/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
DNA og kromosomer
Fra : jonas_3434
Vist : 1053 gange
50 point
Dato : 23-06-08 21:32

Der er 46 kromosomer i et menneskes celle. Er der så 46 stykker DNA eller hænger det hele sammen, dvs. er kromosomerne forbundet?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-06-08 22:00
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-06-08 22:19

DNA strengen ligger hulter til bulter i vores celler og kun ved celledeling deler den sig op i kromosomer.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 50 point
Dato : 24-06-08 03:42

Klippet fra http://da.wikipedia.org/wiki/Kromosom

Citat
Et kromosom er en struktur, der findes i alle celler, men som kun er synlig ved optakt til en celledeling. Kromosomerne er bærere af organismens gener, og de forekommer i et konstant antal hos hver art. I eukaryoter er der med enkelte undtagelser et sæt kromosomer i hver eneste celle. Den ene halvdel af sættet stammer fra moderen, og den anden fra faderen. I menneskets celler er der 23 par, i alt 46 kromosomer. To næsten ens kromosomer kaldes for homologe kromosomer. De arveegenskaber de bærer er dog ikke de samme! Kromosom betyder "farvet legeme" De består af DNA-strenge, som er rullet op omkring særlige proteiner kaldet histoner.

Og kig her http://da.wikipedia.org/wiki/DNA

--------------------------------------------------------------------------------
Valde...Tag dig sammen. Det har sgu da ikke noget med sp at gøre. Læs dog det du lægger ud...INDEN du lægger det ud. http://www.hjertetsvej-abc.dk/DNAaktivering.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-08 09:54

Lidt om gener: http://da.wikipedia.org/wiki/Gen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-08 10:20

Iøvrigt er kromosomerne ..og dermed generne, ikke det eneste DNA som findes i vore celler.

Mitokondrierne har deres 'eget' DNA: http://da.wikipedia.org/wiki/Mitokondrie

..man 'arver' kun dette DNA fra mor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-06-08 11:09

Hvad så hvis man frastår arv og gæld??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-06-08 11:11

Fedt at bo i Gentofte... så kan man hurtigt få lidt gener hvis man løber tør

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-08 11:12

Klumme -> Så sku' det være sket for længe siden. Nu fanger bordet:

http://da.wikipedia.org/wiki/Mitokondrielle_Eva

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-06-08 11:14

Det er noget underligt noget med disse kromosomer, gener, mitokondrier mv... Jeg hørte om en mand i Australien som i egne tanker sad og pillede næse. Pludselig må han ha ramt et gen eller 2, for lige så pludselig var han en helt anden person....Så fingerne ud af næsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-06-08 11:16

Mitokondrielle Eva 150.000 - 250.000 år gammel. Det må da kaldes en moden kvinde LOOOL

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 24-06-08 13:58

Hej Jonas

Jeg tror de andre har besvaret dit spørgsmål, men for en god ordens skyld får du et direkte svar.

I næsten alle menneskets celler findes 46 kromosomer. Kromosomerne hænger ikke sammen, men bliver mere sammenkrøllet før en celledeling. De 46 kromosomer er i princippet 46 stk. meget lange molekyler. Derudover har vi et cirkulært mitokondrie-DNA-molekyle. Næsten alle celler har mange mitokondrier og disse har flere kopier af dette stykket DNA. Antallet af disse DNA-molekyler varierer stærkt fra celle til celle.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-08 17:02

Molokyle

Ja selvfølgelig har mitokondriet sit eget DNA, men det var ikke det der var spørgsmålet.

DNA findes i næsten alle celler (ikke røde blodlegemer, de har ingen cellekerne), og her ligger det inde i cellen og roder rundt. I det øjeblik som celler er ved at dele sig, så ordnes DNA strengen i korte stykker som kaldes kromosomer. Så kan cellen dele sig med en kopi af kromosomerne. Og så er de to nye celler identiske.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-08 20:33

Citat
Er der så 46 stykker DNA eller hænger det hele sammen, dvs. er kromosomerne forbundet?

Der er altså MERE end 46 'stykker' DNA

...nemlig det; i kromosomernes/genernes arvemateriale

..OG det; i mitokondrierne ...granner01 !!!

..samlet set

RNA og Ribosomerne afkoder/replikerer begge 'slags' DNA ved celledeling.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-08 20:45
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-08 20:46

Mitokondriet er cellens kraftværk og har intet at gøre med celledelingen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-06-08 21:01

Kan man risikere at få mitokondrier i munden når man dyrker oralsex?? Det lyder næsten som at få et fremmedlegeme i halsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-08 21:37

Ingen mitokondrier ?

...INGEN celle

Intet mitokondrie DNA (mtDNA) ?

...STADIG ingen celle

granner01 -> Kast nu et blik på linket: http://da.wikipedia.org/wiki/Mitokondrie

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-08 21:38

..nærmere: http://da.wikipedia.org/wiki/MtDNA

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-08 21:41

Spørgsmålet går jo på, så vidt jeg har forstået; DNA i en menneskecelle:
Citat
...i et menneskes celle

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-08 22:05

Jeg har set din profil så prøv at kigge på min.

Og jeg tror spørgsmålet går mere på celler i al almindelig incl. kønsceller. Der er så meget skriveri i dagspressen om celler, DNA, kromosomer, gensplejsning, kloning. Så det er et generelt spørgsmål om DNA og celler. Der er ingen spørgsmål om selve cellen og slet ikke om cellens opbygning.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 26-06-08 20:28

Tak for svaret Klumme.