/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Et hus' historie
Fra : bettinabs
Vist : 617 gange
50 point
Dato : 06-06-08 09:58

Vores hus er bygget i 1921 eller 1925 og er et af de ældste i den landsby vi bor i (Resenbro ved Silkeborg). Hvordan kan jeg finde dets historie, hvem byggede det, hvem der har ejet det frem til vi købte det i 1995 - etc? Huset ligger Skærbækvej 20, 8600 Silkeborg, Matrikel 2h.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-08 10:01

Du ser dette i realregisteret, måske findes det i dit lokalhistoriske arkiv.
Ellers landsarkivet hvor du hører til,
det er muligt at købe en cd med dette register.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-08 10:02

Landsarkivet Viborg i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : fj2901

Dato : 06-06-08 10:07

Hvor kan man købe den cd.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 06-06-08 10:13

Ofte kan blot en lokal vejviser og/eller telefonbog hjælpe på vej. Prøv den nærmeste lokalhistoriske samling eller bibliotek, der som regel ligger inde med disse bøger i ældre udgaver. Og så pløjer man sig simpelthen bare tilbage i tiden...

Din kommunes bygningsinspektorat kan som regel hjælpe med gamle tegninger og godkendelser. Endelig er en henvendelse til Kort- og Matrikelstyrelsen også spændende, da de ved noget om selve grunden og evt. tidligere udstykninger i området.

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-08 10:14

Landsarkivet i Viborg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-08 10:15
Kommentar
Fra : bettinabs

Dato : 06-06-08 10:36

Tak for det gode svar. Jeg vil prøve at få fat i den nævnte CD, men har ikke kunnet finde den via ovennævnte link (Teil). Kan du hjælpe mig yderligere på vej?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-08 11:00

Jamen du tar kontakt til arkivet i viborg, mail eller telefonisk.
Vi har købt nævnte cd der.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 50 point
Dato : 06-06-08 11:01

Citat
Telefontid
Mandag-fredag: kl. 8-16
(lukket kl. 12.00-12.30)

Adresse
Landsarkivet for Nørrejylland
Ll. Sct. Hans Gade
8800 Viborg

Telefon: 86 62 17 88
Fax: 86 60 10 06
E-post: mailbox@lav.sa.dk

Godkendelse af svar
Fra : bettinabs

Dato : 06-06-08 11:26

Tak for svaret Teil. Du har sparet mig for en masse tid! Bettina

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 06-06-08 11:29

Teil - lige af nysgerrighed: hvilke oplysninger indeholder dette realregister?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-08 12:39

Citat
Skøde- og pantebøger er protokoller hvor alle servitutter, skøder og pantebreves fulde ordlyd er indskrevet kronologisk, tingdag for tingdag og man skal derfor kende tinglysningsdato for at kunne finde de ønskede oplysninger.
Realregistrene er en indgang til de nyere skøde - og pantebøger. Heri har hver ejendom en dobbeltside hvorpå de forskellige tinglysninger indføres.

Og et eksempel på en afskrift, fra en hjemmeside.
http://www.spottrup-lokalhistorisk-arkiv.dk/9522860