/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
PUNK
Fra : molokyle
Vist : 1434 gange
200 point
Dato : 28-06-08 14:12

Jeg læste for nyligt en anmeldelse i et dagblad, af en ny bog omkring Michael Strunges liv og forfatterskab.

Det er imidlertid ikke bogen det skal handle om, men det skjulte 'budskab' i anmeldelsen:

Der stod (..frit efter hukommelsen):

Strunge havde dog ikke meget med punkbevægelsen at gøre, da han kom fra et velbjerget borgerligt hjem og var uddannet som ... fra ... osv.

Sig mig: Er PUNK et socialt/socioteknisk fænomen? ..et modelune ..eller: Filosofisk tankegods?

Jeg vil absolut mene det sidste

..men jeg er nu også 'gammel' punker

Hvorledes tolker i begrebet: PUNK ?

(Jeg er godt klar over ordets oprindelse ...og derfor ik' dét jeg efterspørger! )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-06-08 14:36

Do you feel lucky...PUNK......Well, do you??

Undskyld, den måtte jeg lige af med.

Denne fra Wikipedia fortæller en masse, men mest ud fra UK og USA http://en.wikipedia.org/wiki/Punk_subculture

Måske er der nogle punkere på Kandu med egne erfaringer (elelr forældre til) nok nyttigere!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-08 14:52

Citat
Punk culture encompasses distinct styles of music, ideologies, fashion, visual art, dance, literature, and film.

osv.

Præcis som jeg pointerer: PUNK ka' da ik ha' no'et a' gør' me' : Tryg opvækst i nordsjælland

..at gøre?

Denne boganmeldelse 'sandheder' er dog symptomatisk for dagspressen ..og modeindustriens popularisering (..i ordets bogstaveligste forstand) af punkerne, som de historisk levede.

Jeg kendte trods alt MS.

'Vi' var ikke utilpassede arbejderbørn og samfundstabere !!!

'Vores' selvopfattelse af 'PUNK-bevægelsen' (= i Danmark år: 1980 -89) var nærmere:
Citat
Punk:

Erkendelser:

1.) Nytteløshed (= No future)
2.) Ensomhed (= Der er KUN dig alligevel)
3.) Beslut selv om du forløse din vrede/glæde som:
a.) Modstand
b.) Kreativitet/Spondanitet
c.) Pasivitet
d.) Selvdestruktion.
4.) Realisér din identitet gennem tale, skrift, musik, påklædning og (mod-)handling.
5.) Det går ad helvede til.

Moral:

1.) Ingen.

Dyder:

1.) Fordybelse
2.) Fortabelse

Styreform/Samfundsmodel:

1.) Anarki

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-08 15:04

Det handler vel i bund og grund om at gå imod systemet og gører alt så grimt som muligt både lydmæssigt og alt andet ...Oprør ..og så kan man jo komme fra hvor det skal være .Min far var militærmand og Jeg blev nægter der så blev kasseret (mit eget lille oprør før punkens tid Senere lignede jeg vel mest en der tilhørte kattegorien flippere Måske havde jeg været punker hvis min oprørsperiode havde været lige den tid hvor punken udsprang

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-08 15:13

Nej Sunowich. Det handler ..og handlede ikke om:
Citat
..gører alt så grimt som muligt både lydmæssigt og alt andet

Det er din efterrationalisering. Punkerne havde deres egen æstetik.

Og igen; PUNK har intet at gøre med 'oprør' eller 'hvem man var', men om hvorledes man tænkte.

Derfor er det omsonst f.eks. at dømme Michel Strunge 'ude' ..som punker.

Det er i mine øjne en filosofisk svinestreg med kommercielt sigte

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-06-08 19:01

PUNK = Pålidelige Unges Naturist Klub

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-08 19:25

Citat
Det er din efterrationalisering. Punkerne havde deres egen æstetik.

Jeg tror der er himmelvid forskel på hvordan omverdenen ser på punkere og hvordan de ser på sig selv.

For ligesom Sunowich tænker jeg også bare ungdoms-oprør (og storby-lune)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-08 20:17

Hmmm... og dermed er punkmusik, dens lyrik og æstetik som udtrykt af danske; Sods (nuværende Sort Sol), Before, UCR, Martin Hall og udenlandske; Birthday party (Nick Cave), Joy Division, Cure, Sex Pistols, New Order, Einstürzende Neubauten, blot et 'undomsoprør' og storby-lune.

Præcis som anmelderen vil have os til at tro, at Michael Strunges forfatterskab også var?

Hold kæft et fattigt syn på en moderne filosofi udtrykt i musik og tekst.

Jeg er sikker på at flere eksperter i dansk literatur vil give mig ret i at MS er alt andet end et modelune. Alene dét at han stadig bliver læst vidner derom.

Det er nu efter min mening ikke ALT, som blot fordi det er præsenteret i en 'indpakning' blot er 'mode' og ikke skal tages alvorligt. Dette gælder måske Aqua, men er garanteret ikke en etiket som MS ville ha' stået model til!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-06-08 21:43

Hm.... det ser ikke ud til, at dette spørgmål trækker det store publikum, så derfor takker jeg alle for deltagelsen og lukker spørgsmålet.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 29-06-08 21:45

Der er nok mere end et gran af sandhed i din kommentar karenD.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 30-06-08 18:06

Tak, molokyle.

Jeg håber ikke, du er blevet helt desillutioneret. For det er tydeligt du brænder for sagen. Og når alt kommer til alt er jeg bare en jyde-tøs, der foretrækker countrymusik...

Kommentar
Fra : makim

Dato : 12-10-11 15:57

andet godt læsestof er en bog der hedder something rotten, som handler om den tidlige danske punk bevægelse.
læs mere her:
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/gyldendal_punk.htm