/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gennemstrømsvandvarmer??
Fra : TGR
Vist : 10261 gange
100 point
Dato : 23-11-03 14:12

Jeg vil tage gulvet op i vores badeværelse, og lægge gulvvarme. Da det ligger i den anden af husen iforhold
til fjenvarme-tilgangen, har vi problemer med at brugsvandet skal løbe længe for at blive varmt. Derfor vil jeg opsætte en lille gennemstrømsvandvarmer (til EL m./termostat, har engang set en i et badeværelse på størr. med en cigaræske) under håndvaskeskabene, og tilkoble det varme brugsvand til den.
Findes der hjemmeside med sådan nogle, og er der nogle der har erfaringer ???

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 16:33

Indledningsvis vil jeg sige, at jeg ike er VVS mand, men uddannet indenfor byggeri (har byggefirma)
I store boligudlejningsejendomme, bliver der monteres meget små gennemstrømnings enheder, som sagtens kan servicere op til mange lejligheder. Man skal ligeledes, heller ikke varme en masse vand op, hele tiden.
Nogle fjernvarmeværker, har regler for gennemstrømningsbeholdere, så spørg lige.
(årsagen er samtidsprincippet, alle skal bruge varmt vand på faste tidspunkter, og så er der ved gennemstrømning ingen BUFFER, til at tage forbruget.
Her er også et link.
http://www.olt.dk/Katalog/vvs/gennemstromvandvarmer.htm
Håber du kan bruge dette, husk du skal have en aut. vvs mand til at montere din unit.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 23-11-03 16:37

Prøv at kontakte firmaet Metro A/S. De har mange forskellige slags gennemstrømsvandvarmere.

Vi havde en gang et sommerhus og der monterede vi en Metro vandvarmer. Den var rund og stod på gulvet i et skab i køkkenet og forsynede både badeværelse og køkken. Det fungerede perfekt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-11-03 17:36

Hvis du har et større forbrug af varmt vand kan det blive dyrt.
At varme med el er den dyreste måde. Så tidsfaktoren er afgørende
om det er noget for dig.
En anden måde er at montere en cirkulationspumpe på det varme vand
så vil du altid ha varmt vand inden for få sekunder. Den metode er brugt
af mange med samme problem som du har.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 17:44

Læste igen som en brækket arm...
Det råd jeg har givet dig, er en gennemstrømning tilkoblet til fjernvarme, så ikke du skrev el. Glem elvandvarmer. Ok har selv en 120 liters, combi (fyr og el), som vi bruger om sommeren, men det er dyrt at bruge el. Hvis du tvivler, sender jeg gerne en kopi af elregning.. HA_HA.
Køb en gennemstrømning til fjernvarme, og lav tilkobling til dit varmeforsyning, det er let når du alligevel skal lave ny gulvvarme. Måske skal du alligevel have en håndklædetørrer på væggen...

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-03 17:48

Hej TGR
Erfaringen har jeg, men jeg kan ikke huske hvad "dyret" hedder.
For 4-5 år siden købte og indstallerede jeg en i den lokale hundeforenings klubhus, og den kører stadig perfekt, men kan kun trække 1 tappested. Den er monteret direkte på vandledningen under vasken, tilsluttet 220V AC. og ganske rigtigt på størrelse med en cigarkasse.
Jeg kan som sagt ikke huske navnet eller prisen, men den er købt hos den lokale "Louis Poulsen", så prøv at ringe til nærmeste "Louis Poulsen", de handler ganske vist kun med momsregistrerede, men tager da telefonen

Held og lykke
dabj

Kommentar
Fra : TGR

Dato : 23-11-03 23:15

Tak for goe svar..... jmsgruppen: Ja - jeg ville osse hellere tilslutte til fjernvarmen - men hele sommeren har
man sikkert nedreg. for denne varme. (Idéen med en lille gennemstrømvarmer MED termostat er, at den skulle koble
elvarmen fra, når det fjernvarme-opvarmede vand når frem til tappestedet.).....dabj : ja - måske skulle jeg prøve "Louis Poulsen"......

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-11-03 00:23

En gennemstrømningsvarmer til el skal have adgang til strøm på en arms tykkelse, tænk på hvor langsomt det løber igennem en 1100 Watts kaffemaskine. Den vil kræve helt ny elinstallation, og så tror jeg, det bliver billigere at lave en rørsløjfe på på det varme brugsvand og så cirkulere det med en pumpe, som foreslået af flere af de forrige ærede indlæggere.

Kommentar
Fra : cad_service_aalborg

Dato : 24-11-03 14:32

Hvis vandet løber gennem huset vil det jo varme huset på vejen så det ikke er helt spildt.
Kan man ikke bare koble det på de andre varmeinstallationer, radiatorer osv.?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 05:22

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Med venlig hilsen
JMS

Godkendelse af svar
Fra : TGR

Dato : 23-12-03 15:01

Tak for svaret dabj.