/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Fri firma bil ophør
Fra : Disi
Vist : 890 gange
100 point
Dato : 18-01-09 09:08

Fri firma bil
Jeg har firma bil på hvide plader jeg vil gerne ud af det da min revisor siger jeg skal til at beskattes af 8200 hundred om måneden.
Problemet er lige nu at jeg er medejer af firmaet og bilen pt. er faldet 100 000 kr. og er umulig at sælge
Jeg har privat en lille bil holdende hjemme holder den i retten for at slippe for privat beskatning

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-01-09 09:11

Er det er ApS skal bilen vuderes, og du skal købe den af firmaet, til en aftalt pris. Ellers må du tage pladerne af, og lade den stå.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 18-01-09 09:19

Jeg har ikke til hensigt at købe den,som jeg skrev har jeg en anden bil holdende her privat.
Det er et Aps

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-01-09 09:24

Så må du ikke bruge den privat uden den mdr.lige afgift, som din revisor snakker om.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 09:36

Det med at biler falder i pris er ikke ukendt, efter 25-30 år må den regnes som værdiløs hvis den ikke er et samlerobjekt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-01-09 09:40

Jeg samme type firma, jeg har valgt ikke, at trække momsen, så kan jeg altid købe den til markedspris, eller vurdering fra told/skat, og jeg skal så ikke betale nogen månedlig afgift.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-01-09 09:49

Ønsker man ikke firmabil mere, skal man blot lave en skriftlig aftale med "sit firma" notere dato og km, og så ikke bruge bilen mere. Lav gerne aftalen ved en måneds udløb. Dvs, bilen kan jo fortsat bruget af ansatte i firmaet i firmaets tjeneste og under ingen omstændigheder til privat kørsel, som fx til/fra arbejde.

En kørebog kunne være en god dokumentation over for SKAT for hvem der har kørt hvorhen og hvorfor og hvornår - i firmaets tjeneste.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-01-09 09:55

Det er lidt mere problematisk som så, vil du være helt sikker, så kontakt told/skat.

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 18-01-09 10:01

pladerne skal af, hvis du vil slippe for at betale skat af fri bil.- aftaler med dig og sit selskab er ikke meget værd, da du er ejer, skat tilsidesætter normalt aftaler, hvis de er for gode mellem selskab og ejer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 10:33

"skat tilsidesætter normalt aftaler, hvis de er for gode mellem selskab og ejer"

Ikke hos IT-Factory.....

Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-09 12:48

Hej Disi

Det lyder som om at din firmaadresse ikke er den samme som din privatadresse. Hvis din firmabil holder på firmaadressen så kan skat ikke gøre noget ved det -. Som alka skriver.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 18-01-09 13:36

Oki
Altså den bliver stående på min Firma adresse og de folk incl min mand og jeg må så bruge den arbejds teknisk er det forstået korrekt ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-01-09 15:41

Citat
Problemet er lige nu at jeg er medejer af firmaet og bilen pt. er faldet 100 000 kr. og er umulig at sælge

Hvad slags bil er det? Ingen bil er umulig at sælge. Alle biler kan sælges til den rigtige pris.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 18-01-09 16:42

Tak for svaret JRST.