/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Forstærker minijack->mini jack
Fra : simor
Vist : 1758 gange
100 point
Dato : 08-02-09 17:04

Hej folkens

Jeg leder efter en lille forstærker, som kan bruges, når jeg sætter to almindelige satelithøjttalere til min computers lydudgang (phone). Nu går der et kabel med, som sidder i pc'en med mini jack 3,5 mm og deler sig til to phono-stick, som sidder på hver sin højttaler, men de spiller UTROLIGT lavt, naturligvis, da udgangen er beregnet til hovedtelefoner.

Findes der en lille forstærker, som man sætter til strømforsyning, og bare ganske simpelt forstærker på én kanal - jeg skal ikke bruge 5.1 eller 7.1 - kun én udgang. Jeg har nemlig kigget lidt, men det er som at lede efter et hø i en nålestak!

Hvis du undrer dig, kan jeg lige fortælle, at jeg bruger også almindelige computerhøjttalere, som er forstærkede, men jeg har trukket kabler til køkken og bad, så jeg kan høre musik andre steder, og dertil har jeg brugt et par JBL satelithøjttalere på 30W.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-02-09 17:12

Du skal bruge en lille stereoforstærker til højtalere .
5 W vil sikkert være passende.
Den slags er der åbenbart ikke meget salg i for tiden, og de er næsten ikke til at opdrive.
Alle handler med store forstærkere med al muligt overflødigt til mange penge.

prøv at finde en almindelig gammel radio med linieindgang ( båndoptager) og højtaler udgang. Den kan man næsten få gratis, og den kan hvad du skal bruge. Radiodelen behøver ikke at virke.

Kommentar
Fra : simor

Dato : 08-02-09 17:19

Hej, det var hurtig feedback! Jeg har også tænkt tanken med at tage en forstærker fra nogle gamle computerhøjttalere, eksempelvis, men det ville bare være rart at slippe for en masse hjemmelavet gejl - det har jeg rigeligt af i forvejen ;)

Det ville være lækkert med en lille stereoforstærker. Jeg leder lidt videre, og lader spørgsmålet stå åbent indtil videre.

Kommentar
Fra : simor

Dato : 08-02-09 17:29

Jeg har kigget på sådan noget som dette:

http://www.mader.dk/pi/IMG_Stage_Line_RIAA_forst%C3%A6rker_1841_95.aspx

Men som helt almindelig ikke-fagmand på området, ved jeg ikke om det er sådan noget jeg skal bruge?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-02-09 17:30

Ja hvor der er "BALLER" skal der vel også være "MUSIK"
En så lille forstærker kan du nok ikke finde færdig, hvis du ikke også skal flæke en kasse sammen til at putte den i.

Det smarteste er nok at vælge den færdige løsning med et par PC højttalere med forsstærker, som kan køre med batterier. - For det er jo ikke så smart med 220 volt på badeværelset, som du vil være nød til, for at få strøm til dem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-02-09 17:33

Den forstærker du linker til, dur ikke til dette formål, den har ikke nok effekt til at drive, selv små højttalere af lav ohms typen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-09 17:42

0 amigo, du henviser til en forforstærker, ovenikøbet en Rhiaa forstærker. Duer ikke.

Billigste og fornuftigste vil være aktive højttalere - altså højttalere med indbygget forstærker. Står på hylden i rågrove mængder hos Bilka og kan anskaffes for omkring et par hundrede for et sæt. Er det i baderum, ville jeg nok placerere strømforsyningen uden for rummet, idet disse er IP -nærmest-ingenting! Eller må du på genbrugen og finde en gammel forstærker eller en reciever og have dette hekset sammen.

Beklageligvis anvendes jack stikkene i flæng som både højttalerstik, hovedtelefonstik og stik til line-signaler, hvilket forvirrrer lægmand, der tror at når bare stikkene passer - ja så duer det!