/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
tilbage til prompten
Fra : jensviggo
Vist : 924 gange
10 point
Dato : 16-10-08 22:05

jeg vil gerne lave nogle dos kommandoer, men kan ikke huske, hvordan man kommer tilbage til c:/

jeg har to biblioteker jeg skal forbi før jeg når til c:/ altså f.eks c:/lotte/mette/

hvad gør jeg

jensviggo

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 20 point
Dato : 16-10-08 22:10

cd..

eller

cd\

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-10-08 22:11

cd står for change direktory

cd.. er et bibliotek baglæns

cd\ går tilbage til roden

vh Ben

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-08 23:57

Og hvis du skriver dir f.eks. C: så ser du et bibliotek, nærmest et helt træ med rod stamme og grene (hvis du kan se det for dig)

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-10-08 02:43

Det skal se sådan her ud for at du kommer ind i mapperne i det eksempel:

C:\>cd lotte

C:\lotte>cd mette

alternetivt kan du gå baglens hele vejen tilbage til roden af dit C: drev med kommandoen cd.. - og hver gang du skriver det vil du gå en mappe "baglens" for til sidst at ende i C:\ (der står foran din prompt hvad mappe du står i)

ELLER blot skrive cd\ - så kommer du tilbage til roden af det drev du står på.

for derefter at bruge:

C:\>cd lotte

C:\lotte>cd mette

Du skifter imellem dine drev ved at skrive drevet i din prompt - f.eks: C: eller F:

Nu kan jeg se du har lavet en / istedet for en \ - det er en ret vigtig detalje

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-10-08 02:45

sidste mulighed er også at du bare kan stå i din prompt (hvor du nu end står på din harddisk) og skrive:

C:\>cd c:\mette\lotte

og din prompt vil nu se sådan her ud:

C:\mette\lotte>

og du er så klar til hvad du så end vil i den mappe

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 17-10-08 07:18

Men Flash77's sidste mulighed virker kun på drev du står på du kan f.eks. ikke skrive:

c:\>cd d:\mette\lotte

du skal skifte drev enten før eller efter kommandoen.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-10-08 02:08

LOL - vi er en flok DOS nørder

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 18-10-08 18:13

Hørt... DOS styrer !!!

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 05-11-08 11:18

Tak for svaret Benjamin.Hansen.