/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Forklaringer til fladskærm
Fra : Ysseven
Vist : 868 gange
200 point
Dato : 18-05-08 15:29

Hej derude,

Jeg efterlyser hjælp til forklaringer af fladskærms-junglen, for den er da ikke til at finde ud af...
Vi har nu et almindeligt 28" JVC TV, men det skal der laves om på.

Vi sidder normalt ca. 2 meter fra skærmen, og vil helst ikke over 37", da det så bliver ret stort. Og vi vil gerne have hurtig tekst-TV, da vi bruger det meget. Hvordan genkender man det?

Planen er også, at vi have TDC's box til det nye fjernsyn - men det går galt allerede ved HD-sagen. Er det nok med HD-ready eller skal det være Full HD fra start?

Trods størrelsen har vi kigget lidt på et SONY 40 " LDC, model KDL-40D3500
Full HD
1080 x 720 - Hvornår er en opløsning god - og hvordan hænger det sammen med størrelsen?
dynamisk kontrast 16000:1 - Har set et mindre TV med 4000:1. Hvad betyder tallene?
700 siders tekst-TV - er det hurtigt eller meget normalt?
Og det her siger mig heller ingenting:
lys 450
CD/M2
synsvinkel 178/178
OSD
2 x HDMI
S/ force frontsurround
Indbygget DVB-C og DVB-T tuner

Velmente forklaringer må gerne være på fladskærms-begynder-niveau...

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-05-08 15:37

Behøver ikke - men må gerne - være Full HD endnu. Der er stort set intet - Playstation 3 undtaget - der understøtter det endnu.
Glem resten og kig på skærmen. Er det et billede, pris, størrelse, udseende osv. du kan li, så køb det og vær glad for det i de 3 -5 år der går inden du sikkert alligevel skal til at investere i nyere teknologi.
Der er ikke meget at tage og give fra det ene TV til det andet. Er det dyrere får du en bedre kvalitet eller flere finesser, men det kan ofte være spørgsmålet om du kan udnytte det. Man kører jo heller ikke på containerpladsen i en sportsvogn, vel ?
Dog vil jeg nok ikke selv købe de billige varehusmodeller. Fabrikater som Samsung, Philips, Sony, LG, Panasonic, Zepto og HiFiKlubbens produkter er alle gode.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-05-08 15:38

Tommelfingerregel: 1" i skærmstørrelse for hver 10 cm du er fra skærmen.
Altså vil et 40" være rigeligt stort til 2 meter.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-05-08 15:39

Et andet kig er på et Philips 37":
HD Ready
1366 x 768
dynamisk kontrast 7500:1
1000 siders tekst-TV
lys 500 CD/M2
synsvinkel 178/178
2 x scart- og HDMI
Indbygget digital tuner

Er det så bedre eller ringere ud fra de tal mv, som man kan læse?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-05-08 15:44

Kontrast kan ikke sammenlignes forskellige fabrikater imellem.
Lysstyrken er bedre på Philips.
Sony er Full HD Philips er HD ready med mindre opløsning, men i praksis vil du næppe kunne se forskel.

Jeg ville vælge det jeg synes havde det bedste billede (HUSK at få det demonstreret med et antennesignal og IKKE med en dvd skive!). Var der lighed her, så det billigste.

Jeg må lige gøre opmærksom på zepto.dk som lige nu har tilbud på et godt 37"

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 210 point
Dato : 18-05-08 16:06

Citat
Tommelfingerregel: 1" i skærmstørrelse for hver 10 cm du er fra skærmen.
Altså vil et 40" være rigeligt stort til 2 meter.

Har du fået mygstik?
40" á 10 cm = er da 4 meter efter Kristian Hansens røde regnebog!
Ak ja TV branchen har endnu en gang taget r**** på brugerne.
De kendte udemærket opskriften på et HD-TV, men lavede et HD-ready hvor den digitale tuner ikke er indbygget. Så kan de sælge et nyt når der skiftes over til digital TV udsendelser.
Mit er et HD-ready, men der findes ikke noget digi-tuner til det eller andre modeller, som kan indbygges. Her må man have en extern tuner til formålet.

Den kloge narre den mindre kloge.
Man kan så vælge at købe eller lade vær!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 16:16

Kort og godt....

GLEM hele teknikken...

Kig på dem der passer i størrelse og pris...

Vælg det der passer BEDST til JERES øjne - uanset hvad andres øjne siger....

Det er JER der skal kigge på det og ikke naboen....

De kan ALLE det TV-teknikken er i stand til at levere i øjeblikket.....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-05-08 17:56

severino -> jeg skriver jo netop også at 40" er for stort til 2 meter, men det kan måske også læses som at det er OK - jeg ved det ikke. Sønneke har et 40" han bruger på små 3 meter og det synes jeg er for tæt, men smag og behag....
Skidt med digi-tuneren nu. Den skal alligevel skiftes ud med en eksterns boks, når der ændres sendeformat engang melle 2009 og 2012.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-05-08 17:59

Jeg kan kun gentage mig selv
Citat
Glem resten og kig på skærmen. Er det et billede, pris, størrelse, udseende osv. du kan li, så køb det og vær glad for det i de 3 -5 år der går inden du sikkert alligevel skal til at investere i nyere teknologi.
Der er ikke meget at tage og give fra det ene TV til det andet.

..... og du kan se refi er af samme mening.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 18:10

Bare ikke med afstanden....

Et 20" er sgu for lille til 2 meters afstand

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 18:11

Og så kan jeg NÅ musen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 18:11

ikke NÅ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 18:13

Har du en 6-8" komputerskærm

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-05-08 18:33

Næ på små afstande gælder det selvfølgelig ikke, men - og jeg har det fra HiFiKlubben, som jo normalt star til troende - at ved TV-skærmstørrelser skulle det passe. Jeg synes også det passer nogenlunde ved skærme fra 32" og opad - forstået sådan at en 32" sagtens kan anvendes på 2-3 meter men ikke over ca. 3,20 m. så skal der større skærme til. Omvendt er en 40" for stor til 2-3 meter osv.
Men det var kun en tommelfingerregel og ikke den eviggyldige sandhed !
End of diskussion!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 19:01

Vedtaget....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-05-08 20:42

Jeg mener at man før i tiden, regnede med en betragtningsafstand der var 3 gange skærmens mål, men om den stadig holder med de bredformatet bannerreklameskærme, ved jeg ikke helt, da man skal op på et større tommemål, for at skærmen skal have sammen højde som et 4:3.
Jeg mener også at skærme kan blive for stort. Jeg så de nye 52" i BILKA, hvor der vistes fodbold, og man var ved at få drejet halsen af led, når man skulle følge med i kampen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-05-08 22:02

God side med mange oplysninger.

http://www.flatpanels.dk/index.php

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-05-08 22:34

Så vil jeg da kigge lidt på linket og se, om jeg bliver klogere...

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 19-05-08 14:46

Tak for svaret severino.

Der var jo ingen direkte svar på mine mange spørgsmål - men nu har vi købt et Full HD, fordi vi ikke regner med at skulle skifte igen de næste mange år...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-05-08 21:43

Til lykke med valget. Ja det med at det ikke skal skiftes de næste mange år, ja det vil jo vise sig.
Man laver en ringere kvalitet i dag.
Jeg købte et stort 28" moderne TV i 1985, det holdte i 12 år, før det kolapsese.
I de gamle sort/hvid tv'ers tid, havde vi et dansk fabrikat ARENA. Deres modeller holdte typisk 20 - 25 år. Men det var jo ikke noget der øgede salget, så de moderne fladskærme, vil aldrig nå op til knæene på de gamle modeller. Typisk 5 - 7 år.
Så det er bare penge ud af lommen med jævne mellemrum.