/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Grafik/Bundkort/BIOS defekt??
Fra : Fattig
Vist : 884 gange
200 point
Dato : 17-02-09 20:00

Når jeg opstarter computeren, går den ikke direkte igang med windows. Der kommer først en oversigt over computerens indhold, og slutter med FAN ERROR, så kan jeg trykke F1 og så går den igang med at indlæse windows.
Jeg har afmonteret og afinstaleret grafikkortet, og prøvet at opstarte med det grafikkort der sidder i bundkortet, men desværre med det samme resultat. At den viser Fan Error.
Jeg har på et tidspunkt været i BIOS i et forsøg på at fejlen kunne ligge der, så måske har jeg klokket i det.
Hvad kan problemet skyldes?
Hvilken risiko er der ved at anvende computeren med denne fejl

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 17-02-09 20:02
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-09 20:55

Det er en fejlmeddelse fra en af de kølere du har på dit bundkort.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 17-02-09 21:12

Granner1.
Begge kølere kører, kan det alligevel være det der er fejl på???

Løber jeg nogen risiko???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-09 23:22

Hvis en af kølerne er fejlbehæftet så vil den nok holde op med at virke hen ad vejen. Og et eller andet kan blive alt for varmt hvis køleren ikke virker. Men hvis du holder øje med det dagligt, så sker der nok ikke noget.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 18-02-09 00:16

Har du været inde og rode i bios for nylig? hvis du har gendannet bios til "default" settings, kan det evt være en fan speed alert, hvis din cpu køler ikke er tilsluttet et stik der kan aflæses af bios, og så vil den brokke sig, fordi den tror at systemet er i fare. hvis det er tilfældet, skal du ind og slå fan speed alert fra i bios.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-02-09 05:54

Mange bios har sat en for høj fan hastighed som standart og når ens møller kører langsommere end det så generere den en fejl.
Det hedder i bios
Halt on ---> Al errors
Sæt denne indstiling til No errors,vis du ved at dine møller/tastatur ikke fejler noget,jeg slår det altid fra fordi jeg altid køre med store møller med lav hastighed,både i chassis og på cpu'en.
I nogle bios kam man også sætte denne mølle minimum hastighed ned før at der genereres fejl meddelerser men
ikke i alle bios.
Denne setting ligger som reglen under den første side du kommer ind på eller under fanen boot/settings.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 18-02-09 06:21

Takker for løsningsforslag omkring bios, stor sansynlighed for at det er der, for jeg har fået rodet i bios, kan dog ikke huske hvad.
Forsøger rådene til aften.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 18-02-09 18:47

Har nu forsøgt at finde bruuno117 og Manse9933´s råd, men er ikke fortrolig med bios, så jeg har brug for en mere detaljeret vejledning, måske I vil hjælpe med det.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-02-09 18:54

Ka det ikke være fordi den ikke kan måle hastigheden på blæseren...
Det sidder vist nok 3 ledninger på sådan et blæser stik.
Prøv og tag stikne af og sæt den på flere gange sådan at de får god forbindelse.

den vel enten CPU blæseren eller blæseren i "strømhuset" som laver FAN ERROR.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-02-09 18:54

Prøv at taste Del/delete når du booter op,gentagne gange,for at komme ind i bios,mest almindeligt,så kan du se inde i bios hvordan du navigere med tastaturet,pil op/ned højre/venstre og enter.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 18-02-09 19:40

Når computeren starter op kommer følgende skærmbillede:

American Megatrends (bundkortet)

Skriver: (lang opremsning af hvad der er på bundkortet)

Press del to run setup
Press F8 for BBS Popup
Initializing USB controlers .. Done
Ramtype:DDR-I Dramspeed : pc 3200
556 MB ok
Device(s): storage Device
.. 0-detecting pri master.. atapi CD-rom
.. 0-detecting 4th master.. ide harddisk
Master: Sony dvd RW Dv-q28A kyr4
Ultra DMA mode-3
Master: Excel stor technology J8160s P220A50u
Ultra dma mode -6,S.M.A.R.T capable and status ok
..0-detecting USB mass storage devices..
..ice #01: Seagate free agent go *hi speed*
Usb mass storage devices found and configureret

FAN ERROE !
Press F1 To resume

Der sker ikke noget når jeg trykker på del.
Det er kun F8 der kan aktiveres, (og det mener jeg åbner bios).
Så er det vejen derfra der ikke er nem.
Se venligst ovenfor om det er rigtigt.

Accepteret svar
Fra : bruuno117

Modtaget 200 point
Dato : 18-02-09 21:12

I min bios har jeg en tab der hedder "power" og derunder ligger "hardware monitor" og punktet CPU fan speed warning, den sætter jeg til "disable".

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 21-02-09 11:36

Tak for svaret bruuno117.
Det er ikke lykkedes at afhjælpe problemet.
Jeg finder ikke hvad du foreslår i bios.
Tak for indsatsen