/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Uræmi, hvad betyder ordret?
Fra : nosunshine5
Vist : 2319 gange
20 point
Dato : 17-05-08 16:36

Jeg har forstået at uræmi kommer af nyreinsufficiens. Altså der er affaldsstoffer (fordi nyren ikke arbejder optimalt) i blodet, der skulle have været ude med urinen. Er jeg ude i hampen, eller har jeg forstået det korekt?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 17-05-08 16:40

korrekt- i grove træk.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-05-08 16:41
Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-08 16:42

Citat
uræmi subst. -en
1. ophobning af urinstof i blodet pga. nyresygdom. Symptomer er kvalme, opkastninger, tørst, kløe og senere kramper og bevidstløshed.

fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-08 16:49

Søg på Google

http://www.google.dk/search?hl=da&q=ur%C3%A6mi&meta=

der er flere sider med forklaringer

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 17-05-08 16:53

Tak for svaret transor.
Jeg er igang med at lære lidt om sygdomslære og fysiologi. Og så diskutere vi lidt, rart jeg kan rende af med det korekte svar for en gangs skyld.