/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny varmtvandsbeholder?
Fra : Moggi
Vist : 4573 gange
324 point
Dato : 07-02-09 01:50

Hej..
jeg bor i et område med tilslutningspligt til fjernvarme. Jeg har en meget gammel 250l varmtvandsbeholder liggende i krybekælderen.

Som (vel nok) de fleste steder med fjernvarme er en meget stor del af varmeregningen faste afgifter som man ikke kan spare på. Men en del af den stammer da fra det direkte forbrug. Mit spørgsmål er så om en ny og mindre varmtvandsbeholder vil kunne tjene sig selv hjem inden for overskuelig tid?

Og hvis den kan, hvad skal jeg så gå efter?

Jeg bor i hus med 2 voksne, 2 børn og 2 badeværelser

Gerne links til læsestof om emnet..

Mvh.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-02-09 02:47

Hej Moggi.

Ud fra det du skriver

Citat
Jeg har en meget gammel 250l varmtvandsbeholder liggende i krybekælderen.

så vil en lidt mindre og helt ny beholder sagtens kunne tjene sig hjem i løbet af bare 2 - 3 år - dels er en nyere type langt mere effektiv og dels vil en så gammel beholder sandsynligvis være godt tilkalket, hvilket selvsagt fordyrer opvarmningen en hel del.

Jeg ville gå efter et anerkendt mærke med mindst 5 års garanti, men det er også vigtigt at du vælger det rette firma til at udføre opgaven - indhent tilbud og sikre dig at de er tilsluttet en garantiordning.

Her er tre link til anerkendte mærker, der er jo også en vis prisforskel
Megatherm er en udmærket beholder, og Metro er jo et gammelt anerkendt firma som også laver gode beholdere i forhold til prisen, så endelig Vølund, som er lidt dyrere, men også en rigtig god beholder.

Det er ikke alle fjernvarmeselskaber som tillader gennemstrømningsvarmere, her skal du informere dig hos selskabet, og der skal også udfyldes diverse papirer i forbindelse med en udskiftning, men det er de fleste firmaer også behjælpelig med.

http://www.topvvs.dk/produkter/vand-og-varme/varmtvandsbeholdere/megatherm/fjernvarme/vis/13390

http://www.vvs-shoppen.dk/pi/Metro_varmtvandsbeholder_fjernvarme_110_Liter_12767_603.aspx

http://www.jydepris.dk/shop/item.asp?id=23

endelig er her nogle link til læsestof om emnet, og hvordan der yderligere kan spares:

http://www.bolius.dk/viden-om/energi/artikel/opvarmning-med-fjernvarme/

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/indeklima/elvarme/elvandvarmere

http://www.nfs.as/composite-136.htm

http://www.nfs.as/composite-160.htm

http://www.energispareudvalg.dk/Files/Filer/ESU%20ThyMors/Gode_raad_om_el__vand_og_varme.pdf

god læselyst om emnet, og mit råd: forhør dig flere steder inden du beslutter dig, men at en udskiftning af den gamle beholder vil indebære en besparelse er hævet over enhver tvivl.

Held og lykke med projektet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 07-02-09 08:57

Hej! skal også ha' en ny nu.. en på 11o l. Metro tilbud fra 11.000 til 15.000 kr. med alt arbejde i min er i en kld. også +fjv..----ved fjv. i odense kan du søge om tilskud prøv det --Eschen--

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 324 point
Dato : 07-02-09 11:40

Nej, du vil ikke spare varmeudgifter ved at udskifte din gamle varmvands beholder...

Du betaler jo til fjernvarmen efter calorie forbrug, og hvis den ellers er ordentligt isoleret
er det ekstra varmetab du har på den minimalt.
(Måske også rart med lidt lune i krybekælderen, der modvirker fodkulde).

Men du får får andre fordele, og på sigt har du ikke noget valg...
En varmvands beholder har en begrænser levetid, 30-40 år.

Og når du ikke sparer:
I dag vil din kone og børn ikke kunne stå længe under bruseren,
på et tidspunkt begynder vandet at blive koldt...

Når du får en gennemstrømnings varmeveksler vil vandet blive ved med at være varmt.
Og det er op til de enkelte at lukke for det varme vand...

Det er jo i sig selv en fordel, eksempelvis når 4 personer skal i bad om morgenen,
og så fylder varmeveksleren meget mindre, kan f.eks. placeres i et skab i bryggerset,
og du har bedre overblik over forbrug og justerins muligheder...

Og når du alligevel skal skifte, er det måske en god ide at gøre det nu,
hvor håndværkerne er til at få fat på.

Kontakt din lokale VVS mand, han ved hvilke varmevekslere dit fjernvare værk vil akceptere.
Og når rørene er trukket, det kan du ikke gøre selv, skal de godkendes af en repræsentant
fra fjernvarmen inden varmeforsyningen tilsluttes.

Hus også at få en cirkulations pumpe på det varme brugs vand, så det straks er varmt i hanerne.

Du sparer ikke, men du får en række fordele...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-09 13:30

Hvis du har direkte fjernvarme, hvorfor har du så brug for en varmtvandsbeholder? Jeg har fjernvarme og en gennemgangs vandvarmer og det funget helt perfekt. Jeg betaler kun strøm når jeg bruger det varme vand ikke på at holde det varmt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-09 13:35
Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 10-02-09 19:27

Hejsa

Jeg bor selv i et fjernvarmeområde........ Ja Jeg ved det godt....."Gasmanden2"....

Der har Jeg veksler på. Det virker fint, masser af varmt vand, den kalker godt nok til og skal udsyres hvert 2. år. Vi er også 3 familier der er tilsluttet den.

Hvis vi havde en 250 L VVBH, havde vi ikke udgifter på afsyring ( gør det godt nok selv, men det kan alle jo ikke )
Og der ville være masser af varmt vand. (VV)

Jeg tror også som nævnt højre oppe, at besparelsen ved at skifte, hurtig vil være til at overse.
Da det er en kappebeholder, og HVIS du ikke kører med for høj fremløbstempr. på den, vil der næsten ikke være kalk i din VVBEH.
Så skulle du overveje at beholde den.

Hvis du skifter den, for du jo mulighed for at få et pænere fyrrum, men Jeg tror ikke på du kan tjene udgiften på 10-13.000 kr. for en udskiftning hjem, sådanne lige med det samme.

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 25-02-09 12:58

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-09 13:18

Selv tak,
måske sparede jeg dig for nogle omkostninger her og nu?

Men på et tidspunkt bliver du også nødt til at investere...