/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ny i GPS
Fra : egoland
Vist : 1015 gange
100 point
Dato : 01-08-08 21:16

Nu er jeg rimelig grøn ud i det med, så derfor dette lidt dumme spørgsmål:
Når man nu køber en GPS, hvor meget kortopgradering følger der så med? Eller er det "as is", altså som den er solgt, og ingen ogradering muligt? Lige hvor jeg bor, i det nordlige Århus, flytter de vejene næsten dagligt, så man dårligt ved om man kan køre den samme vej hjem, som man kørte ud. Så derfor ville det være være rart med noget fremtidssikret.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-08-08 21:20

Vi har en Garmin og den opdaterer vi på nettet via USB.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 01-08-08 21:26

Som udgangspunkt er der ikke noget kortopgradering med i prisen, men nogle produceneter tilbyder at hvis de kommer med nyt kort materiale indenfor kort tid efter at du har købt udstyret, så kan du får gratis opdateringer.

En anden mulighed er at købe Tomtom med Map Share, det er en tjeneste du betaler for, ti lgengæld er der konstant opdatering gennem bruger input

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 22:00

Citat
i det nordlige Århus, flytter de vejene næsten dagligt
ja mon ikke jeg blev næsten væk i Aarhus i sidste uge, og har for at forebygge købt en TomTom med Maps Share, det jeg har læst om funktionen lyder godt, selv har jeg ikke andet end afprøvet den for sjov, og følger med i dit spørgsmål

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 01-08-08 22:32

Hvis du køber Garmin skal du sikre dig at den har nyeste kort som er fra Januar 2008.
Kortopdateringer kommer med 12-18 måneders mellemrum og er IKKE gratis.
Køber du Garmin så LAD VÆRE med at registrere dig som bruger med det samme,vent til der er kommet en Kortopdatering ,så tilbydes der en Gratis opdatering til dem der har købt lige inden.
Det kan man holde øje med på Garmin.dk hvor du også kan hente nye Softwareopdateringer som er gratis.
TIL granner01
Kan du hente gratis kort på Nettet må du gerne Linke.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-08-08 23:35

Her kan man se om der er opdateringer til Garmin:

http://www8.garmin.com/support/download.jsp

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 02-08-08 01:24

granner01
Ja den kender jeg men der er IKKE noget gratis .

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-08-08 04:02

Skal da ellers lige love for at alle de ’gamle’ /gammeldags GPS producenter,..
(dem der fremstiller de store klodsede ”edb skærme”)
forstår at ’skore’ kassen,…

først skal der investeres en mindre formue i apparaturet, (som snart er forældet),..
siden i softwaren, (som tilsyneladende ER forældet)
dernæst div. tillægs, + opdaterings programmer,..
(utroligt hvad reklamer kan lokke folk til at købe)
er vi ikke i år 2008,..?

så vidt jeg kan forstå,…. SKAL man,… hvis man bor, eller færdes i det nordlige Århus,
og absolut VIL benytte de klodsede systemer, altså,.. jævnligt (måske flere gange dagligt)
køre hjem for at opdatere fra ”putteren”,…
(hvis man ikke også har den med,)
og hvordan er det lige man finder vej hjem,….
hvis vejen er ændret, og man ikke har opdateret,..

heldigvis findes der da alternativer,.. endda særdeles gode, og langt billigere,..
og betydeligt smartere,.. softwaren er gratis, og altid nyopdateret,
(kræves ingen PC.)
det kræver blot at du har din bluetooth mobil med,
+ en lille fiks GPS modtager til omkring 350 kr.

din tlf. skal være sat op til ’internet’
det koster et lille beløb pr. køretur,… typisk 0,50 – 1,50 pr. tur. (alt incl)
jeg bruger den selv,.. (naturligvis)
efter endt køretur, skal du ikke til at afmontere store klodsede GPS ’maskiner’
+ div. sugekopholder, ledningsvirvar mm. som skal gemmes af vejen,

det moderne isenkram fylder nemli’ ikke mer’ end det hele kan være i din inderlomme
se lidt om softwaren,. :
http://www.nav4all.com/site2/www.nav4all.com/dan/index.php
http://www.amazegps.com/index.php?page=home&language=dk
Nav4All er i øvrigt overlegen i avancerede test,
TomTom og Nokia Maps fik negativ karakter,..

og så virker det i hele Europa + mm.
GPS modtageren kan du købe her, :
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=380046668042

pris 330 kr………… leveringstid 2 – 4 dage

men der selvfølgelig dem der ”hænger fast i nostalgien”,..
kender så galt en der stadig sværger til en gl. dags fastnettelf. m/drejeskive

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-08-08 05:54

Omkring det med at navigere far mobilen skal det lige siges at hvis du er online og den henter kortopdateringer mens du kører, så kan det altså være en temmelig kostbar affære

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-08 14:29

Det er ellers en meget kontant udmelding fra EA_HS, at erklære GPSen for forældet, muligheden med at bruge telefonen blev overvejet før jeg købte, den blev fravalgt af flere grunde:
1. Al manøvrering foregår med telefonens taster, GPSen har trykfølsom skærm.
2. Telefonen har en meget skærm, som man skal finde med blikket, altså er man ikke opmærksom på trafikken på samme måde som med en større skærm der er placeret i forruden.
3. Der skal købes ekstra udstyr til telefonen, GPS modtager og sugekop til ruden (kan det købes til alle telefoner?)
4. Eller der skal købes en PDA med telefon og stor skærm = klodset at have i lommen
Altså valgte jeg at have mulighederne i to enheder, en lille handy telefon som ikke fylder hel lommen, og en GPS enhed som bruges i bilen, men kan tages i lommen hvis jeg vil navigere når jeg cykler eller går

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-08 14:31

Citat
2. Telefonen har en meget skærm
rettelse: 2. Telefonen har en meget LILLE skærm

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-08-08 16:58

der findes jo altså telefoner med indbygget GPS og en fornuftig skærm, og under alle omstændigheder bør man ikke kigge på skærmen men benytte stemmevejledningen når man kører bil og skal være opmærksom på trafikken

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-08-08 21:02

muldvarp1

Jeg har da lige opdateret vores GPS på nettet, og det var gratis.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 02-08-08 22:39

granner01
jeg tror vi taler forbi hinanden , Software er gratis kortopdateringer KOSTER.
Hvis du har en side med kortopdatering der er gratis tror jeg at andre end jeg gerne vil have et Link.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 02-08-08 22:50

granner01
Jeg har lige set på dit tidligere Link.
Nyt kort koster 129,99 dollaser så er det billigere at købe her i DK,har set den til 499.-

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-08-08 00:01

Kortoververden

Citat
Omkring det med at navigere far mobilen skal det lige siges at hvis du er online og den henter kortopdateringer mens du kører, så kan det altså være en temmelig kostbar affære

Det er helt forkert, (så er det i hvert fald et forkert,.. eller for dyrt ’selskab’/ udbyder du har)
hos mit (M1) koster det mellem 0,50 – 1,50 kr. pr. tur. (det kan vel ikke siges at være kostbar)

o.v.n.

Citat
Det er ellers en meget kontant udmelding fra EA_HS, at erklære GPSen for forældet, muligheden med at bruge telefonen blev overvejet før jeg købte, den blev fravalgt af flere grunde:
1. Al manøvrering foregår med telefonens taster, GPSen har trykfølsom skærm.
2. Telefonen har en meget skærm, som man skal finde med blikket, altså er man ikke opmærksom på trafikken på samme måde som med en større skærm der er placeret i forruden.
3. Der skal købes ekstra udstyr til telefonen, GPS modtager og sugekop til ruden (kan det købes til alle telefoner?)
4. Eller der skal købes en PDA med telefon og stor skærm = klodset at have i lommen
Altså valgte jeg at have mulighederne i to enheder, en lille handy telefon som ikke fylder hel lommen, og en GPS enhed som bruges i bilen, men kan tages i lommen hvis jeg vil navigere når jeg cykler eller går

Ang. forældet GPS mener jeg,.. den software der medfølger,… eller mangel på samme
når jeg bruger min (lille smarte GPS modtager)
indtaster jeg den ønskede adresse, og gemmer den under ’favoritter’ (der er efterhånden temmelig mange)
herefter kører jeg af sted (med mobil + GPS i lommen)
skærmens størrelse er totalt ligegyldig,.. (den skal slet ikke bruges under kørslen),..
jeg lytter efter stemmen (guiden)

på min tlf. S&E er lyden klar, tydelig, og let at høre,… (er man ’halvdøv’ kan evt. bruge en øreprop eller bluetooth ear headset)
altså ikke noget med at stirre på en ’storskærm’,.. og aflede opmærksomheden,..

det er fuldt ud tilstrækkeligt for mig,… og sandsynligvis langt de fleste,.. (indtil vidre har jeg ikke kørt forkert),...
samtidig er det dejlig enkelt,.. og du er fri for at ha’ en forholdsvis stor klodset skærm
til at genere udsynet + opmærksomheden fra vejen,…
derfor er min løsning den smarteste og mest enkle,.. (efter min mening)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-08-08 00:08

Når der kommer kortopdateringer igen skal jeg lave et tip med linket og samtidig oplyse om det er gratis eller koster penge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-08 00:21

Ja smag og behag er heldigvis forskellig jeg har slået stemmen fra og kører efter kortet, når radioen spiller kan jeg ikke høre guiden alligevel, en vil have moderen og en anden vil have datteren, og der er heldigvis en løsning for alle, der er iøvrig intet at det du skriver, som min fine lille TomTom ikke kan og den ar sammenbygget med GPS modtageren, de Foretrukne kan vises bare ved at sætte en finger på skærmen, kan din telefon det ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-08-08 01:45

o.v.n

Ja,… heldigvis lever vi i et ”frit” land,…
i hvert fald kan vi frit vælge hvilken GPS udgave vi bedst synes om,..

hvis jeg skal vælge mellem moderen og datteren,… snupper jeg datteren,..

Citat
der er iøvrig intet at det du skriver, som min fine lille TomTom ikke kan og den ar sammenbygget med GPS modtageren, de Foretrukne kan vises bare ved at sætte en finger på skærmen, kan din telefon det ?

forskellen er,.. at du både skal ha’ din GPS enhed m/indbygget modtager, + sandsynligvis også din tlf. med dig,

hvor jeg ’kun’ skal ha’ min ’LILLE smarte GPS modtager’ der ikke fylder mere end f.eks. en engangs lighter,…

hvor du skal trykke på din STORE klodsede ’storskærm’,…
nøjes jeg med en ’let og elegant berøring af én tast’ på min tlf.

mht. at lytte til musik, er det ”heldigvis” langt fra en daglig begivenhed
at bruge GPS, mit daglige kørselsbehov gør at jeg fint klarer mig uden GPS,
og derfor sagtens kan lytte til musik,

de få gange jeg har brug for GPS vejledning, er det som regel kun de sidste
få hundrede meter (km)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-08-08 08:47

Citat
Det er helt forkert, (så er det i hvert fald et forkert,.. eller for dyrt ’selskab’/ udbyder du har)
hos mit (M1) koster det mellem 0,50 – 1,50 kr. pr. tur. (det kan vel ikke siges at være kostbar)

Det er sandt at turen som sådan ikke er særlig kostbar, fordi det kun er adresseoplysninger der transmitteres via nettet (det kan i øvrigt deaktiveres, så tager det bare en smule længere tid at søge oplysninger), men hvis du under køreturen opdaterer kortmateriale som de fleste mobile gps systemer er i stand til, så henter telefonen en del mere materiale, og med en pris på op til 10 kr. pr. megabyte KAN det være kostbart

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-08-08 18:21

Kortoververden

Du er helt ude af trit med virkeligheden,..
der skal hverken bruges MB,… og slet ikke GB,…
vi er helt nede i ’KB afdelingen’,
hvis du absolut VIL hente et kort,.. (hvad du så end vil bruge det til),.. koster det
10 – 15 KB,.. svarende til 0,10 – 0,15 kr. (10 – 15 øre,. !!)

her er fakturaen for mit sidste GPS forbrug (mobilselskab M1)
psiserne incl. 1 stk. download af kort, + løbende opdateringer
prisen er for 1 tur frem,… (hjemturen lærte jeg undervejs)

26.07.08 12 kb - 0,12 DKK
26.07.08 1 kb. 0,00 DKK
26.07.08 2 kb. - 0,02 DKK
26.07.08 1 kb 0,00 DKK
26.07.08 6 kb - 0,06 DKK
26.07.08 1 kb - 0,00 DKK
26.07.08 7 kb - 0,07 DKK
26.07.08 14 kb - 0,14 DKK
26.07.08 1 kb - 0,00 DKK

ialt 0,41 kr…… eller 41 øre,.. for en GPS vejledt/navigeret ’køretur’ ALT incl,

går ud fra at det viser lidt om virkelighedens priser,.
jeg ved ikke hvor du har din prisliste fra,..?
den ser ud til at stamme fra telegrafens tidsalder,
eller udenlandspriser,…?

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-08-08 19:01

Av for den , hvad har jeg sat gang i? Jeg troede lige, jeg kunne kaste et spørgsmål, og få et enkelt svar, men sådan skulle det åbenbart ikke være.
Lige umiddelbart ser det ud til, at det med at bruge en mobil ikke er det dummeste, og så har man hele tiden opdateret kortmateriale. Foruden at jeg da har en mobil, og sådan en bluetooth dims er da til at få fat i
.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-08 20:58

Ja sådan kan det gå vi er slemme til at diskutere indbyrdes, særlig hvis spørgeren ikke deltager aktiv, med suplerende spørgsmål den lille modtager til GPS signalerne kan også købes her i landet: http://www.mobiludsalg.dk/pi/Holux_GPSlim236_GR_236_Bluetooth_GPS_modtager_5390_1047.aspx 411kr. er jo ikke ret meget, når du kan hente resten gratis fra linkene som EA_HS kom med, muligheden med at bruge telefonen, blev faktisk nøje overvejet, før jeg valgte at holde enhederne hver for sig, argumenterne kan du læse i mit andet indlæg: http://www.kandu.dk/spg124511.aspx#1415349

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 04-08-08 12:17

Tak for svaret Kortoververden.