/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Biller
Fra : Frank322
Vist : 744 gange
50 point
Dato : 30-05-08 09:34

Hej Kandu'er

Lige nu er vores græsplæne fyldt med biller. Cirka 4 til 5 mm lange, sorte med brune dækvinger. Ellers ingen specielle kendetegn. De sværmer rundt på plænen, og jeg kan ikke finde dem i vores flora og fauna bøger.

Hvad kunne det være for nogen, og gør de evt. skade på plænen?

mvh

Frank

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-08 09:53
Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 30-05-08 09:56

Ud med støvsugeren, den fanger dem let.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-08 09:56

Græsplænen dør hvis de får frit spil.

Godkendelse af svar
Fra : Frank322

Dato : 30-05-08 10:05

Tak for svaret Teil. Og også mange tak til Dova for linket...

God week-end !

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-08 10:44

Velbekomme
Held og lykke med jagten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-08 10:51

Har du en løvsuger, kan den også bruges.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-05-08 18:50

Du er nok for sent ude med den støvsuger! Selve bilerne gør ikke noget; Men der kommer snart larver og så! Se her: Når de voksne biller først observeres, har de derfor tit allerede lagt deres æg.
Efter 3-6 uger klækkes de første larver der starter med at æde rodhår. Når de når det 3. larvestadier er de i stand til at konsumere hele rødder og nu ses skaden for alvor. Larven er typisk C-formet, 5-20 mm lang, lys med brunt hoved og mørk bagkrop. Larven har 3 benpar.

Her fra:http://plante-doktor.dk/gaasebiller.htm