/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny rude i brændeovnen
Fra : semajeto
Vist : 5342 gange
35 point
Dato : 04-07-08 17:15

Jeg har haft 'glaspest' på ruden af min brændeovn. Se mere her:

http://www.kandu.dk/Spg116447.aspx

Jeg har prøvet diverse ting for at fjerne det uden held, så nu har jeg spurgt leverandøren hvad et nyt glas koster (38 cm x 33 cm x 0.9 cm). Det vil de have 1.200 kroner for...!

Hvem kan I anbefale i Storkøbenhavn der kan skære et stykke hærdet glas i ovennævnte størrelse?

Hilsen
Torben

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-07-08 17:23

Hamper pris. Men da jeg på et tidspunkt skulle have nogle hærdede glashylder til et skab var meldingen fra flere glarmestre, at de (heller) ikke kan skære i hærdet glas, dvs. de skulle skære et uhærdet glas og få det hærdet individuelt. Det var rasende dyrt, så jeg valgte at lede alle mulige køkkenfirmaer i gennem indtil jeg fandt en hærdet hylde der passede i målene.

Ikke meget hjælp, men lidt info.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-07-08 17:28

Vi ricikerer vel bare at du annulerer spørgsmålet

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 45 point
Dato : 04-07-08 18:00

din brændeovn har et navn og et modelnr. det finder du og så ringer du til http://www.braendeovnsspecialisten.dk/
Han har hjulpet mig flere gange så måske også dig.
mvh,
Moders Vilje

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-07-08 18:14

Eller kontakt fabrikanten af ovnen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-08 23:54

Hærdet glas på mål kan bestilles ved enhver glarmester. Han kan også opgive prisen på forespørgsel.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-07-08 23:58

Jeg tror, der er en billigere løsning. I den del f landet, hvor jeg bor, ville det kunne lade sig gøre på den måde, jeg beskriver her.

Ring til den lokale skorstensfejer - ham der har godkendt brændeovnen. Hvis du aldri har fået den godkendt, så forklar ham, at det først er nu, du er blevet opmærkspm på, at han skal godkende.

(Sådan er reglerne nemlig. Over alt i landet skal brændeovne godkendes af skorstensfejermesteren og desuden skal han een gang årligt kontrollere den, og om nødvendigt rense den.)

Skorstensfejeren kan også lave mindre reparationer på brændeovne. Han har ganske givet det glas, der er brug for, og kan skære det til. Og så ved du, det bliver sat rigtigt i. Lige nu bruger du måske ikke ovnben såmeget.....så måske passer det, at han kan reparere og lave første kontrolbesøg samtidig.

Hvis du ikke kan finde ham, så spørg hos kommunens tekniske forvaltning, hvem der har tilsyn med brændeovnene i kommunen.

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 05-07-08 12:30

Tak for jeres svar. Jeg har nu prøvet 5 glarmestre uden held. De har ikke den rigtige tykkelse og en mente at det skulle være keramisk glas (?). Jeg prøver at ringe til Brændeovnsspecialisten på mandag. Forsættelse følger...

Hilsen
Torben

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-07-08 20:54

Når alt andet glipper, så ring til skorstensfejermesteren....det er alligevel ham, der kan løse dit problem. Glarmestrene burde vide det, det er jo en helt anden type glas end det, de handler med.

På boligtorvet.dk kan du finde følgende råd fra skorstensfejermesteren:

-----------------------------------------
Skorstensfejerens råd til vedligeholdelse af brændeovnen Gem artikel
09-01-2008 af Boligtorvet

En brændeovn er en god investering, som kan holde i rigtig mange år. Men for at få mest glæde og nytte af sin brændeovn er det vigtigt, at man vedligeholder den.

Selve vedligeholdelsen af brændeovnen er ikke hverken særlig tidskrævende eller besværlig. Man kan dele arbejdet op i løbende vedligeholdelse og rengøring samt periodisk vedligeholdelse.

Løbende vedligeholdelse og rengøring

Askeskuffen tømmes efter behov, efter ca. 2-3 dages fyring. Vent med at tømme askeskuffen til ovnen og asken er kold, da der kan være gløder i asken. Man kan enten bruge en støvkost, en kulskovl eller en gammel støvsuger.
Ruden kan nemt renses med glas rens. Nogle bruger også lidt aske på et stykke køkkenrulle og gnider det på.
Den udvendige side kan tørres af med en hårdt opvredet klud eller støvsuges med en blød børste – husk ovnen skal være kold!

Periodisk vedligeholdelse

Tøm askeskuffen og rengør brændeovnen indvendigt og udvendigt som allerede beskrevet under løbende vedligeholdelse og rengøring.
Efterse hængsler og lågen: Kan man nemt åbne og lukke lågen? Hængslerne skal normalt ikke smøres, kun efterses.
Tætningslisten skal være hel og spændstig – ellers skal denne udskiftes.
Fjern aske fra røgvenderpladen, da den dermed holder længere.
Støbejernsbrændeovne kan smøres med pejsesværte for at friske farven op.
Efterse brændeovnen for revner i svejsninger og samlingerne, samt for tæring af jernet.
Lovpligtigt besøg fra skorstensfejeren

Hvis der er revner eller tæring skal det udbedres af fagfolk, tal med skorstensfejeren om det. Man kan ikke selv reparere revner eller tæring, da resultatet skal være meget holdbart.

De udskiftninger man selv kan foretage omfatter tætningslister, glas, ildfaste sten og røgvender plader. Reservedele kan købes i pejse- og brændeovnsforretninger, byggemarkeder og hos visse skorstensfejermestre.

Som nævnt omfatter den periodiske vedligeholdelse det lovpligtige besøg fra skorstensfejeren. Man skal have besøg mindst 1 gang årligt. Besøget omfatter fejning og eftersyn af skorsten, rensning af røgrør og i nogle tilfælde rensning af brændeovnen.
-----------------------------------------------------------

Så jeg tror stadig på, at en snak med skorstensfejeren er den rigtige løsning for dig. Men selvfølgelig, måske er din brændeovn så speciel, at den kræver et meget specielt glas, og så kan det da godt være, at 1200 kroner er prisen. Da jeg fik min første brændeovn for mange år siden, var så at sige alle brændeovne lukkede - altså uden rude i. Det med ruden var et påfund, der dukkede op i 1980'erne og 90'erne, og det ser da virkelig godt ud, men den luksus koster så i form af nogt vedligeholdelse, besvær og udgifter, som så meget andet af det, vi omgiver os med i dag. Hvisdin brændeovn er af æødre dato, kan du jo også vælge en helt ny som opfylder de nyeste krav om forurening (altså minimalt antal partikeludslip), og uden rude,.... så slpper du for den udgioft i fremtiden.

Men jeg er ikke fgmand. Det er altid godt at tale med en fagmand, i dette tilfælde er skorstensfejeren den eneste, der er fagmand.

Venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 07-07-08 15:13

Tak for svaret modersvilje og alle andre. BRÆNDEOVNSSPECIALISTEN havde varen til halv pris. Hvordan giver man point til dig?

Hilsen
Torben