/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Raps
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 992 gange
200 point
Dato : 23-10-08 15:19

Vi har i dag den 23 oktober og græsset ser ud til at det trænger til at klippes.

Roserne blomstrer.

Der er store sværme a dansemyg.

Er det bare mig der ikke kan huske mere eller er det dybt forkert med blomstrene Raps marker i Oktober. Jeg kan huske fænomenet for et to og tre år siden men sku ikke for 25 år siden. Er det en anden slags raps man bruger ?

Forringer det ikke udbyttet når den blomstrer uden at kunne blive ordentligt bestøvet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-08 15:24

Jeg har selv undret mig, og spurgte efterfølgende en bonde

Det raps der blomstrer nu, er noget der ikke kom med da der blev høstet... det kan se ud af meget på markerne, men det er altså ikke nystået, men gamle rester, der ikke kan bruges til noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-08 15:27

Har I slet ikke opdaget at HELE klimaet på jorden ændrer sig....

Dermed ændrer "faunaen" sig jo også - naturen tilpasser sig......

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-10-08 15:27

Det er rigtigt at de gamle rapsmarker har en spredt blomstring men det er altså også de marker der er sået i år.

Jeg befinder mig i et af de klimamæssigt varmeste områder i danmark hvilket vel også har en betydning.

Derudover var der jo også spild når der blev høstet for 25 år siden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-10-08 15:27

Klimaforandringer.
Vores æbletræer blomstrer for anden gang i år.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-10-08 15:29

Ja men hvis æbletræer blomstrer nu har det betydning for udbyttet til næste år.

Hvad så med Raps ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-08 15:34

De marker der er tilsået i år, har jeg ikke set blomstre

Men de må da blive ødelagt, når der kommer frost og sne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-08 15:35

Citat
Roserne blomstrer

Det er nu ikke så usædvanligt, det har jeg set flere gange på denne årstid

For år tilbage, havde jeg også røde hjemmedyrkede tomater på min uoverdækkede terrasse juleaften

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-08 15:39

Hvad angår marker, som er tilsået nu, er det vel vinterraps. En ganske naturlig cyklus for en planteart, mens det der med at overvintre frøet inden døre i sække eller siloer ikke er særlig naturligt.
Men både natur- og kulturplanter har det med at skabe sig fjollet, når vejr og klima gør det, så blomstring nu virker ikke helt af banen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 23-10-08 16:03

Det er ikke rasp det er sennep.
Det er med til at nedbryde de organismer landmande smider ud på marken så de ikke kommer i vandløb åer og havet, en stor glæde for os alles. Det er en sen sort ogh der er en mere på vej der kan ses enden frosten kommer.
Ellers et meget godt spørgsmål det dejligt

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-10-08 16:09

Ja, det er i sandhed klimaændring, for man kan se det på mange planter, - og dyrelivet reagerer også!
Vore jordbær har fir længst blomstret for anden gang i år nu "venter" jeg bare på at bærene modnes (hvis vi får lidt vintervarme). Hindbærene er store, røde og flotte, - så jeg plukker ind hver anden dag. Tomaterne rødmes fremdeles, smager pragtfuldt og vi plukker ind rigtig mange hver dag. Druerne imponerer også, da der er en ny omgang klaser med druer, som godt nok endnu er grønne og heller ikke ret mange.
At raps også teer sig anderledes end normalt, undrer mig ikke. Hele kloden teer sig unormalt!
(Det er nok den langsomme undergang)!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-10-08 16:29

Nahh undergang er det næppe. Voldsomme klimaforandringer har der altid været på jorden.

Her hvor jeg bor har isen flere gange ligget kilometer tyk.

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 200 point
Dato : 23-10-08 21:29

Hej,
raps og sennep er korsblomstrede planter, der er enårige. En del planter kan sagtens
blomstre samme fra frø, der er spildt inden eller under høsten. Det er dog ikke alle planter, der
blomstrer og sætter frø.
Raps (og sennep) kan sagtens bestøve sig selv, uden bestøvning udvikles der
ikke frø. Der skal kun en ganske kort spirehvile til, før kernerne er i stabnd til at spire.
Vedrørende dit spørgsmål om udbyttet, så går udbyttet i raps kun ned med ca. 10%, hvis der ikke er bier til at bestøve - rapsen bestøver sig selv!
Det er altså ikkenoget specielt fænomen, du har set, det er meget almindeligt i
visse år, hvor vejrforholdene er optimale for spiring af frø fra samme år.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-08 03:01

Det er ikke den raps som er sået her i efteråret, som du ser blomstre allerede nu, det er spildfrø og korsblomstret ukrudt, og det bliver ødelagt af vinteren uden at frøene udvikles, rapsen kan dog godt blomstre sent om efteråret/først på vinteren og så koster det i næste års udbytte.
For 25 år siden så du ikke fænomenet, dengang var vinterraps ikke "opfundet" og andet vintersæd bliver sået så sent, at det kun var sjældent at ukrudtet blomstrede før vinteren.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-10-08 08:55

Det er vinterrapsen der er begyndt at blomstre hernede og jeg tager ikke fejl.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-10-08 10:18

Er det ikke herligt med alle de blomster, min dværgsyren har blomstret 2 gange i år. Det bliver mørkere og mørkere og så er det da skønt med de blomster.

Sne er også skønt, og en ordentlig omgang regnvejr, men hver ting til sin tid.

Nyd blomsterne og gå ud og nyd vejret.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-11-08 18:41

Tak for svaret 2603ph.