/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Sødmælk til skummetmælk
Fra : tararam
Vist : 2096 gange
50 point
Dato : 31-07-08 22:52

Lidt sjov.
Jeg havde glemt at få skummetmælk med hjem, og snu som jeg er - stort HA, så tog jeg sødmælk og mixede det med vand i forholdet 1:1. Herefter hældte jeg det på en skummetmælk karton, hvor der kun var en minimal rest.
Spørgsmålet er. (For min kone opdagede intet, selv om hun drikker skummetmælk hverdag.)
Er det så enkelt at lave skummetmælk ??? Er det sådan det laves i virkeligheden ???
Hvad med kalorier og andre næringsstoffer osv - bliver de halveret når det nu blandes 1:1 eller ?
For det er da en billig måde at lave skummetmælk på ik?

Hvad siger andre ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 31-07-08 22:55

Hvad er forskellen på skummetmælk og sødmælk?
Forskellen på skummetmælk og sødmælk? Det påstås, at man kan lave sin egen
skummetmælk ved at købe sødmælk og så blande sødmælken med vand. Er det
korrekt? Er der andre forskelle?
Henrik Andersen, København S.

SVAR:
Hej Henrik

Mange tak for din mail.

Den eneste forskel på sød- og skummetmælk er indholdet af fedt. Sødmælk
indeholder 3,5% fedt og skummetmælk 0,1% fedt - hvorimod alle mineraler og
vitaminer er på samme niveau, uanset hvilken mælketype du vælger.

Hvis du blander sødmælk med vand, vil du kunne opnå en "tynd" mælk med hensyn
til fedt, men det vil også gå ud over indholdet af vitaminer og mineraler, som
vil blive reduceret, alt efter hvor meget vand du blander i.

Du kan læse og følge filmen på arla.dk - om fremstilling af mælk: > link

herfra http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/hvad-er-forskellen-paa.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-07-08 23:48

Nordsted1:

Når du kopierer fra en side på nettet, så lad være med at tage navnet på personen med. Det er nemt at undgå det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-08 23:55

Skummet mælk er som navnet siger: Skummet det vide sige at fløden er skummet af, og det er heller ikke rigtig sagt, nu om dage bruges en centrifuge til at slynge den tungere mælk ud, og lade fløden blive inde i centrifugen, du kan ikke lave skummet mælk ved at tilsætte vand, det giver en tynd mælk som intet har med skummet mælk at gøre, du kan købe u homogeniseret mælk og selv skumme fløden af, det er ikke så effektiv som en centrifuge, så det der er tilbage efter hånd skumning er nærmere letmælk end skummet mælk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-08 23:58

Citat
Når du kopierer fra en side på nettet, så lad være med at tage navnet på personen med
hvorfor det Granner01 klik på linket og navnet er der, så hvorfor ikke kopiere det i indlægget ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-08-08 00:02

Ja det forstår jeg heller ikke lige Granner Pas på ikke at blive endnu en selbestaltet over Ans

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 00:12

En "over Ans", that is a very good vending Sunowish

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-08-08 00:49

Hvis i skrev jeres fulde navn her i Kandu, så kunne jeg frit kopiere det til alle andre hjemmesider?

Det lyder da herligt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 01:02

Ja gør du bare det, NÅR OG HVIS vi skriver vores fulde navn

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-08 01:03

Vær'så'go'
Gambrinus ;)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 08:59

ovn du skrev:
Citat
nu om dage bruges en centrifuge til at slynge den tungere mælk ud, og lade fløden blive inde i centrifugen,

Det forstår jeg ikke. Den tungere mælk slynges ud......tungere end hvad??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 09:44

Brug tænkeren Klumme, tungere end fløden som bliver indeni

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 09:47

Er mælk tungere end fløde????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 09:53

Jeps lav eventuel et lille eksperiment, køb en liter u homogeniseret sødmælk, lad den stå nogle timer, så kan du se fløden flyder oven på, lige som olie flyder oven på vand

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 09:56

Hmmmm det er sgu da rigtigt. Det havde jeg glemt. Jeg ville indtil for 5 sek siden hårdnakket påstå at fløden var tungere

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-08-08 16:54

Citat
For min kone opdagede intet, selv om hun drikker skummetmælk hverdag.)

Hvis jeg en dag møder hende så sladrer jeg
Din snu ræv .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 17:10

Har boret lidt i det og det lader til, at en 38 % fløde (piskefløde) har en vægtfylde på 94. Så ovn har helt ret.....desværre. Æuv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 17:39

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 17:45

SLUDDER & VRØVL LOOL Vægtfylden er 0,94 Ellers var det jo ikke til at slæbe en ½ piske med hjem

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-08 19:47

Det er sgu' da lige meget om vægtfylden er 0,94 eller 94 Klumme.
Du opgi'r jo ikke enheden.
Gambrinus
En kilogrammeter er et mål for afstandens vægt.

En hestekraft, er den kraft, en hest forbruger ved at trække en liter kogende vand en kilometer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 19:54

Der hører ikke noget navn til en vægtfylde-enhed. Vægtfylden udtrykkes ved et tal, som angiver hvor mange gram en cm³ af stoffet vejer. Man siger f.eks. ikke, at vands vægtfylde er at gram, men at den er 1

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 19:55

Citat
En hestekraft, er den kraft, en hest forbruger ved at trække en liter kogende vand en kilometer.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-08 20:15

Jep !
Vægtfylde kan måles i g/mm2
Eller Ton/liter
Eller Pund/Gallon

Man ka' blive ved.
Men man bliver nu nød til at anføre en enhed.

Kom igen !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 20:19

Hva' med en flaske Gambrinus - mørkt øl stod der vist på flasken

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 20:49

Klip fra nettet. Bemærk venligst, at der ikke er benævnelse på vægtfylden

Og til ovn:
Kig langt nede og se at mælk har højere vægtfylde end vand... Den fatter jeg ikke, efter du lige har overbeviost mig om at mælk er tungere end fløde. Jeg formoder at det er fedtet (fløden) i mælken som gør at vægtfylden angives til at være 1,03 imod vands på 1,00, og jeg tillader mig ud fra dette at udlede, at en federe mælk vil have en højere vægtfylde. Det var også min oprindelige mening, indtil du hjernevaskede mig. Hvad sir du....

Gambrinus LOOL Jeg gider ikke. Legedreng (playboy)

Grundstoffer - faste metaller
Osmium-192 (en af de højeste massefylder) fast > 22,65
Iridium (en af de højeste massefylder) fast 22,65
Osmium (en af de højeste massefylder) fast 22,61
Platin fast 21,45
Guld fast 19,3
Uran fast 18,7
Bly fast 11,34
Sølv fast 10,5
Kobber fast 8,93
Jern (rent) fast 7,88
Tin fast 7,30
Zink fast 7,13
Titanium fast 4,49
Aluminium fast 2,7
Magnesium Magnium fast 1,74
Calcium fast 1,55
Lithium (laveste massefylde) fast 0,53 (ville flyde i vand, men vil reagere voldsomt)
Metallegeringer
Amalgam fast 11,6
Bronze fast 8,8–8,9
Nysølv fast ca. 8,7
Messing fast 8,4–8,7
Rustfrit stål 18Cr-8Ni fast 8,03
Stål fast ca. 7,8–7,847
Støbejern fast 7,6
Aluminium bronze fast 7,45
Faste grundstoffer - ikke-metaller
Diamant (krystallint kulstof) fast 3,52
Silicium fast 2,33
Grafit (kulstof) fast 2,2–2,26
Amorft kulstof fast 2,0
Svovl fast 2,0
Faste massive ikke-grundstoffer - ikke-metaller
Tandemalje fast 2,97
Granit fast 1,74–2,98 typisk 2,75
Basalt fast 2,7–2,8 typisk 2,72
Kvarts fast 2,65
Fedtsten fast 2,5–2,8
Glas DIN 60001: GL fast 2,4–2,8
Beton fast 1,75–2,4 typisk 2,3
Bordsalt fast 2,2
Tand (dental) fast 2,14
Is (Vand) fast T<0°C 0,917
Paraffin fast 0,9
Faste ikke-massive porøse ikke-grundstoffer - ikke-metaller (luftholdige)
Polystyrol fast, porøs ?
Stentøj fast, porøs ?
Glasuld fast, porøs ?
Stenuld fast, porøs ?
Teglsten tegl fast, porøs ?
Akustiksten (mursten med vandrette huller) fast, porøs ?
Hulsten (mursten med lodrette huller) fast, porøs ?
Mineraluld fast, porøs ?
Skrivekridt (Kalk) CaCO3 fast, porøs ?
Marmor (Kalk) CaCO3 fast, porøs 2,7–2,79
Limsten (Kalk) CaCO3 fast, porøs 1,76–2,62
Gips CaSO4·2H2O fast, porøs 2,31–2,33
Sandsten fast, porøs 2,119–2,284
Porcelæn (dental) fast, porøs ca. 2,05
Mursten brændt ler, porøs 1,2–1,8 (tørt)
Lava Pimpsten fast, porøs 1,0–1,4 (tørt)
Letbeton (=gasbeton iflg. Databogen s. 148) fast, porøs 0,78–1,25 (tørt)
Gasbeton (=letbeton iflg. Databogen s. 148) fast, porøs 0,55 - 0,7 iflg. Databogen s. 148 under "Byggematerialer"
Leca-blokke brændt ler, fast, porøs 0,6
alulight AlSi12 fast, porøs 0,33
Flamingo, styropor (opskummet polystyren) fast, porøs 0,01–0,045
Polyurethan skum PUR skum fast, porøs 0,03; anden kilde 0,4–1,2 (uopskummmet?)[1]
aerogel (bedste elektriske-, lyd- og varmeisolatorer) fast, porøs, nanoporer fra 0,003 (2–3 gange luft)–0,6
Flydende grundstoffer
Kviksølv flydende 13,6
Brom flydende 3,12
Flydende ikke-grundstoffer
Glycerin flydende 1,26
Tungt vand flydende 1,103
Mælk flydende ca. 1,03
Vand flydende 1,000

Benzol flydende 0,88
Olie flydende 0,8
Ætanol (sprit) flydende 0,79
Benzin flydende 0,66

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 20:58

Hold da op, hvor er det ærgeligt at jeg ikke har ram nok til at huske alt dette her, det er da en viden jeg ellers kunne bruge til mange unyttige ting

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-08 20:58

Du ska' ha' dine skolepenge tilbage !
Det samme skal den, der har skrevet på den hjemmeside.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-08 21:01
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-08 21:11

http://da.wikipedia.org/wiki/Massefylde

Enhederne står i øverste kolonne.

Mælk er tungere end vand.
Det er vel kun fedtet der flyder øverst, når der er tale om uhomogeniseret mælk

Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 21:11

Go' nat læsning ka jeg se

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-08-08 00:07

Ja Gambrinus... din hænge....pil Jeg ved godt at man selvfølgelig kan udtrykke vægtfylde i tons pr. m³, men det mest almindelige er at udtrykke den i gr. pr cm³. Man kunne i din terminologi sikkert finde på at udtrykke den skide vægtfylde i kg. pr. dm³ eller tons pr. m³ eller megaton pr. km³

Og det var slet ikke det som det handlede om hihihihihihi

Jeg gider ikke tæske rundt i mælkefedt mere. Jeg kan alligevel ikke hitte rede i det. Øuvvv

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-08-08 00:59

Jep !
Vi dropper drillerierne for idag og slutter af med det gamle ordsprog :

Brændte bagerbørn, der ikke både kan puste og have rent mel i posen til brødet med sky, skal ikke græde, fordi de hælder mælk ud af ørene, så de spilder tiden med at sætte ild til de tomme tønder, mens den buldrende fulde allike, der bor i et glashus, kaster perler over åen efter det dumme svin, der finder perler, mens de blinde høns gør i nælderne, så deres røv svir og den sure ræv æder blåøjede rønnebær med vand til.
Gambrinus
JEG ER TRÆT !

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 02-08-08 09:18

Ha - vi er vist bevæget os lidt væk fra emnet ???? Men morsomt er det da at følge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 12:13

Har vi det

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 05-08-08 16:44

Tak for svaret Nordsted1.