meget!.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-09 14:11

Ja. Jeg købte i første omgang fra "Snehvide".
Du kan læse om mit køb her:

http://www.kandu.dk/Spg103216.aspx

--Efterfølgende købte jeg hos ahvidevarer.dk -helt uden problemer. Men jeg tilsluttede den så selv.

Du skal ORDRET meddele firmaet, at du "ønsker at ophæve købet".

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 01-03-09 14:31

Mange tak Birgitta, Shg har først hævet det beløb jeg skulle betale, da varen var leveret.

Men sagen kører, som tidligere omtalt, SHG har haft meget travlt med at afgøre sagen,
uden mulighed for mig at få svar på de mange mail jeg har sendt dem.

De har sendt varen retur til mig, kan se det via det Track & Trace nummer de har sendt via mail.

Jeg sender en ny mail, hvor jeg ophæver købet, med de begrundelser vedr., at varen ikke fungerer,
og gør brug af min fortrydelsesret jvf købeloven internet handel, har ikke lige paragraffen her, det er vist noget med § 78.

Jeg ringer til forbrugerstyrelsen i morgen på deres hotline, for yderligere råd

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-09 14:43

Og hvis du har en adresse på dem så send et brev anbefalet.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 250 point
Dato : 02-03-09 01:19

http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=184630

iflg. Beskrivelse /teknisk data)

kræves der Hi-Speed USB,. (vers.2,0)
Microsoft Windows XP SP2, / Microsoft Windows Vista
2 Ghz,.. CPU
RAM 1 GB - HD 300 MB

er du 100% sikker på din PC er ok, og rigtig sat op,. ?

der er masser af hardware der ikke er ”microsoft godkendt / kompatibel”
jeg har f.eks. et lydkort (M-audio audiophile 24/96) 'kører perfekt'
under indstall. Kommer der ligeledes div, popup ruder, men det har ingen betydning,

jeg er langt fra 'ekspert' i computere, men jeg vil tro man skal være ret sikker på at varen er defekt når / før man klager over den, eller sender den til rep. / undersøgelse,

du kan f.eks. heller ikke bestille et stykke tøj, sko, mm. flere nr. for stort,.. for derefter at bearbejde sælgeren,
jeg er næsten sikker på det bliver svært at få medhold i byretten,

hvis du køber reservedele til din bil, mm. via nettet, uden at være helt sikker på det rigtige reservedelsnr. (altså bestiller en forkert vare) kan du ikke regne med at få den byttet,
eller pengene retur uden omkostninger.

ret, skal være ret, som man siger, og en 'sag' skal som bekendt høres fra begge sider,
jeg har selv handlet med firmaet,.. først talt med dem pr. tlf.
jeg valgte dog at afhente varen personligt, for at undgå problemer med post / forsendelse,

mit indtryk er at det er et yderst pænt, nobelt firma, virkeligt flinke og hjælpsomme at tale med,.. det er ikke 'bare' en lille kælderbutik,
da jeg ankom, stod der ca. 20 personer og ventede i kø, (man skal trække nr.)
jeg vil tro de omsatte for over 10.000 kr. på de 20 min jeg var der.

Jeg har utroligt svært ved at forestille mig at de gider spilde ret megen tid på en handel som din til 700 kr.
prøv at kontakte dem igen og forklar sagens rette sammenhæng, jeg er sikker på der foreligger en misforståelse, og i kan finde en fornuftig løsning,

en ting er hvad der står i div love og bekendtgørelser,
noget helt andet er hvordan det fungerer i den virkelige verden,..
her er det yderst sjældent at 'manden på gaden' får noget ud af at klage,..
det er mest en masse ærgelser og bekymringer gennem lang tid.

se firmaet på www.semithus.dk
http://www.shg.dk/
Michael Drewsens vej 22
8270 Højbjerg

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 02-03-09 06:36

Det er USB 2.0 der også benævnes highspeed, det kan jeg ikke ændre på ved installering,
om der kan være andre årsager ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-03-09 12:23

Jeg skal ikke gøre mig klog på noget jer ikke er ekspert i,..
men ud fra de opgivne 'tekniske data' kan der være rigtig mange ting i vejen,
f.eks. kan en PC som den "nedenunder" viste ikke leve op til kravene, idet dens cpu hastighed
”kun” er 1,6 Ghz”,... mod de forlangte minimum 2,0 Ghz
ligesom kravet er win. XP sp 2,.... og kke sp3 bare for at ta' et par eksempler

http://www.pricerunner.dk/pi/27-1173799/Baerbare/ASUS-Eee-PC-S101-Intel-Atom-N270-1.6GHz-1024MB-16GB-16GB-SD-Card-TFT10.2-WinXP-Home-Produkt-Info

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-09 12:28

Uanset årsagen, så har man jo altså ret til at fortryde et netkøb inden 14 dage.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-03-09 13:19

Det er da fuldstændig korrekt,.. man har ret til mange ting,
iflg. div. love og paragraffer er der nærmest uanede muligheder for at klage og brokke sig,..

men virkeligheden er desværre noget anderledes,
når man ser / følger div. Forbrugerprogrammer i TV. (Basta, Kontant, m.fl.)
finder man ret hurtigt ud af, at det sjældent er umagen værd,
det er som regel både dyrt, enormt tidskrævende, stressende, irriterende, mm.

selvom både forbrugerrådet,.. ankenævnet, mm. giver dig ret,
hjælper det ikke meget når modparten ikke kan,.. eller vil betale, eller er gået konkurs,
http://ekstrabladet.dk/ferie/article1127012.ece
(det er bare FOR let)

de få der 'vinder' eller får noget ud af deres klagen, er kun p.gr.a. at de er i direkte TV.
og der er vi vist helt nede i promiller,..

derfor er det næsten altid det bedste at få en rimelig ordning / aftale med modparten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-09 16:22

Hmm... man behøver jo slet ikke forfølge det spor med at klage over tingen. Man kan bare annulere købet.
Og når dimsen ikke er i købers besiddelse, og køber har annuleret købet, så har sælger ikke andet valg end at betale beløbet tilbage.

Det KAN ikke betale sig for sælger IKKE at overholde loven. Sikkerhed ved nethandel er så vigtig, at de mister masser af kunder hvis ikke man kan regne med at reglerne bliver overholdt.

Som sagt har jeg fået penge tilbage efter at have annuleret købet to gange. Den ene gang var der tale om en ting til ca. 500 kr. Den anden gang en vaskemaskine til -jeg tror det var ca. 8000 kr. I begge tilfælde måtte jeg rykke for pengene, men jeg behøvede ikke at true med noget.
I begge tilfælde var der tale om en defekt vare, som jeg ikke kunne få ombyttet.

--Selvfølgelig KAN firmaet være ved at gå konkurs. Men så er det sort uheld..
Sandsynligvis er det bare ikke gået op for firmaet, at tadeo ønsker at annulere købet. Det vil de jo helst ikke høre kunden sige.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 03-03-09 06:41

EA_HS, min CPU hastighed er 3Ghz, den opfylder fuldt mere en kravene.

Har iøvrigt talt med forbrugerstyrelsens hotline, der sker ikke novet ved at modtage varen,
jeg kan stadig gøre brug af fortrydelsesretten, der er ikke gået 14 dage endnu.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-03-09 07:30

Har modtaget tunersticket, virker ikke på min XP maskine,
men på min bærbare PC, mærkeligt.

Det var en dyr handel med SHG, retursending var pr efterkrav, måtte på Posthuset,
for at hente den, betale gebyr på 16,00 kr., der ikke kunne betales via netbank.

Det var min første og sidste handel med SHG,
dårligere support og forretningsmoral skal man lede længe efter,

Det er heldigvis en af de få jeg har oplevet.

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 04-03-09 07:34

Tak for svaret EA_HS.

Som du skriver, en ting er hvad der står i div love og bekendtgørelser,
noget helt andet er hvordan det fungerer i den virkelige verden,..
her er det yderst sjældent at 'manden på gaden' får noget ud af at klage,..
det er mest en masse ærgelser og bekymringer gennem lang tid.

Også tak til de andre kommentarer.

Venlig hilsen

tadeo