/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
en rigtigt god jul
Fra : leob
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 22-12-08 22:14

Jeg har modtaget et julekort med bl.a. denne formulering: ønsket om en rigtigt god jul
Jeg studsede over t'et i rigtigt og spurgte afsenderen.
Hun svarede dette:
Citat
..jeg ser "rigtigt" som adverbium til "god" ellers skulle der være komma mellem rigtig og god da det jo ikke er en rigtig og god jul man ønsker - sikke diskussioner der kunne blive om hvad en rigtig jul er ...

Jeg tror, at de allerfleste (som jeg) ville skrive en rigtig god jul, men hvad er korrekt?
leob

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-12-08 22:21

sikke nogen problmer du har her i livet.
Jeg sikker på det staves rigtig godt jul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-08 22:21

Helt klart det sidste

Kommentar
Fra : leob

Dato : 22-12-08 22:28

Det er rigtigt, at jeg har problemer, men dette er dog ikke et af dem.
Det irriterer mig blot, at jeg ikke selv kan gennemskue det.
Er der nogen, som kan give en dækkende forklaring, som jeg kan sende videre? (altså ikke blot give mig ret - det vil afsenderen nok ikke acceptere)
leob

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-08 22:30

Skulle "rigtigt" være det rette ord, skal sætningen omformuleres til: "med ønsket om et rigtigt godt jul".... men så er der stavefejl i "jul", som retteligt i så fald skulle staves hjul, og det gir vist ingen mening i julesammenhæng, eller hwa?????. Godaws Bøw LOOOL

PS. Skulle det så også hedde: "Glædeligt jul"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-08 22:51

God aften leob

Sublimt formuleret.
Citat
Ved I for resten, hvad en expert er? Det er et menneske, som ved mere og mere om mindre og mindre, indtil han ved alt om ingenting

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-12-08 22:54

Ja Rigtig god jul til dig..... leob

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-12-08 23:44

Og et rigtigt godt nytår til jer alle, men en rigtig god jul.

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 100 point
Dato : 23-12-08 01:12

Hej leob

Du skal søge svaret i forskellen mellem adjektiver (=tillægsord) og adverbier (=biord). Her er f.eks. en lille øvelse http://www.vordingbg-gym.dk/tn/latin/adjadv.htm

Ellers er der flere forklaringer her: http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=NVa&q=adjektiver+adverbier&btnG=S%C3%B8g&meta=

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-08 01:23

En rigtig god jul

Og det hedder "rigtig" og ikke "rigtigt" fordi ordet sammen med ordet "god" beskriver "jul" som hedder EN jul......

hvis det havde været et ord der skulle ET foran, havde det eks. heddet "et rigtigt godt nytår"

En rigtig god jul og et rigtigt godt nytår til dig

Kommentar
Fra : tigerlover

Dato : 23-12-08 05:59

jeg vil kun sige en tig og det er Merry Fucking Christmas to you all hohohoooo

http://muushi.net/home/v/Furry+Flash+Media/jayechristmas.swf.html

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 23-12-08 09:49

Tak for svaret Line99.
Det var lige dette, jeg skulle bruge.
Jeg har fundet dette i "dit" materiale:
Citat
Adverbier på –ig og –vis, der måler adjektiver
skrives dog normalt uden –t:
•   Han var afsindig beruset.
•   Hun var fuldstændig bindegal
Men det er ikke forkert at sætte –t på her ifølge
retskrivningsordbogen..

Der må derfor kunne udledes, at "en rigtig god jul" er det normale, men at "en rigtigt god jul" ikke er forkert.
leob - og rigtig god jul

Kommentar
Fra : tigerlover

Dato : 23-12-08 13:11

lol der kan man jo bare se men en rigtig-t god jul til dig også

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-12-08 13:24

Godt at du fandt det du søgte

Ja, den danske språk er en sjov en