/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Skøjteis
Fra : chahin
Vist : 715 gange
55 point
Dato : 17-09-08 17:04

Hej

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg nu har brugt lang tid på at finde ud af, hvor jeg fandt ingen svar til ..

håber virkelig i kan hjælpe mig

Hvordan kan jeg forklare ved hjælp af densitet, hvorfor nogle gange kan man stå på skøjter på en sø?

på forhånd tak
Chahin

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 65 point
Dato : 17-09-08 17:32

Vand "H2O" findes i alle tre former i naturen, mest som flydende det vi kalder "vand"
men også under nul grader som fast stof "is", og fordampet, når vand koger, som "vanddamp".

Når en sø er frosset og man løber på skøjter, opstår der lokal højt tryk og gnidningsvarme,
og lidt af det faste vand "is" omdannes til rigtigt flydende vand under skøjte mederne,
så vi glider ikke på det faste stof med stor friktion, men på et tyndt vædskelag næste uden friktion.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-09-08 17:36

Og det har ikke noget med densitet (= massefylde) at gøre,
vand har jo massefylden (ca) 1 g/cm^3 eller bedre 1000 kg/m^3 (ved ca 4 grader)
og vi ved fra isbjerge at is er lidt lettere, ca 0,90 af det flydende vand...

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 17-09-08 17:49

forstår ikke helt hvorfor jeg skulle beskrive densiteten, når det ikke har noget med det at gøre . er det ikke det du siger ? :)

Godkendelse af svar
Fra : chahin

Dato : 17-09-08 18:00

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-08 18:14

...Jeg ville nok svare, at fordi densiteten af is er mindre end densiteten af vand, så vil is lægge sig på overfladen af søen, når det bliver koldt nok til at vandet fryser til is om vinteren. Og dermed forme et fast låg, som man kan bevæge sig ud på.....

Det andet svar drejer sig om hvorfor der bliver så glat under skøjterne når man går ud på isen.

Det var vist ikke det, der blev spurgt om...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-08 08:37

Ja hvis is var tungere end vand ville det lægge sig på bunden og man kunne ikke løbe på skøjter.

Alt liv i søen og polarhavene ville dø...

Jeg nægter at tro at spørgsmålet er så dumt?

Kommentar
Fra : Birgitta