/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Kbh. K - hvad er K?
Fra : julle100
Vist : 744 gange
100 point
Dato : 11-07-08 14:40

Hej alle kloge hoveder :D

Ja, som overskriften antyder, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad K'et står for i Kbh. K.
Kbh. N, S, V og Ø siger jo sig selv, men K er dog atter et mysterium for mig. Haha.

Nå, håber der er nogen derude, der kan svare. Om ikke andet, så bare for at jeg kan få noget nattesøvn.

På forhånd tak :D

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 110 point
Dato : 11-07-08 14:43

Citat
»Vi på museet har tidligere ment, at K’et stod for ’Købmagergade’, men det har vist sig ikke at være korrekt. Derimod afslører en nærlæsning af Bekjendtgjørelse angaaende Adressering af Brevforsendselser til Kjøbenhavn af 21. februar 1876, at ’K’ dækker over ’Kjøbenhavns Brevpostkontors Omdelingskreds’, altså det indre København«.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 14:48

K = kerne........................altså det indre København.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-07-08 14:51

indre københavn = københavn københavn

http://www.bold.dk/snak/?action=thread&id=464092&vis=

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 11-07-08 14:57

Bare for at være sikker og forsøge at få point vil jeg også gentage PVE og sige: Indre København

Kommentar
Fra : bjorner

Dato : 11-07-08 15:03

Hej!

De andre forslag duer bare ikke. Som gammel postmand ved jeg, at det er en forkortelse for Købmagergade, hvor Københavns ældste posthus befinder sig den dag i dag.

Med venlig hilsen

Bjørn Eriksen
www.kortlink.dk/8rh

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 11-07-08 15:05

Godt du ikke er påståelig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-07-08 15:09

Så må jeg også blande mig: Hvorfor i alverden bruger man ikke C som alle ordentlige byer gør om den indre del (city)?

Kommentar
Fra : julle100

Dato : 11-07-08 15:10

Tusind tak for de mange svar og så hurtigt :D
Kan desværre ikke give alle point selvom jeg gerne ville :/

Godkendelse af svar
Fra : julle100

Dato : 11-07-08 15:11

Tak for svaret pve ;)

Kommentar
Fra : julle100

Dato : 11-07-08 15:14

C eksisterer også, men er efter hvad jeg har forstået noget andet end K.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 11-07-08 16:55

K har det heddet meget længe.
C for city tænkte man slet ikke på at bruge for meget længe siden, det er først i de sidste 50 år det er gået stærkt med at få engelsk/amerikanske ord ind i det danske sprog.

Jeg lærte som barn (- før Margrethe blev dronning), at K stod for "kongens" - altså Kongens København. Men postmandens forklaring er nu nok rigtigere!

Vl h Werter