/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
kræve behandling af misbruger
Fra : svenliss
Vist : 2314 gange
500 point
Dato : 13-08-08 15:59

Hvordan bryder jeg igennem en misbrugers modvilje mod at gå i behandling.
Lad være at svare: at hvis ikke vedkommende vil, er det håbløst, og virkningsløst.
Der må være en kreativ genvej, eller et smart tricks.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-08 16:05

Citat
Lad være at svare: at hvis ikke vedkommende vil, er det håbløst, og virkningsløst.
Der må være en kreativ genvej, eller et smart tricks.

Det er der ikke med mindre vedkommende bliver "tvangsbehandlet"....

Du kan IKKE gøre en misbruger "clean" - hvis vedkommende IKKE selv vil....

Sørgeligt - men desværre....

Det eneste du kan gøre er at prøve at "motivere" vedkommende.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-08 16:08

det smarte - er tvang.

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 13-08-08 16:19

Det kan i nogle tilfælde lade sig gøre med professionel hjælp og kaldes intervention. Du kan læse lidt her:

http://www.misbrugskonsulenterne.dk/public_html/interven/interven.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-08 16:23

Det VIRKER stadig IKKE hvis misbruger IKKE vil

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 13-08-08 16:38

Citat
[B]Intervention -
hvordan overbeviser man en alkoholiker om, at behandling er nødvendig [/B]
Ofte er man nødt til at overbevise alkoholikeren om, at behandling er nødvendig. Familien er ved at gå i opløsning over alkoholikerens misbrug; men alkoholikeren mener ikke selv at have noget problem. Andre gange griber arbejdspladen ind og forlanger, at enten går alkoholikeren i behandling alternativt afskediges vedkommende.

I sådanne tilfælde, kan man med held foretage en intervention. En intervention er en indgriben, hvis formål det er, at få standset alkoholikerens ødelæggende drikkeri. Det er meget vigtigt at hele processen foregår med værdighed og på en sådan måde, at ingen taber ansigt - derfor er det vigtigt at en specialuddannet person planlægger og forestår selve interventionen.
Enkelte større firmaer har egne specieluddannede medarbejdere - i de fleste tilfælde foretages interventionen med hjælp af terapeuter fra behandlingsstedet.
Deltagerne i interventionen - pårørende og/eller kollegaer - har på forhånd - uden alkoholikerens vidende - aftalt sted og tidspunkt for interventionen, samt hvad der skal ske og hvornår. Målet med interventionen er, at få alkoholikeren i behandling.

Direkte konfronteret med sit alkoholproblem - og konsekvenserne heraf - er alkoholikeren tilbøjelig til at gå i behandling - især når behandling tilbydes her og nu.

Oftest ender en intervention med, at alkoholikeren køres i behandling. Der er på forhånd pakket en kuffert med de nødvendige ting (hvis der er tale om døgnbehandling). Alkoholikeren har en række undskyldninger for ikke at tage i behandling netop nu - derfor skal man have taget højde for alle situationer (f.eks. pasning af hunde/katte) - det er vigtigt at alkoholikeren kommer i behandling, netop når han er motiveret.

Arbejdspladsen behøver ikke, at få kendskab til interventionen, hvis familien selv sørger for det. Alkoholikeren vil være sygemeldt. I de tilfælde, hvor arbejdspladsen foretager interventionen, er familien inddraget på forhånd. Alkoholikeren er borte fra hjemmet i en periode.

I mange tilfælde er familien bange for at foretage en intervention. Bange for alkoholikerens reaktion, fordi familien er gået bag ryggen på ham. Ofte føler alkoholikeren selve interventionen som en befrielse. "Katten" er så at sige sluppet ud af sækken - og der er endda en løsning ligefor. Derfor lykkes interventionen.

En datter har skrevet et brev til sin far umiddelbart efter, at datteren havde været med til en intervention som bragte faderen i behandling. Brevet kan ses her - læs det!
Interventionen endte med, at faderen kom i en succesfuld behandling. 5 uger senere var han tilbage hos familien - til et nyt liv.

Den nu afdøde forfatter Jørgen F. Nissen indførte intervention i Danmark, og viede en stor del af sit liv til netop denne proces. Jørgen F. Nissen har i bogen "Den usynlige elefant" grundigt beskrevet processen, og har endvidere udviklet "elefanttesten".

Ovenstående er sakset fra soberspace.dk, og det virker i nogle tilfælde. Men ja, ikke altid.

Kommentar
Fra : HexensX

Dato : 13-08-08 17:15

Jeg har boet, i flere år, med en såkaldt "skjult" heroin misbruger, han lod ikke andre end mig se, at han havde et problem. Utallige gange har han lovet, svoret og sværget, at nu var det slut, jeg var for vigtig til at miste, "bare" for lidt heroin, men ting forsvandt stadig, penge blev på mystisk vis, hævet fra mit bankkort, som kun jeg - og han kendte pin-koden til.
I dag er vi stadig på talefod...sådan da,men han er stadig misbruger, ikke længere skjult, men helt åbent, og ingen kan nå ham, han føler, at alt er under kontrol, han gør det jo kun 4-5 gange om ugen, ja , det kan man da kalde en god løsning - for en misbruger! Emnet har været bragt op før, og mange har forskellige reaktioner, på forskellige misbrug, men når alt kommer til alt, er misbrug lige det, misbrug, uanset hvad substansen som misbrugeren er afhængig af. Han/hun skal desperat ønske, at komme ud af det, og selv da, er tilbagefaldsprocenten noget nær 80, så jeg holdt op med at vente på at min kæreste når den dag. Jeg prøvede motivation, komplimenter for hver dag clean, trusler, you name it, intet virker, hvis ikke misbrugeren ønsker det. Og tilfiv at jeg siger det, men blev jeg nogensinde udsat for intervention, ville jeg nok immigrere, ydmygelse er ikke en løsning, og det synes jeg, at intervention er, men det er jo heldigvist kun min mening, og jeg er ikke altidkendt for mine fantastiske gode råd og meninger
Men held og lykke, tro mig denne gang, du får brug for det, uanset misbrugets art.
Knuzzer, Tina

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 500 point
Dato : 13-08-08 17:20

Har det rimeligt ofte inde på livet, i kraft af mit arbejde på produktionsskole

En gammel hund i faget svarede, da jeg spurgte om det samme som dig:

Vis vedkommende at der er noget der er "større end" den vej der er valgt, gerne med konkrete eksempler, som tab af kærste muligheder, jobmuligheder, kontrol over sit liv generelt

Og ikke at forglemme, at give tilsavn om, at man vil støtte op om personen gennem hele processen..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-08-08 19:08

Må jeg bidrage med et personligt bidrag til debatten ....

Vi skal tilbage i slut 80erne - dengang, der var et behandlingssted på Lolland/Egeborg - senere meget kritiseret, men på trods af det, et behandlingssted, der hjalp mange ud af deres misbrug -

Min veninde mødte jeg først, efter hun var blevet ædru - men hun har fortalt mig sin historie mange gange.

Hun var ikke engang fyldt 30 år - men havde et stort forbrug af alkohol, stesolid og andet... altså blandings misbruger. Hendes liv var præget af angst i en så høj grad, at hun var invalideret af det...

Turde ikke færdes alene, men fik alligevel skaffet sig det "nødvendige"!!

Familien tog kontakt til Egeborg Behandlingshjem, og sammen lagde de en plan, uden min venindes vidende. Man kan kalde det overgreb/intervention - men læs mere her....

Familen mødte op og havde rigelig med spiritus med, som kun blev drukket af "min veninde" - efterhånden som sprutten gik ind, blev der jo også løsnet for tungebåndet....

(Der må jeg lige indskyde, at jeg tror alle misbrugere, på et eller andet tidspunkt, gerne vil være clean - men magter det ikke.)

Så da pigen var "tilstrækkelig" påvirket, begyndte de pårørende at tale om behandling.Sentimental og beruset indvilligede hun deri...

Næste skridt - personale fra Egeborg ankommer og kører hende til Lolland.

Da hun vågner op der, med både moralske og fysiske tømmermænd, formår de at fastholde hende der, ved hjælp af snak og.....hvad ved jeg?

Hun skulle igennem et meget lang behandlingsforløb, også med tilbagefald - men er idag fuldstændig clean - stadig alkoholiker - men drikker ikke!

Jeg er ikke helt afklaret omkring om min mening, med et sådan overgreb ...... men det reddede nok min venindes liv!

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 13-08-08 19:41

Hvis misbruger ikke selv vil og har viljen..... Er alt spild af tid og resourse

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-08-08 20:21

Hvad slags misbrug er det snak om? Er det heroin misbrug så kan for.eks. lokke med nedtrapning over lang tid.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 13-08-08 20:29

Tak for svaret michaelmoeslund.
Der kom som svar mange gode erfaringer, som jeg kan tygge på, og tilpasse mit eksempel.
Dit svar havde noget håb og en positiv vinkel i sig, som jeg godt kan bruge - Tak for det.
Mvh. svenliss

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-08-08 21:22

Held og lykke

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 14-08-08 13:03

Tusind tak for de positive ord

Håber det bedste for dig/jer