/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte alene hjemme?
Fra : Sofuzz
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 20-05-08 11:54

Hejsa, jeg skal til at arbejde ude, dvs. køre mandag morgen og kommer hjem torsdag aften! kan jeg være det bekendt overfor mine 2 katte? kiki er 4 år hunkat og Hanni er 3 år hankat!

de har en kattelem med magnet, ved godt de er 2 der kan snakke lidt sammen, men har det utrolig dårligt med det!

vh. Peter ps. jeg er alene

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 20-05-08 12:08

Selvfølgelig har de da hinandens selskab, men de skal vel også have mad, drikke og lidt kærlig omsorg fra dig? Har du nogen til at fodre dem? Hvad hvis en af dem bliver syg eller der sker noget med dem? Når du så er hjemme i weekenden, er du så i byen og ude alligevel? Jeg synes det er syndt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 12:10

Hvordan med mad og vand? Har de en løbegård?
Kan man rissikere at de løøøøber ud på vejen og bliver lemlæstede, og kommer til at ligge og lide fra mandag til torsdag?
Kan du få en nabo til at kigge til dem dagligt?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-05-08 12:10

Det syntes jeg lyder som en rigtig dårlig ide.

Dine katte vil savne dig, også selvom de har hinanden.

Mad og vand er jo ikke frisk mere efter så lang tid

Hvad hvis de kommer til skade - springer forkert eller sidder fast?

Ja du har et problem.........kan du ikke få en nabo til at kigge ind dagligt?

Ellers sæt en seddel op i supermarkedet, hvor du søger person, der kan tilse dine katte. Det er måske et lille job for en skoleelev eller en pensionist.

Håber du finder en god løsning

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-05-08 12:18

Forøvrigt står der dette i Dyreværnsloven:

Citat
Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=602/sprog=1/grp=2/menu=21/

Kommentar
Fra : lishta

Dato : 20-05-08 12:46

Synes det er synd for dine to misser.. :)

Self. har de hinanden, men de skal jo også passes, og katte elsker selvskab fra mennesker, hvis de er vant til det.. :)

Tror du skal overveje at finde et sted hvor de vil have mennesker til at holde øje med dem, også hvis de pludselig bliver syge?!!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-05-08 13:16

Det er da synd for misserne at de skal være alene. Er enig med de andre, tænk hvis de blev syge eller kom til skade.
Har du ikke mulighed for at få en nabo til at se efter dem, skifte vand dagligt og give dem mad? Måske en ældre mand eller dame i dit nabolag, som har tid?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-08 14:54

Som andre også mener, dur det altså ikke, at lade to katte være alene uden opsyn i 3½ døgn.....det er både ulovligt og uforsvarligt.

Så medmindre du kan få en til at se til dem, en, helst to gange dagligt, bør du skille dig af med dem.

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 20-05-08 17:44

Hejsa, Jeg vil ikke skille mig af med dem, da de er det eneste jeg har i mit liv og jeg savner dem utroligt meget når jeg ikke er hjemme!

Jeg vil spørge mine naboer om de vil kigge til dem eller min ekskone der også er et kattemenneske

er der ikke nogen af jer katte elskere der bor i gislev på fyn????

vh. Peter

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 20-05-08 17:49

Og hvad så, når naboen eller ekskonen bliver forhindret, fordi der sker et eller andet uforudsigeligt? Jeg kan sagtens forstå, at du vil have svært ved at skille dig af med dem, men jeg synes ikke, det er fair over for kattene. Undskylder meget, men det er min mening.

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 20-05-08 18:19

Det bedste du kan gøre er, at finde en "aflastningsfamilie". Altså en, som vil have kattene boende fast når du er på job, f.ex. din ex. Det ville være oplagt at have fælles forældremyndighed.
Katte bryder sig ikke om at være alene så længe, og da det lyder til, at det er noget, der skal ske hver uge, tror jeg ikke det holder med "tilsyn".
Derimod vænner de sig hurtigt til at være to forskellige steder og også transporten dertil. Har selv haft katte, der elskede at køre bil, fordi de så skulle i sommerhus eller hjem. Der har aldrig været problemer i det.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-05-08 19:32

Citatet fra dyreværnsloven er forkert - om fritgående katte kræves at de "tilses jævnligt". Så der er altså intet ulovligt i dine planer.

Huskatte skal fodres mindst hver en dag, så hvis de går længere tid finder de sikkert andre fordringsmuligheder. Det betyder at du er i risiko for at miste dem. Miste deres tilknytning til dig. Nej - en kat fodrer man ikke 'på forhånd' med en skudefuld nyre-sten.

Jeg synes du skulle skille dig af med kattene. Det er hårdt at sige sådan, men det er et spørgsmål om prioritering.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-05-08 20:51

Citat
Citatet fra dyreværnsloven er forkert - om fritgående katte kræves at de "tilses jævnligt
Om spørgerens katte kan betegnes som fritgående - ja.......... det ved jeg ikke. MEN jeg ved at dette står i Dyreværnsloven:
Citat
§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.
http://www.netdyredoktor.dk/sw37670.asp

Derudover er jeg enig med henrikkrebs

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 20-05-08 21:16

Jeg forstår ikke dit problem;

Har 2 katte - ingen kattelem - altså er de ude når jeg tager afsted på arbejde er de ude til jeg kommer hjem - er de inde det modsatte. De har kattebakke, men bruge den kun i nødstilfælde.
For det meste er den ene ude og den anden inde og når jeg kommer hjem swift swift er det modsat. Når jeg går i seng om aftenen fløjter jeg og måske ligger katten (eller begge) i busken og reagerer kun med en hodedrysten.....og døren klapper for natten.

Kattene lærer hurtigt dagsrytmen - er jeg ude jager jeg - er jeg inde sover jeg eller kradser hul i mine herrers yndlingsting. Sådan er det

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 20-05-08 21:18

Sorry - læste ikke spørgsmål ordentligt - man-tors - glem det og få husdyr når du kan håndtere det

Accepteret svar
Fra : dior

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-08 00:16

Nej,det kan du bestemt ikke være bekendt..
Forstår godt du har det dårligt med det!
Du kan da ikke mene i alvor at du vil være væk fra dine katte i så lang tid?
Hvis man er alene,må man sørge for de bliver passet med mad,vand,rene kattebakker,og kæl..
hvis ikke man er hjemme.
Du må kende nogle der kan passe dine katte mens du er væk

Godkendelse af svar
Fra : Sofuzz

Dato : 21-05-08 15:24

Tak for svaret dior. en kollega jeg har, hvis datter vil nok gerne kigge til dem mens jeg er væk!

problemet er løst...

Kommentar
Fra : dior

Dato : 21-05-08 18:01

Sofuzz..
Det er jeg meget glad for at høre.
Det var godt du fandt en til at tage sig at Kiki,og Hanni
Og tak skal du have for point..
Potemys til misserne