/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
hjælp til at finde driver-
Fra : hotstuff_II
Vist : 815 gange
200 point
Dato : 19-05-08 17:40

hejsa med jer.

Har lige købt en sata hardisk, men kan ikke få den til at virke. Men har læst mig frem til jeg skal ligge noget over på en diskket, noget fra bundkort cd'en. noget med sata controller. Men kan ikke finde min bundkort cd. Så håber nogle kan hjælpe mig. Bundkorte hedder Gigabyte Ga-8SIMLH Micro ATX bund.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-05-08 17:43
Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 19-05-08 17:45

Hvis der ikke allerede fulgte en diskette med SATA driveren på med til bundkortet, skal du gøre følgende:
Find en computer hvor windows allerede er installeret
Læg den CD-ROM der fulgte med bundkortet i CD-ROM drevet
Læg en diskette i diskettedrevet
Dobbeltklik på "Denne Computer". Højreklik på diskettedrevet <A:\> og vælg formater. Marker "Hurtig formatering" og tryk på <OK>
Med oplysning om hvilken controller der styrer det SATA stik, som harddisken skal tilsluttes, skal der på CD-ROM'en ledes efter den rigtige driver. Oftest ligger der en fil med navn MakeDisk.exe. Ved at dobbeltklikke på denne kopieres de nødvendige filer til disketten. I andre tilfælde ligger der en mappe på CD-ROM'en, hvor indholdet manuelt skal kopieres over på disketten

Mangler den diskette. så skal lige ha lavet en ny. derfor vil jeg gerne finde ud af hvordan jeg gør :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-05-08 17:50
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-05-08 17:55

Undskyld men det bundkort har da ikke SATA

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 19-05-08 17:57

jo det har den, der er ihver fald 2 sata stik på bundkorte :) har lige kopier det fra den hjemmeside du send

Storage Interfaces: ATA-133 - connector(s): 2 x 40pin IDC

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-05-08 17:57
Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 19-05-08 17:59

Internal I/O Connectors 2 x UDMA ATA 133/100/66 Bus Master IDE ports
2 x USB2.0 connectors (4 ports by cable)
1 x FDD port

fra den side du lige skrev ;)

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 19-05-08 18:01
Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 19-05-08 18:05

forstår det ikke helt, for det billede du har link til, ser ikke ud som mit bundkort. der mangler de 2 sata stik på bundkort.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-05-08 18:20

Du må have læst forkert på dit bundkort, enten passer dine oplysninger ikke, eller det ikke er gigabyte.
http://www.ciao.co.uk/Gigabyte_GA_8SIMLH__5410229#productdetail
Her er ingen sata.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 19-05-08 18:27

Citat
Så håber nogle kan hjælpe mig. Bundkorte hedder Gigabyte Ga-8SIMLH Micro ATX bund.

http://www.ciao.co.uk/Gigabyte_GA_8SIMLH__5410229#productdetail

Expansion / connectivity
Expansion Slot(s):

2 ( 2 ) x memory ( 2.5 V ) - DIMM 184-PIN
1 ( 1 ) x processor - Socket 478
1 ( 1 ) x AGP 4x
3 ( 3 ) x PCI

Storage Interfaces: ATA-133 - connector(s): 2 x 40pin IDC

Interfaces:

1 x serial - RS-232C - 9 pin D-Sub (DB-9)
1 x storage - floppy interface - 34 PIN IDC
2 x Hi-Speed USB - 4 PIN USB Type A
1 x gameport / MIDI - generic - 15 pin D-Sub (DB-15)
1 x mouse - generic - 6 pin mini-DIN (PS/2 style)
1 x keyboard - generic - 6 pin mini-DIN (PS/2 style)
1 x network - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
1 x parallel - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25 pin D-Sub (DB-25)
1 x audio - line-In - mini-phone stereo 3.5 mm
1 x audio - line-out - mini-phone stereo 3.5 mm
1 x microphone - input - mini-phone mono 3.5 mm
2 x audio - line-In - 4 PIN MPC
1 x display / video - VGA - 15 pin HD D-Sub (HD-15)
1 x infrared - IrDA

Miscellaneous

Ingen sata, så enten er det dig eller dig der informerer forkert

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 19-05-08 18:38

hehe det kan jeg godt se. men når jeg starter computer op søger den også efter 2 sata. den finder dem også, men så spørger den efter en diskette. den skriver det her når den søger. Silicon Integrated systems core. Raid Bios settings utility v.1.04_964

Er der ikke en univisal driver til sådan en sis controller. ? for kan nemlige se controller på bundkortede lige over de 2 sata stik. der står SIS 964 sis'o3 pqd0143 0503ga.

Vil jo ha den nye disk som system disk ;)

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 19-05-08 19:07

Hej

Hvis det er fordi du ikke kan installere dit operativ system på den harddisk. fx. windows xp har ikke alle drivere til sata HDs klar western digital har ofte været et mærke der kræver en sata/raid driver under windows installationen...

derfor hvis det er en western digital der er tale om brug evt. denne
http://www.softwaredriverdownload.com/download_western_digital_sata_raid_driver.html

/CaiNe

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-05-08 19:24

Desable raid i bios.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-05-08 09:11

hotstuffII

Citat
hehe det kan jeg godt se. men når jeg starter computer op søger den også efter 2 sata. den finder dem også, men så spørger den efter en diskette. den skriver det her når den søger. Silicon Integrated systems core. Raid Bios settings utility v.1.04_964

Du mener du har 2 sat stik, på dit bundkort, noget stemmer ikke og raid kan meget vel være på ide 40/80 connector/kabel sata er et lille stik og strøstik er osse lidt specialt fladere og bredere end alm strøm stik til ide der er ligeledes sata 1 og sata 2.

Hvis du skal have rette svar må du skrive korrekte type på dit bundkort for det du har skrevet indtil nu har ikke sata, og er en noget ældre sag så hvis du vil køre sata på denne, tror/mener jeg du skal have en i/o pci controller til sata.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-05-08 09:13

hotstuffII

Citat
hehe det kan jeg godt se. men når jeg starter computer op søger den også efter 2 sata. den finder dem også, men så spørger den efter en diskette. den skriver det her når den søger. Silicon Integrated systems core. Raid Bios settings utility v.1.04_964

Du mener du har 2 sat stik, på dit bundkort, noget stemmer ikke og raid kan meget vel være på ide 40/80 connector/kabel sata er et lille stik og strøm stik er osse lidt specialt fladere og bredere end alm strøm stik til ide der er ligeledes sata 1 og sata 2.

Hvis du skal have rette svar må du skrive korrekte type på dit bundkort for det du har skrevet indtil nu har ikke sata, og er en noget ældre sag så hvis du vil køre sata på denne, tror/mener jeg du skal have en i/o pci controller til sata.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 20-05-08 18:50

Citat
Storage Interfaces: ATA-133 - connector(s): 2 x 40pin IDC

Dette er jo netop ikke Sata men Ata

Hvad med at hente det lille program Everest som kan vise dig hvad for hardware du har i.

kan hentes gratis her http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Godkendelse af svar
Fra : hotstuff_II

Dato : 21-05-08 14:15

Tak for svaret Fijala.