/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Udstede faktura (Instruktør)
Fra : gr8
Vist : 1529 gange
100 point
Dato : 17-11-08 22:07

Hej

Jeg er instruktør og netop blevet selvstændig
Jeg har et spørgsmål til udstedelse af faktura.

Jeg skal ud at undervise og skal udstede et faktura til skolen for at afholde undervisning (honorar).

Skal det være med eller uden moms?

Hvad skal fakturaen indeholde af oplysninger?

Er der et sted hvor man kan downloade faktura som man kan fylde ud?

Hvis elever betaler direkte til mig, så skal skolen da ikke have en faktura...vel? el. hvad.
(eks. hver elev betaler 100 kr til mig, hvad skal de have af regning?)

TAK

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 22:11

En faktura kan du se her
http://www.oes.dk/graphics/Filbibliotek_OES/OFFENTLIG/Betaling/Elektronisk_fakturering/Infomaterialer/Faktura_skabelon.doc

Og de penge kursisterne giver direkte til dig skal du afregne med skolen, du kan ikke bare stoppe pengene i lommen.

Og her er monsreglerne
http://www.100svar.dk/moms-generelt/?emne=Administration

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 17-11-08 22:20

Og de penge kursisterne giver direkte til dig skal du afregne med skolen, du kan ikke bare stoppe pengene i lommen.

Vil det sige at jeg skal betale dem til skolen og udstede en faktura til skolen som skolen så betaler?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 22:29

Er det dig der opretter kurset eller går det gennem en skole?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 22:30

Glemte at skrive om det er dig der skaffer kursisterne eller er det skolen?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 22:33

Hvis skolen skaffer kursister og aflønner dig med honorar, så skal alle kursistbetalinger tilfalde skolen og skolen giver så dig et aftalt honorar.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 22:34

Og må jeg spørge om hvad du underviser i?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-11-08 06:34

Hvis du ikke er momregistreret - det skal du hvis/når du omsætter for over 50.000 kr. - så må du ikke opkræve moms.

Er det skolen der lægger lokaler til? Lejer du lokalerne og du underviser eleverne, så er det dine penge.

Hvis eleverne har tilmeldt sig skolens aktivitet, skal de betale til skolen, og skolen skal afregne med dig.

Du må da have en aftale med skolen?

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 18-11-08 08:38

Jeg opretter kurset og underviser eleverne.

Lokalerne tilhører en privat person som giver mig lov til at undervise i hans lokaler med hans elever i det fag jeg er instruktør i.

Eleverne er tilmeldt et anden aktivitet i hans skole men jeg vil så undervise eleverne i noget tilbygning uddannelse.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-11-08 09:40

Du kræver under ingen omstændigheder moms af en skole når du underviser, undervisningn i skoleregi er momsfritaget

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-11-08 11:37

Så er det dine penge kursisterne betaer, men så skal du bruge en kvittering til dem. Den kan købes som blok hos boghandleren. Det er lidt værre med skattevæsnet (hvis du blander dem ind i det) For det skal som regel opgives som B indkomst.
Jeg har mange gang selv lavet den slags kurser, men det nemmeste for mig var i samrbejde med et oplysningsforbund. 5 gange har jeg undervist privat, her blev indtægten opgivet som B indtægt. Jeg havde mit arbejde ved siden af.

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 18-11-08 15:36

Jeg er momsregistereret og har CVR nr.

Så skal jeg da ikke bruge B- kort.

Jeg har jo haft købt materialer osv. via CVR nr så skal skat vel have noget tilbage ;)

Er der moms på det beløb som jeg tager for at undervise?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-11-08 16:45

Nej kun på kursusmaterialer. Og det er A inkomst når du er momsregistreret. Husk bilag af indkomsten og udgifterne.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-08 18:26

Nej det er ikke A indkomst.

Jeg går ud fra at du gør det i firmaregi , når du har fraregnet momsen på materialerne.

Der er ikke moms på undervisning, men på kursusmaterialer, hvis du sælger dem særskilt.

Hvis du bare sælger kursus og så udlevere materiale undervejs , skriver du kun undervisning på kvitteringen., og undlader moms.
Dagens salg føres ind i dit bogholderi, som momsfri ydelse..
En fin faktura behøver du ikke til det formål, når det er kontant betaling, men et bilag skal der til, ligsom bonnen hos købmanden.

Du kan bruge en "Dags dato" eller "kontant salgsnota" fra boghandleren. Giv den dit stempel, hvis du har et. Påfør betalerens navn med håndskrift. Husk gennemslag til dit eget regnskab.

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 20-11-08 11:05

Ja det er firma regi.

Jeg mener at det burde være nok at udstede en Dags dato kvittering til eleverne og putte pengene i lommen, som dog skal afregnes med SKAT ved selvangivelse 2008 på en eller anden måde, da det er en enkeltmandsfirma.

Har jeg ret?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-08 13:58

Ja du har ret. Men husk (kan ikke sige ofte nok) kvitteringer.

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 20-11-08 15:04

Mener du kopi af Kvitteringer eller hvad?

Godkendelse af svar
Fra : gr8

Dato : 22-11-08 11:33

Tak for svaret transor. Du har været stor hjælp ;)