/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Selvstændig og kone på dagpeng
Fra : theill
Vist : 567 gange
50 point
Dato : 04-01-09 20:35

Jeg overvejer at have en lille bibeskæftigelse af salg og service, hvor jeg er momsregistreret og hvad der dertil kræves. (ved siden af mit arbejde)
Men nu sidder vi og snakker om når konen engang skal på dagpenge, så mener hun at der er noget med at hvis ægtefælle er momsregistret får hun ikke fuld dagpengesats.
Er dette rigtigt???
Og hvor kan jeg læse om det???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-01-09 20:50

"når konen engang skal på dagpenge" er det planlagt arbejdsløshed ?

Eller er det noget kontakthjælp du tænker på ?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 35 point
Dato : 04-01-09 20:50

Sålænge din hustru INTET har med virksomheden at gøre, har det ingen indflydelse....

Ellers er der krav der skal opfyldes

Citat
Driver du virksomheden sammen med din ægtefælle, og fortsætter ægtefælle virksomheden, betragtes du bl.a. som ophørt, hvis:

din udtræden skyldes påbegyndt lønarbejde på over 30 timer i gennemsnit pr. uge.

du har haft lønarbejde i en tid, der sammenlagt svarer til fagets fulde, sædvanlige arbejdstid i mindst 52 uger inden for de seneste 65 uger. (Er der i forbindelse med din udtræden af virksomheden sket en driftsomlægning, kræves alene lønarbejde i en tid, der sammenlagt svarer til fagets fulde, sædvanlige arbejdstid i 26 uger inden for de seneste 35 uger.)

du har startet egen selvstændig virksomhed.

du har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som giver ret til optagelse i en a-kasse.

dine hidtidige arbejdsfunktioner er bortfaldet mere end midlertidigt. Der kan ses bort fra resterende, underordnede funktioner af ringe omfang. Du skal udtræde samtidig med funktionernes bortfald.

din udtræden skyldes, at dit personlige arbejde overtages mere end midlertidigt af anden arbejdskraft i virksomheden. Årsagen hertil skal være, at der inden for de sidste 3 måneder er opstået et behov i virksomheden for særlige, faglige kvalifikationer, eller at der er sket ændringer i virksomhedens ejerforhold. Arbejdsfunktionerne må ikke være overtaget af ægtefælle, samlever eller umyndige børn.

hvis du dokumenterer, at samlivet med din ægtefælle er ophævet i forbindelse med separation eller skilsmisse.

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 04-01-09 20:56

Hej Theil.
Du skal kontakte konsulenten fra skatten, han kan og vil fortælle dig nøjagtigt hvad der vil ske eller ikke og lyt ikke til alle de gode råd fra forskellige der melder sig. Ham Konsulenten er kun interesseret i at vejlede dig og han kommer til dig og forelægger hvad der er af interesse for dit spørgsmål. Ring til skatten og få rådet derfra, så er du sikret et korrekt svar, der holder i retten. Få hans visit kort så du altid kan kontakte ham. Du kan ikke få bedre vejledning, så skynd dig at ringe til konsulenten i det skatteområde hvor du bor. Jeg har selv benyttet denne fremgangsmåde med et virkeligt godt resultat.
Hilsen
azkp91

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 18-01-09 09:32

Tak for svaret refi.