/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Underlig melding på skrivebord
Fra : epidedymittis
Vist : 848 gange
250 point
Dato : 12-06-08 13:46

Hej med jer.

Jeg har lige tændt min computer. Da den er tændt, står der en melding nede i højre hjørne. Meldingen lyder som følger:

"Windows Vista (TM)
Build 6000
Denne kopi af Windows er ikke ægte"

Jeg genstartede, men beskeden står der endnu.

Hvad skal det sige? Jeg har købt computeren med forudinstalleret windows, og den har aldrig sagt noget i den retning før!?
Skal jeg lade som ingenting, eller er der noget jeg kan/skal gøre ved det?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-06-08 13:51

Ring til microsoft 44890111

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-08 13:53

Et gæt er, at den ikke er registreret.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 12-06-08 14:07

Jo, den er registreret. Det bliver man jo tvunget til indenfor de første 30 dage..

Jeg har længe haft et problem med batteriet til bundkortet, som gør, at tid og dato nulstiller hver gang jeg tænder computeren. Kan det have noget med det at gøre?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-06-08 14:09

Det kan det, men det burde rette sig, når tid og dato igen passer.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 12-06-08 14:11

Citat
Det kan det, men det burde rette sig, når tid og dato igen passer.

Jeg har lige ændret tiden til dags dato.

Det hjalp ikke, - der står stadig det samme på skrivebordet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-06-08 14:13

Du skal genstarte systemet.

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 12-06-08 15:06

Hej

Det lyder som om der er sket en fejl i WGA (Windows Genuine Advantage)
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Genuine_Advantage

http://www.piratgruppen.org/wiki/index.php/Omg%C3%A5_Windows_Genuine_Advantage_(WGA)

Den ovenstående kan du bruge hvis microsuxx ikke kan hjælpe dig...

Lige for at være sikker ... Er dette et windows du har købt/medfølgende din maskine???
Hvis ikke det er det har du en pirat udgave... og derfor brugt en blacklistet licenskode... Miicrosoft kan nemli via WGA lukke ned for windows....

/CaiNe

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 12-06-08 15:10

Ja, min windows fulgte med maskinen, så den burde være ægte nok, - ellers er jeg da blevet snydt!

Jeg tror jeg prøver at ringe til microsoft, de må ha' en forklaring på det.

Hvis jeg helt undlader at gøre noget, hvad sker der så??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-06-08 15:10

Der må da være en gyldig garanti - Så spørg forhandleren.

Jeg kører XP, Jg har altid kunnet rette den slags fejl ved en systemgendannelse.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 12-06-08 15:11

Citat
Du skal genstarte systemet.

Peet - Hvis jeg genstarter, nulstiller den bare tid og dato igen.

Så er jeg desværre ikke kommet så langt..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-06-08 15:13

Så skal du have backup batteriet skiftet, det er fladt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-08 15:39

Citat
Ja, min windows fulgte med maskinen

Og det er vel ikke nødvændigt at spørge om den var NY...

Var den ikke det, når vi tilbage til udgangspunkt - "piratkopi"

Ellers forsøg med "resque"-cd/dvden - der kan være fejl i systemfiler....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-08 15:41

Citat
Så skal du have backup batteriet skiftet

Er den UNDER 2 år skal du IKKE betale for det - det må ikke gå "tør" så hurtigt.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-08 16:03

Citat
Jeg har længe haft et problem med batteriet til bundkortet, som gør, at tid og dato nulstiller hver gang jeg tænder computeren. Kan det have noget med det at gøre?

JA det kan forhindre en hel del og jeg har oplevet det gentagne gange på en anden pc - hvis det ikke lykkes dig at ordne det selv så ring til microsoft som foreslået

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-08 16:08

btw så har du en fin forklaring og hjælp her til lige det problem (hvis ms ikke hjælper dig)

http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37648

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-08 16:37

Dit batteri kan se sådan ud:
http://Billedeupload.dk/showpic-2640.jpg

Bruges også i vægte og andet småudstyr

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 12-06-08 16:57

Citat
Så skal du have backup batteriet skiftet, det er fladt.

Jeg har også på fornemmelsen, at det er dét batteri der er problemet.

Er det muligt at skifte det selv? - Hvor sidder det?

Jeg har tidligere spurgt om det samme, men da kom jeg frem til at det nok var smartest at gå til forhandleren, - men så skal jeg sikkert undvære min pc i flere uger, og det er jeg ikke meget for..

http://www.kandu.dk/Spg116008.aspx

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-06-08 17:07

Det sidder på bundkortet, det er let, at skifte. Det er let, at se, da det er forchromet og 2 cm i diameter. Det kan stå op eller ligge ned, afhænger af bundkortet.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 12-06-08 17:41

Hejsa
Ja, skift batteriet selv, det hedder som regel 2032, og kan fås i diverse boghandler, eller isenkræmmere..
Det skal skiftes under alle omstændigheder, hvis tid+dato driller.
Først så prøv at rette tid+dato, og genstart (ikke noget med at slukke for strømmen) din maskine. Hvad sker der så?
husker den tid+dato? hvad med ægthedsadvarslen?

Har du et lille farverigt klistermærke på din maskine? som regel i bunden (bærbar) eller på siden af kabinettet (stationær) hvor der står noget med windows... Hvis du har hvad står der så? (ikke licensnøglen, bare teksten)

Lyhne1

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 250 point
Dato : 12-06-08 17:43

Jeg tror da du får skiftet dit batteri medens du venter, i hvert fald hvis du ringer i forvejen så du ikke kommer i den aller travleste tid.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 12-06-08 17:50

Citat
Har du et lille farverigt klistermærke på din maskine? som regel i bunden (bærbar) eller på siden af kabinettet (stationær) hvor der står noget med windows... Hvis du har hvad står der så? (ikke licensnøglen, bare teksten)

Der står ikke meget andet end licensnøglen. Der står "Proof of license" osv. - Men det kan man næppe få meget ud af!

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 12-06-08 17:51

Står der ikke noget med Windows.. allerøverst (vista home premium OEM eller sådan noget)

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 12-06-08 18:10

Jo, der står:

Windows Vista TM Home Premium

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 12-06-08 18:34

Super, så er vi så langt.. Den er ægte nok, det er dit ægthedslicens

Så skal du bare rette uret og genstarte, og fortælle om det stadig melder Ulovlig kopi..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-08 18:54

Du kan kigge ind i computeren når du har taget en sideplade af i venstre side set forfra.

Dit batteri kan se sådan ud:
http://Billedeupload.dk/showpic-2640.jpg

Bruges også i vægte og andet småudstyr

her sidder et batteri som nok ligner dit
http://Billedeupload.dk/showpic-2646.jpg

Den blanke fjeder i toppen skubbes op og du kan tage batteriet ud.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 13-06-08 15:37

Citat
Du kan kigge ind i computeren når du har taget en sideplade af i venstre side set forfra.

Min computer er bærbar, så det er nok sværere end som så at komme ind til indmaden.

Da jeg tændte computeren idag, melder den pludselig ingenting om ægthed, - uret passer dog stadig ikke..

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 13-06-08 15:38

Jeg tror jeg bider i det sure ævle, og sender maskinen til rep. Det går sikkert HELT galt hvis jeg selv prøver at operere det gamle batteri ud, for at sætte et nyt ind.

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 13-06-08 15:39

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-06-08 20:07

Selv tak!