/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Gaver/morgenmad trækkes i skat
Fra : diet
Vist : 2874 gange
50 point
Dato : 02-12-08 14:10

Hej

Jeg vil lige høre omkring gaver og julegaver til samarbejds partner samt køb af kage, kaffe, morgenbrød til mine medarbejder.
Jeg har en enkelmandsvirksomhed

1)
Jeg vil i den forbindelse høre om jeg kan give gaver, julegaver som jeg kan trække fra i skat? Og hvor stor et beløb gaverne må være på.
Jeg vil gerne give gaver til nogen firmaer som "reklame" og PR, da jeg derved måske vil blive foretrukket som deres ekstern konsulent

2) Kan jeg trække indkøb af morgenbrød, kaffe og kage osv. fra i skat? Disse varer bliver brugt i pauser til min undervisning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 14:28

1 ja
2 ja

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 14:30

Men det er jo ikke i SKAT du fratrækker det - det er i dit regnskab....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-08 17:03

Hej med dig.
1. Gaver over værdi af 800 kr beskattes.

2. Ja

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-08 17:07

Undskyld . Jeg kan se det er lavet om så :
Citat
Gaver til medarbejderne

De fleste gaver er skattepligtige – men der er undtagelser

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig, uanset betegnelse eller udbetalingsform.

Dog er der mulighed for ved særlige lejligheder at forære medarbejderne skattefri gaver.

Ved særlige lejligheder forståes lejligheder, hvor der traditionelt gives gaver, dvs. fødselsdage, jubilæer o. lign. Skattefriheden er betinget af, at gavens værdi ikke overstiger, hvad der generelt anses for normalt til lejligheden.

Gaver i forbindelse med jul og nytår beskattes ikke, såfremt værdien ikke overstiger kr. 500,-

Det bemærkes i øvrigt, at det er et krav, at gaven er en tingsgave, dvs. ikke kontanter eller gavekort.

Det er sat ned til 500 kr.
Kilde : skat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 17:20

De regler er for MODTAGER ikke for giver

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-08 18:35

Citat
De regler er for MODTAGER ikke for giver

Ja det har du ret i Refi...men det er en retningslinie for giveren så det ikke kommer til at berøre modtageren rent skattemæssigt.

Kommentar
Fra : diet

Dato : 04-12-08 20:19

Jeg har snakket med SKAt og de oplyser at man kun kan trække 25% fra i skat af disse ting.....

Det gælder både morgenmad og gaver. Jeg spurgte også om, kaffe og the til medarbejderne og fik at vide at reglen indebære div. forbrugsvarer....

Hvem er gal på den??? OS eller SKAT

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-08 21:17

SKAT...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-12-08 10:30

Citat
SKAT...

Jaaa det vil jeg jo også mene......men går den så går den

Kommentar
Fra : diet

Dato : 11-12-08 13:32

Hej Piaskov

Den Citat
Gaver til medarbejderne

De fleste gaver er skattepligtige – men der er undtagelser

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig, uanset betegnelse eller udbetalingsform.

Dog er der mulighed for ved særlige lejligheder at forære medarbejderne skattefri gaver.

Ved særlige lejligheder forståes lejligheder, hvor der traditionelt gives gaver, dvs. fødselsdage, jubilæer o. lign. Skattefriheden er betinget af, at gavens værdi ikke overstiger, hvad der generelt anses for normalt til lejligheden.

Gaver i forbindelse med jul og nytår beskattes ikke, såfremt værdien ikke overstiger kr. 500,-

Det bemærkes i øvrigt, at det er et krav, at gaven er en tingsgave, dvs. ikke kontanter eller gavekort.

Hvor har du den fra???

Jeg er meget forvirret ligenu, jeg ved ikke om jeg skal give mine samarbejdspartner gaver i år eller ej, hvis man kan trække 500 kr fra så vil jeg gerne købe gaverne. men jeg skal være sikker.

Har man som enkeltmandsfirma ikke ret til at give gaver eller hvad?? Hvad gøre I andre som er selvstændige???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-08 13:41

Citat
Har man som enkeltmandsfirma ikke ret til at give gaver eller hvad??

Jo

Citat
Hvad gøre I andre som er selvstændige???

Alt efter hvad der er tale om og til hvem - skriver det på "reklamekonti" osv....

Dit spørgsmål gik også på morgenbrød til dine medarbejdere - 100% afskrivning i driften....

Men den går jo ikke hvis du ved al den afskrivning kører firmaet i underskud

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 50 point
Dato : 04-01-09 12:19

Hej diet

Nu skal der vist lige ryddes lidt op

Spm 1:
Gaver til kunder er repræsentation og repræsentation kan du skattemæssigt kun fratrække 25% af beløbet.

Spm 2:
Ja du kan fratrække morgenmad mv. 100% skattemæssigt hvis det er som led i undervisningen. Du skal være opmærksom på momsreglerne, hvis udgiften ikke er til undervisningsbrug alene.

Se også pjece fra Deloitte

http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/repraesentation_dk_2008%281%29.pdf

For god ordensskyld så er grænsen for hvornår en medarbejder skal beskattes af en gave (ikke pengegave) sat til 700 kr for 2008.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1780254

Mvh. Ampere

Godkendelse af svar
Fra : diet

Dato : 22-01-09 17:47

Tak for svaret ampere.