/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Hjælp vedr. SET-UP - BIOS ?
Fra : ingelein
Vist : 1172 gange
30 point
Dato : 24-08-08 17:14

Hej
Jeg har fået ændret noget, som ikke skulle ændres: Min PC "tæller" hukommelsesram når jg starter op - og der er lang ventetid til den når til 512 Ram. Hvor har jeg været inde og skrue på noget?

I en anden tråd har jeg spurgt om KBC Clock-Rate.
I min Pc kan den stilles på 6-8-12-og 16. I øjeblikket er den sat på 8.

Hvis der er tale om at maskinen kan køre hurtigere/langsommere ved at vælge andet end 8 ?

Er der et sted på nettet, hvor man kan se hvad alle de mærkelige ting man kan "pille" ved er listet op. Jeg tænker på sådan noget som Shadow og andre oplysninger, som kan slås til og fra.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 17:21

Din bios har da en hjælpefunktion.....

I øvrigt er det ikke noget du skal pille i hvis du ikke ved hvad du gør....

Du står hurtigt med en "ikke brugbar" maskine....

Men "load" default - så skulle den gerne passe....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 17:22

At du kan se den tæller ram har ikke noget med tiden at gøre....

Alternativet er blot at du IKKE ser det...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-08-08 18:14

Find Quick Boot og Aktiver det.

Citat
Enabling the quick boot feature will disable the memory check,
and a few other boot up features, like the floppy drive seek,
but it will still display the total memory you have on board,
it just won't go through the process of slowly counting it up.

Fundet her:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/253177-13-count-start-help#t1827946

KBC Clock-Rate er indstilling af Keyboard, så den er ok med 8

MEN som refi skriver:
Citat
I øvrigt er det ikke noget du skal pille i hvis du ikke ved hvad du gør....

Du står hurtigt med en "ikke brugbar" maskine....

mvh klaudi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 18:17

Hej Refi
Fordi jeg ikke ved hvad jeg piller ved lige nu - behøver det jo ikke at blive ved med at være sådan!
Jeg spørger jo for at lære mere om det.

Og hvornår kommer "load default" ind i billedet - særlig når jeg nu har pillet ved nogle ting, som ikke er af afgørende betydning.

Jeg må gå ud fra at du ikke kan svare på mit spørgsmål, som jeg mener kan forstås af den der ved hvad det er jeg spørger om. Kom nu frem med noget om den KBC clock Rate
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 18:29

Citat
behøver det jo ikke at blive ved med at være sådan!
Jeg spørger jo for at lære mere om det.

Det har du da ret i...

http://www.howstuffworks.com/bios.htm

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-08-08 18:30

KBC Clock Rate indstilling bestemmer, hvor hurtigt tegn gentages, når en tast holdes nede

mvh klaudi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 18:33

Hej Klaudi
Det var bare lige det link jeg manglede og nu er jeg ved at tygge mig igennem denne side, som fortæller om BIOS fra A-Z.

Att: Refi.
Det er ikke helt rigtigt det du skriver om at det er ligegyldigt med tiden vedr. indlæsning af Ram. Ved Quick Boot indlæser den ikke, men konstaterer bare at de er der! Tidligere - inden jeg satte det nye tastatur til USB, så jeg det jo også bare lynhurtigt i stedet for at skulle vente til den havde talt færdig.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-08-08 18:35

Du skal ikke bare "load default", for den bios kan være ændret til det bedre og det forsvinder ved "default"
Hvad hedder din bios, så der måske er nogle af os som kender den.

Man lærer ikke noget ved ikke at pille........men det kan koste lidt benarbeje hvis der pilles forkert.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 18:37

Åh nej - glemte linket til BIOS from -Z

http://www.tomshardware.co.uk/bios-from-a-to-z,review-1557.html
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 18:42

Hej Refi
Også tak til dig for linket. Måske supplerer de hinanden.

Og jo, min BIOS har da en hjælpefunktion. Den fortæller dog bare hvordan man bevæger sig rundt i Bios . Og jeg kan ved sammeligning mellem oplysningerne i de to link se at metoderne til at komme rundt i bios med er "individuelt forskellige for den enkelte pc"
Hilsen Ingelein - som nu ved, hvad aftenen vil gå med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 18:43

Citat
inden jeg satte det nye tastatur til USB, så jeg det jo også bare lynhurtigt i stedet for at skulle vente til den havde talt færdig

Det har INTET med dit tastatur at gøre

Det var det jeg kommenterede....

Citat
Jeg har fået ændret noget, som ikke skulle ændres

Hvilket du jo SELV bekræfter....

Men held og lykke med det...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 18:47

Ha ha Eyvind flinke fyr
Så er der bare lige nye spørgsmål: Hvor ser jeg, hvad min BIOS hedder?
Og som du jo kan læse - har jeg allerede pillet forkert i går, men endnu virker det jo som før jeg pillede - bortset fra Ram-indlæsningen, som jeg fjerner om lidt.
Mange hilsner Ingelein -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 18:54

Citat
er "individuelt forskellige for den enkelte pc"

NEJ....

Det er BIOSerne der er forskellige....

Måden du kommer rundt i DIN bios-version er ENS uanset hvilken maskine den sidder i....

Om den så passer til en anden maskine er den side af sagen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 18:55

Citat
Den fortæller dog bare hvordan man bevæger sig rundt i Bios

Det står nederst på siden eller i hjælpefunktionen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-08-08 19:01

Dettte lille program "everest" kan kigge ind i din computer og se hvad du har.
http://majorgeeks.com/download4181.html
og klik på et af de amerikanske flag .............................og vent lidt.
Enten vil du få besked om at tillade hentning eller den foreslår at køre eller gemme........
GEM den på skrivebordet

Nu kan du køre den fra skrivebordet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 19:04

Hej Refi
Hvad er det der står nederst på siden eller i hjælpefunktionen?

Jeg tror da vist at vi i øjeblikket snakker forbi hinanden - eller også er min lytte/seerkanal blokeret
Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 19:16

Den fortæller dog bare ikke hvordan man bevæger sig rundt i Bios

JA...

Jeg havde fået puttet et IKKE ind i din tekst da jeg læste den - sorry

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 19:19

Citat
Du skal ikke bare "load default", for den bios kan være ændret til det bedre

Den er vi IKKE enige i.....

Det er da kun dig selv der kan ændre biosen og får du lavet fejl kan du ALTID gå tilbage til STANDARDINDSTILLINGER....
Det er derfor muligheden er der

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-08-08 19:22

Nej det kan godt være - men efter at have prøvet default på nogle maskiner.............gør jeg ikke det mere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 19:57

Hej både REfi og Eyvind

Når man arver en maskine er der jo en eller anden, der har sat BIOS op til vedkommendes behov og måske også sat nogle indstillinger til pherifere ting, som jeg f. eks ikke vil køre med. Sådan var det jo blandt andet med musen, hvor jeg gerne ville have den på USB.

Eyvind - det downloadede program kigger jeg på lige nu.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 20:08

Hej Eyvind
Ups. Det ser sørme noget indviklet ud. Jeg kender ikke adgangskoderne til denne Pc. Har nemlig også haft besvær med at omdøbe Windows-systemmapper, som var kaldt "FAR" - og en anden "BØRN". Dem kan jeg ikke komme til at omdøbe - adgang nægtet til at omdøbe fordi det er Windows systemmapper.

Er det ikke lige i overkanten at jeg skal pløje mig igennem "EVEREST" programmet for at finde ud af hvad min BIOS hedder?

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-08-08 20:18

Du skal da ikke pløje dig igennem det hele, når programmet er åbnet, tryk på Motherboard, tryk på Bios, det var det, så kan du fortsætte med "pløjningen"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-08 20:35

Citat
Har nemlig også haft besvær med at omdøbe Windows-systemmapper

Det behøver du så IKKE spilde tid på - det kan du nemlig ikke....

Citat
der har sat BIOS op til vedkommendes behov

Det er kun "nørder" der roder der....

9 ud af 10 kører hele livet uden at ændre noget...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 20:54

Hej
Ja - uden at være nørd - har jeg nu fået det omtalte 2 ting til at fungere igen.
1. Jeg "tæller ikke Ram dik-dik-dik længere
2. Jeg kan med piletasterne bevæge mig op ned og vælge den harddisk, som jeg vil bruge.
3. Navnet på Bios er: AMIBIOS - version 2.5 (c)1997 American Megatrends inc.

3. Nr. 2 harddisk kommer med følgende fejlmeddelelse og kan ikke ikke startes fordi den mangler en fil <windows-rod>\system32\hal.dll

og følgende besked: geninsaller en kopi af ovenstående fil.

Og nu spørger jeg bare:
1. hvordan finder jeg denne fil, som jeg jo har på disk 1
2. hvordan installerer jeg den på disk 2 - som jeg ikke kan åbne?
3. Jeg har en ny skive med Win XP, men kan jeg bruge den, når XP2 er tilføjet senere ved download?

Øj øj - det bliver igen sent i dag
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-08-08 21:04

Kig her:
http://www.helgec.dk/hal-dll.html

mvh klaudi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 22:09

Hej Klaudi
Håber ikke at du . Jeg har læst indholdet af det link du sendte og er blevet lidt klogere - igen - igen

Men...... Det er spilleme ikke nemt at finde ud af. I stifinderen kan jeg se at jeg har drev C og D på den ene harddisk og Drev G og H på den anden harddisk. Men på sidstnævnte harddisk kan jeg ikke se nogen programmer - kun RECYCLER og System Volume information - der er intet andet at se.

Ifølge start-op siden skulle der være indlæst Win XP Sp2 på begge harddiske.

Nu vil jeg gå i BIOS igen og se om den ene harddisk er disabled - Hm..... nu er der nok nogen, som griner igen.

Har du ellers et forslag, hvordan jeg kommer ind og formaterer harddisk nr. 2 og starter den op helt forfra. Jeg har en Win-XP Sp 1 skive, som jeg så kan opgradere.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-08 11:27

Det med drevbogstaver kan godt forvirre.
Det er nemlig ikke altid de står i den forventede rækkefølge.

Her kan du se hvad du har af harddiske, og evt. formatere den som ikke indeholder det "kørende" system

H-klik på denne computer > vælg administrer > og så diskhåndtering.
http://peecee.dk/upload/view/128500

Pas på:
Hvis du sletter eller formaterer den harddisk hvor der evt. ligger en bootmanager så kan det blive svært at starte den tilbageblevne XP

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-08-08 13:14

Hej Eyvind
Jeg har været inde i administrer og kan se mine to harddiske, som hver især er delt i 2 partitioner - og som du ganske rigtigt skriver, er den første opdelt i Drev D og drev C og den anden i Drev H og drev G. (Sjovt nok er de, ganske som du skriver - ikke i alfabetisk orden).

Men ud for begge harddiske står der at de er i orden.

Hvordan kommer jeg nu videre med at formatere harddisk nummer 2?

Jeg har lyst til at finde ud af det, men kunne strengt tage sagtens nøjes med den ene harddisk som fungerer. Den har omkring 150 GB i alt.
Min medfødte nysgerrighed gør at jeg gerne vil have denne harddisk til at køre.

Mange hilsner Ingelein

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 30 point
Dato : 25-08-08 14:35

Den harddisk somikkeindeholder (C:) kan sansynligvis slettes og oprette en ny partition.
Hvis ikke partitonerne på harddisk 2 (G og H) ikke nogenlunde svarer til oplysningen i venstre side så kan der ligge en skjult partition.
Jeg tror dog at din XP nr. 2 ligger på samme harddisk, og måske nok nærmere er en backup eller ekstra installation. (gør ikke noget)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-08-08 15:07

Hej Eyvind
Mener du at begge installationer ligger på harddisk nr. 1?
Jeg kan på ingen måder komme ind og se hvad der ligger på harddisk nr. 2 - bortset fra at den deler papirkurv med harddisk nr. 1 - men det er måske helt normalt?
Citat
(gør ikke noget)
Mener du at jeg ikke skal foretage mig noget - eller ?
Jeg troede at hvert drev havde sin egen papirkurv?
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-08 19:50

Hvert drev har sin egen papirkurv.
Så har de fælles papirkurv, er de også på samme drev.

Så du kan gøre hvad du vil med den anden harddisk evt. bruge den som lager / backup.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-08-08 20:22

Hej Eyvind
Se, se, nu har vi nok indkredset problemet. Din anvisning var ganske god. Jeg kan nemlig gemme på både D-C-H-og G drevet. Og da jeg kunne fjerne indholdet fra recycle i H og G - og indholdet også forsvandt fra D og C drevet, er der måske kun een fysisk harddisk? Det tjekker jeg lige via enhendshåndtering?
Men, hvis der kun er een harddisk, er den da partitioneret ret mærkeligt:
C = 121 GB
D = 32 GB
G = 15,1 GB
H = 3,99 GB.

Nu får du vist snart nogle sølle points
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-08-08 20:29

Hej Eyvind
Der er to fysiske harddiske
1 stk. HDS..........
1 stk. IBM-OPTA..........

Kan vi konkludere at den ene harddisk ikke har noget styresystem?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-08-08 20:40

Det står i Diskhåndtering hvor Systemet er.

Start>Kør skriv diskmgmt.msc > OK

Så'n ser det ud på min:
http://peecee.dk/upload/view/128573

mvh klaudi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-08-08 20:57

Hej Klaudi
Resultatet efter dit fine input:
Disk 0 = lokal disk C 32,10 GB - I orden - (system)

Disk 1 _ lokal disk G 4,0 GB - I orden (Aktiv)

ved drev D og drev H står der " i orden"

Jeg ved ikke lige, hvad AKTIV skal betyde i denne forbindelse, men det drev har intet system.

Mange hilsner Ingeborg - og tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-08 20:59

Kan vi konkludere at den ene harddisk ikke har noget styresystem?

Ja det er min formodning.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-08-08 22:26

Tak for svaret Eyvind.
Mange hilsner Ingelein