/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fritureolie...
Fra : rwo
Vist : 14666 gange
100 point
Dato : 02-02-09 20:25

Hvilken type olie bruger man i en frituregryde?

Er det på flaske eller er det pakket som en type margarine?

Jeg er helt grøn, så lidt hjælp tak

Og nej jeg er ikke ved at åbne et pizzaria... bageopskrifter i går og friture idag

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 02-02-09 20:26

jeg bruger olivenolie på flaske

Accepteret svar
Fra : snerose

Modtaget 110 point
Dato : 02-02-09 20:34

Det bedste er raspolie - ikke olivenolie, for det kan sletikke tåle alt for høj varme.

Hvis du skal friturestege fx til fondue skal du bruge svinefedt eller raffinol for det er lidt for farligt at have olie på bordet.

Rapsolie er billigt (ca.8 kr. pr. liter) og købes i flaske. Det bruges til daglig madlavnign og er faktisk rimeligt sundt.

Svinefedt og Raffinol købes i pakninger som margarine og koster ca. 11-12 kroner pr. ½ kg. Og er ikke særligt sundt

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-02-09 20:36

Rettelse: Det hedder Rapsolie

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-02-09 20:37

Muligvis rapsolie.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-02-09 20:49

Det kommer an på, hvad du skal friture.

Jeg bruger som tezt oftest olivenolie.
Til visse ingredienser er olivenoliesmagen for kraftig, og der bruger jeg solsikkekærneolie.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-02-09 20:52

Min spanske svigermor lavede pomme frites således:

Skræl gode kartofler og skær dem i tern eller både.
Læg dem i vand en times tid.
Tag dem op og steg dem to gange i olivenolie.
Større arbejde, men jummy.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-02-09 20:59

Det er da meget kendt, at olivenolie ikke tåler så høje grader, og at det kommer til at smage grimt. Det ved enhver kok da!

Olivenolie er bedst egnet til lavere grader, hvor man får den bedste smag frem (altså ikke til friture stegning). Allerbedst er den jo i salater.

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 02-02-09 21:06

for pokker da - jeg har ikke set det var et spørgsmål til kokkene

beklager naturligvis men bruger nu stadig olivenolie

fortsat god aften og tezt ér væk

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-02-09 21:14

tezt: sorry. det var altså ikke ment negativt. Og du skal naturligvis bare bruge olivenolie. Jeg synes bare, at når det er en bruger uden erfaring indenfor området, må man altså godt give de bedste råd man har. Og du har givet dit - jeg har givet mit. Mit råd er så også billigere

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 02-02-09 21:19

Jeg bruger rapsolie eller solsikkeolie. Det kommer lidt an på, hvilken butik jeg lige kommer i

Du kan prøve dig lidt frem med, og finde ud af, hvad du bedst kan lide, for mange olier har en lille bismag - nogle mere end andre.

Jeg steger dem dog i en almindelige gryde, hvilket man skal være lidt forsigtig med. (stor gryde og ikke for meget olie, og vær sikker på, at det er varmt, inden man putter noget i med en metalsløv. og så skal man konstant tørre komfuret af for olie for at undgå brand)
Det lykkedes mig - da jeg lige var startet med at lave mad - at sætte ild i komuret hele tre gange, men komfuret fik dog ingen skader, og jeg heller ikke
Men det lyder til, at du har en frituregryde, hvillket er langt mere sikker

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 02-02-09 21:19

nej nej snerose - ikke noget negativt herfra

selvfølgelig skal de bedste råd gives - og- hvilke der er bedst afgør rwo når han/hun har afprøvet -g-

skulle lukke ned nu - derfor det måske lød lidt negativt - sorry

nu er tezt altså væk -g-

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-02-09 22:01

Min svigermorhistorie går netop ud på, at i Spanien ved man altså ikke, at man ikke kan stege fx pomme fritter i olivenolie.
Man gør det bare, og de smager "så englene synger".
Skal fortælle det til hende; det er altid godt med et grin, også når man er nær de 90 år.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-09 22:07

PALMIN og det er i en pakke

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-02-09 22:11

Palmin - skide godt til kiksekage!!

Raffinol - skide godt til fondue

Rapsolie/solsikkeolie - skide godt til friturestegning og stegning generelt

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 02-02-09 22:48

Hvorfor ikke bare købe an dunk olie som er pakket som "fritureolie" og kan købes i ethvert supermarked`?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-02-09 23:56

Ville gøre som piratfizken.

Man kan godt stege i Oliven olie men ikke friture stege da man brænder olien af før den når de varmegrader der er nødvendige for at friturestege.

Raps olie er efter min erfaring ikke muligt at genbruge og så skal man smide olien væk det behøver man ikke med friture olie. Ikke at det er dyrt men besværligt synes jeg.

Men anskaf dig en frituregryde du smadrer alligevel dem du bruger.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 03-02-09 13:45

en god, men smagsneutral olie er rapsolie, og den har et højt brændpunkt, så den ikke ødelægger smagen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-09 17:44

Jeg stemmer osse på rapsolie.. Jeg mener der er højere indhold af omega 6 og E vitamin end der er i olivenolie.... Og olivenolie ryger tidligere(ved 175 gr) end rapsolie( ved 220 gr.).
Men jeg genbruger det altså ikke... Det ville jeg heller ikke gøre med solsikkeolie, som jeg osse kunne finde på at købe. Nogle af de fine fedtsyrer bliver ødelagt ved opvarmning.

Når man er alene i husholdningen, så er det rarest med EN olie, der kan bruges til næsten det hele: Friturestegning, almindelig pandestegning (evt. blandet med en klat smør) og til bagning.

Den der med olie i salaten, den har jeg aldrig rigtig fattet. Og olivenolie kan jeg ikke li'!

Den billige rapsolie smager meget neutralt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-09 17:55

du kan købe en 3l. fritureolie i føtex ca 40kr
bruger dog selv lige hvad der er i skabet raps eller sol-olie

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 26-02-09 16:44

Tak for svaret snerose. Har ikke testet endnu, men tester først dit svar

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 26-02-09 16:51

Selv tak! Du kan roligt teste svaret, for det passer
Hav en dejlig dag!