/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Papegøjeplader
Fra : 9060
Vist : 2543 gange
50 point
Dato : 13-01-09 22:41

Nu er papegøjepladerne genindført, men hvorfor hedder de sådan?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 13-01-09 22:43

Fordi de er "flerfarvede"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-09 22:44

Citat
men hvorfor hedder de sådan

Det gør de heller ikke - de KALDES bare sådan....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-09 22:45

Jeg har dog ikke set dem endnu, men de er indført ved NYregistreringer fra 1 januar

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 13-01-09 22:51

Biler med disse PAPEGØJE plader, er forebeholdt kv..der ---
vvdriver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-09 23:08

Hvorfor har skolevogne 2 indvendige bakspejle.......

Jo - der er også kvinder der tager kørekort og de skal bruge "standardbakspejlet" til Makeup spejl

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 13-01-09 23:33

fordi da de i sin tid blev brugt var de gule og sorte de første bokstaver stod i et gult felt og resten i et sort

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-01-09 23:40

Citat
fordi da de i sin tid blev brugt var de gule og sorte de første bokstaver stod i et gult felt og resten i et sort

og de blev brugt på varevogne med bagsæder men uden sideruder i varerummet,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-01-09 05:58

Satans, da jeg læste spørgsmålet tænkte jeg også kvinder, men nogen kom mig i forkøbet.

Jeg kender en gulplade-ejer med erhverv der har fået sat et lille rundt skilt i bagruden "må bruges til privatkørsel", den er vel en overgangsordning indtil det nye design og regler var på plads.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-01-09 07:02

Du kan gå ind og se hvordan de gamle parpegøjenr. plader så ud her:
http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Bilen+til+daglig/2008/Din+naeste+nummerplade.htm

De nr. plader blev brugt op til 70'erne. Den gang, der måtte en gulpladebil ikke under nogen omstændigheder bruges til persontransport. Det kunne give bøde og i værste fald registreringsafgift - lige som i dag, hvis man bliver taget i en ikke momset bil.

Ideen med papegøjenr. pladen var så, at man betalte en større afgift en på en guldpladebil, men mindre en på en (dengang) sortpladebil.

En parpegøjeplade bil var derfor som oftest en varevogn med bagsæde i, og med "blændede" sideruder bag i. Ville man have ruder i, skulle der betales afgift som på en bil på sorte plader.

I 1973, blev dette afgift krav fjernet, så man godt måtte montere sideruder bag i. Den gang var det bl.a. oppe at vende, at det var farligt, at køre med blændede sideruder, da det tog udsynet ved højre sving.

Jeg havde selv en Opel Record P2, med bagsæde og blændede sideruder - på parpegøjeplader. Da jeg i 1971 undersøgte hvad det koste bare at få monteret selve ruden, kunne det gøres for ca. 800 kr. Da det så blev "gratis" dvs. der ikke skulle betales afgift, tog de ca. 1500 kr. for det hos autoglaremesteren. Jeg lavede selv en skabelon til de fire sideruder, og fik et glasfirma til at skære dem for 300 kr. og gummilister til 150 kr. og så klippede jeg selv siderne ud, og monterede de nye ruder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 09:12

Citat
Jeg kender en gulplade-ejer med erhverv der har fået sat et lille rundt skilt i bagruden "må bruges til privatkørsel", den er vel en overgangsordning indtil det nye design og regler var på plads.

Det er lige præcis det der er meningen med dem....

Papegøjeplader er til gulpladebiler der må bruges til privatkørsel også.
De slipper så for mærkaten.

Mærkaten fortsætter dog til bilparken efterhånden er udskiftet eller bilen bliver afmeldt.

I den sidste ende er det jo blot et spørgsmål om registreringsafgift.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-01-09 09:46

det er fan forkert at jeg skal kører rundt med den mærkat fordi jeg betaler mere i afgift, hvad er grunden til det ikke er dem der ikke betaler der skal have mærkaten bag på bilen, jeg skal betale 12.500 for den skide mærkat

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-01-09 10:29

Citat
Jo - der er også kvinder der tager kørekort og de skal bruge "standardbakspejlet" til Makeup spejl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 10:33

Citat
hvad er grunden til det ikke er dem der ikke betaler der skal have mærkaten bag på bilen

Det er at det er "mærkat"bilerne der er undtagelsen - og dem der er færrest af.....

Langt de fleste "gulpladebiler" er UDEN mærkat....

Kommentar
Fra : svendejvind

Dato : 18-01-09 17:48

Hej.
Havde en Triumph motorcykel m. varesidevogn i 50-60´erne, med papegøje plader både foran og bagpå. Den forreste som var lodret blev senere forbudt (farlig ved påkørsel) så den kunne man bare tage af.
Jeg mener det fungerede på den måde at en hel sort/hvid plade betalte man hel afgift. Papegøjepladen 1/2 afgift, så måtte man også køre privat om søndagen , men måtte ikke tage sidevognen af , og den gule plade ingen afgift, men måtte ikke køre privatkørsel .
Hilsen. Svend

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 18:23

Og papegøjen i sidevognen....

Godkendelse af svar
Fra : 9060

Dato : 08-02-09 16:21

Tak for svaret refi.