/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
gamle talemåder
Fra : trimare46
Vist : 3633 gange
100 point
Dato : 21-11-08 21:35

har fået en sms hvor derstår, at afsenderen "er rendt i hegnet". hvad fanden betyder det. afsenderen er vendelbo og jeg kan forestille mig, at det er en ret lokal talemåde.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-11-08 21:42

Hvis det er fra en mand skulle han nok tisse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-08 21:58

Jeg er "kun" fra Himmerland og kender ikke hele udtrykket, men
"i hegnet" er noget med "helt hen i vejret", altså "komplet åndsvagt"

Som det fremgår af dette:

Konceptet har fokus på at skabe en kultur, hvor unge ikke ender festen helt i hegnet og alt for fulde.

Fundet her:
http://www.bryggeriforeningen.dk/default.asp?pid=191&visnyhed=319

"Rendt i hegnet" så nok "gået over gevind"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-11-08 22:02

Citat
Hvis det er fra en mand skulle han nok tisse

Undskyld men jeg kunne ikke dy mig
Jeg har også spurgt manden , har er også jyde , han har heller aldrig hørt det udtryk før

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-08 22:03

Altså man kan drikke sig helt i hegnet--- så måske det er en der har fået nogle juleøl??

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-11-08 22:17

Ja her på Fyn kan det undertiden blive tid til en hegnstur.
Hvilket er ligmed en "lille" pose øl, og så køre lidt rundt i det blå og holde ind hist og pist for at nyde udsigten og ordne verdenssituationen.
Højris.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-08 23:07

"helt i hegnet" er mere kendt; bruges meget om overdreven druk, men ikke kun der...

Her om golf:
"
For et par uger siden var Morten Hedegaard dybt frustreret og helt i hegnet med et spil der slet, slet ikke fungerede. I dag vandt han det danske PGA ...
"

"er rendt i hegnet" betyder så nok snarere "har mistet sine fulde fem" også et mærkeligt udtryk...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-08 23:09

Ja, de jyder siger nogle gange nogle underlige ting

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-11-08 23:19

Jeg er en slags vendelbo, men kender ikke rigtigt udtrykket.

Og det er nu kjøvenhavnere der render rundt & siger mærkelige ting!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-08 23:34

BertelBrander, du bor måske for langt ude på landet??

Der er sågar lavet en ordbog over de mærkelige ting i siger derovre

http://www.ambassen.dk/ord/jyde.php

ka' du måske finde en modsætning

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-11-08 23:40

Nej, jeg bor vist ikke langt nok ude på landet.
Jeg er ikke født i vendsyssel, har kun boet her i 15 år, så jeg kan ikke rigtigt kalde mig vendelbo.

Nej, der er ikke nogen sjællændere der har lavet nogen ordbog over deres mærkelige sprog; de synes at gå ud fra at det er dem der taler korrekt dansk. Vi jyder bliver nødt til at skrive en ordbog for at i talehandicappede, kan forstå hvad fornuftige mennesker siger

Kommentar
Fra : iah

Dato : 21-11-08 23:54

Hvordan finder man en jyde i københavn?
- Man går ind i hvilken som helst virksomhed og spørger efter chefen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-08 23:57

når en hest er rendt af hegnet er den stukket af - altså ude af hegnet = væk hjemmefra

jeg har hørt talemåden at man er i hegnet når man lige er hos naboen

såeeh det kunne jo være sådan noget ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-08 23:57

Nååå troede lige i bare kikkede efter spøgelsesbilister

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-11-08 00:22

Knud Sørensen, forfatter & landmåler på Mors fortæller et sted om dette med at jyder ikke bruger så mange ord. Hvis to jyder møder hinanden foran Brugsen, og den ene har fået ny bil, kan den anden sige: "Ny bil" og den første svare: "Ja".

I virkeligheden er det de siger at: Det er da en rar bil du har fået dig der, med lad og alting, sådan en kunne da være rar at kunne låne hvis man har noget tungt der skal flyttes. Og svaret: Ja, den er god at køre i, og du kikke bare forbi hvis du for brug for at låne den, det kan være du hjælper mig med høet en dag i bytte.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-11-08 00:25

I virkeligheden er det de siger...

Ja al det ordskvalder er jo æ' te' nøj nøt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-08 07:39

Godmorgen.

Nej "er rendt i hegnet" er ikke noget med bare inde hos naboen...
Man har mistet evnen/orienteringen/færdighederne/overblikket// afhængig af situationen.

Jeg stoppede da det begyndte at udarbejde sig til Jysk Københavner debat...

Hovedstaden er jo den by med flest Jyder, og den med chefen vil jeg godt købe:
Hvad med Jens Otto, Schlütter, Nyrup og nu Anders F(j)og fra min hjemby?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-08 08:27

He he BertelBrander, den var go'

Pudsigt så stor forskel der kan være i sådan et lille land

Det bliver spændende at høre hvor Trimare46' Vendelbo, er rendt hen

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-08 09:49

Min kloge nabo bekræfter: "er rendt i hegnet" Har mistet orienteringen...

Han kender det også mest i forbindelse med fuldskab,
men han er fynbo og mener ikke det er et specielt nordjysk udtryk?

Som han siger, i dag spredes den slags udtryk hurtigt via radio og fjernsyn...
Måske har Niels Hausgard eller en anden sagt/sunget det??

Og så siger han "ikke ved sine fulde fem" ikke har noget med de 5 finge "klør fem" at gøre,
og heller ikke fuldskab, men at man ikke længere kan gøre brug af alle fem sanser...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-08 10:11

Hvis "er rendt i hegnet", - er meget beruset, så syntes jeg Trimares Vendelbo, er dygtig til at sms'e, i den tilstand

kl. 22.03

Citat
Altså man kan drikke sig helt i hegnet--- så måske det er en der har fået nogle juleøl??

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 22-11-08 13:41

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 23-02-09 03:06

spørg Stein Bagger

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 02-03-10 21:53

Helt i hegnet betyder at være langt ude ifølge min forfædre

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-04-10 21:52

Der er et meget nærliggende svar:
Da jeg var ung var langt de fleste sognegårde alkohol frie, alligevel blev der afholdt lørdags bal eller spillet delitant og lignende.
De unge mennesker gemte så en flaske snaps ude i hækken og gik så uden for engang i mellem under påskud af at skulle have frisk luft.
Vi oplever næsten det samme i dagens Danmark, men nu er det rygningen, der er forbudt…
Så måske skal vi have et nyt udtryk røg i hækken…..