/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
spjæt når man er ved at sove
Fra : burt28
Vist : 1733 gange
100 point
Dato : 16-07-08 20:22

hej

vi har endnu en diskussion på arbejdet.....

hvorfor er det at man nogen gange giver et spjæt når man er lige ved at falde i søvn...

nogen mener det sker hver dag .... andre engang imellem ... de fleste husker det som om man er ved falde/styrte ned fra noget.....

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 16-07-08 20:24

har det samme,så venter spændt på et svar

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 20:34

Små strømsignaler som farer forvildet rundt.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 16-07-08 20:35

ejjj,,den æder vi ik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-08 20:36

Jeg halvdrømmer at jeg fortager mig et eller andet - det gælder kun "sofa falde i søvn", og det er armen/hånden som giver et spjæt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 20:38

Jeg tror desværre det er rigtig. men selvfølgelig skal der en mere uddybende videnskabelig forklaring til...men den har jeg altså ikke

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-08 20:41
Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 16-07-08 20:41

for mit vedkomende er det er krafitgt spjæt,,,hele kroppen letter ca 5- 10 cm fra madrassen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-07-08 20:42

Citat
I de almindelige tilfælde kan spjættene dog formentlig forklares ved en naturlig reaktion på, at kroppens muskler afslappes. En teori går på, at vores hjerne, som er udviklet fra en krybdyrshjerne, tolker kroppens afslapning som et faresignal om, at kroppen falder, og derfor reagerer den ved at slå arme og ben ud i et spjæt i forsøget på at finde fæste.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/264958:Danmark--Hvorfor-spjaetter-man-med-benene--inden-man-falder-i-soevn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-08 21:26

Citat
hvorfor er det at man nogen gange giver et spjæt når man er lige ved at falde i søvn...

Det er når lillemor eller far kommer hjem på et forkert tidspunkt

Bare en joke, men jeg tror, det kan give det største spjæt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 22:16

Det er lissom en fugtig strømfordeler...der opstår krybestrøm, som utilsigtet aktiverer organer som ellers er lukket ned

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 16-07-08 22:21

burde hfi relæet så ik slå fra ???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-08 23:09

Man ligger og småsover og smådrømmer, men kun i splitsekunder så hjernen sjældent når at registrere det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 23:17

Hvis hjernen er rodet ind i fænomenet, så er der nogen som aldrig spjætter

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 17-07-08 00:10

Citat
Små strømsignaler som farer forvildet rundt.

_________

Gammelt MINDE fra da du blev født, JEG VIL IND/ ikke ud.
Ellers er / kan det være en søvnfortyrrelse ALA søvn ab-nøb
Hvor man lige før man sover ind, vågner og IKKE kan trække vejret,
temmelig ubehageligt, for dem der overlever___

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-07-08 00:20

Citat
for mit vedkomende er det er krafitgt spjæt,,,hele kroppen letter ca 5- 10 cm fra madrassen

- hmm..det ka' du da optræde i cirkus med? 10 cm. er dælme godt nok et HØJT spring, lige lodret op fra madrassen?...

Ja, sorry, jeg kunne ikke dy mig

Jeg kender osse til de spjæt og for mig, er det osse hele kroppen som giver et ordentligt ryk men jeg fornemmer altså ikke at jeg ligefrem letter?

Natnat og sov godt.
Vh Dorthe

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-07-08 08:59

Det er spændinger der opløses.

Du kan f.eks have fået en forskrækkelse og en spænding da du i løbet af dagen gik ned af en trappe og ikke lige have set det sidste trin. Eller hvis du har snublet.
Jeg tror at det er især den type hændelser kroppen reagerer på med at sjætte når vi slapper af i drømmeland.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-07-08 09:04

Det tror jeg fordi jeg har lagt mærke til at spjættene er der de gange hvor dagen forinden har været den type kropslige chok/fald-oplevelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-08 09:32

Tak Mulberry - det passer meget godt med at min kone har sat mig til at lave et eller andet om dagen ....................når jeg sidder og slapper af.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 10:35

Går du og falder hele tiden Mulberry?? Så må du ha en rollator

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-07-08 18:06

Nej, jeg er kun ved det, nogen gange, af og til, måske en gang eller to om ugen, så jeg spjætter heller ikke hver nat, nok derfor jeg fandt sammenhængen, eller også er jeg for træt til at lægge mærke til det....så er det jo lige vidt.
Jeg skal kun ha rollator, hvis jeg skulle være så uheldig at falde for dig eller andre virtuelle personager, en virtuel rollator da.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 18:15

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-08 19:30

Godkendelse af svar
Fra : burt28

Dato : 20-07-08 15:48

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-07-08 17:20

velbekomme

Kommentar
Fra : Bue89

Dato : 26-10-09 11:34

De fleste mennesker harunder indsovning oplevet pludselig at mærke et ryk i kroppen.
For nogle kan det føles, som om de er ved at falde ned fra noget.
Fænomenet opstår som følge af øjeblikkelig, men kortvarig sammentrækning af en eller flere muskler fx i et ben.
Rykkene i kroppen tiltager med alderen, og næsten halvdele an alle mennesker over 65 år oplever dem.
De opstår i de perioder, hvor vi sover overfladisk, drømmer og har hurtige øjenbevægelser bag de lukkede øjenlåg. Det kaldes REM-søvn. i modsætning til de dybe NREM-søvnperioder, hvor øjenbevægelserne er langsommere.
Disse ufrivillige ryk i kroppen i kroppen udløses som alle muskelsammentrækninger af nerver, der kommer fra rygmarven.
det må ske på et signal fra hjernen, men hvordan det udløses, og hvori det består vides ikke.