/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Nattergaletur i København?
Fra : cristian2
Vist : 927 gange
20 point
Dato : 15-05-08 08:58

Hej,
Jeg længes efter dengang mine forældre tog mig med på nattergaletur sent om aftenen da jeg voksede op i Jylland. Nu bor jeg i København V og vil gerne give mine børn den samme fornøjelse. 1. Men hvor tager man hen?
2. Og på hvilket tidspunkt af døgnet.
3. Er nattergalen kommet eller er det for sent/ tidligt.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-08 09:05

Nattergalen er kommet, i hvert tilfælde til Nordsjælland

Vi kan hører den ved 22 tiden i et buskads tæt på hvor datteren bor, men ellers plejer vi at stå
op kl. 3 og tage til Havreholm (Nordsjælland) medbringende varm kakao på termokande, boller med smør, og husk at have gummistøvler på.

Du må ud og kikke efter budskadser/træer i nærheden, jeg kender ikke Kbh. men er der ikke noget ved Utterlevsmose??

Nattergalen er desværre ikke så flittig en gæst i DK længere, men når den så er her, kan den høres til sct.hans

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-05-08 10:29

I den lille mose mellem Vestvolden og motorring 3 mellem Husum og Herlev plejer der at være nattergale. Og hvis de er ankommet til landet skulle der være fuld sangerdyst på hele døgnet; de skal jo etablere deres territorier. Lidt senere på sæsonen er den mest aften- og natteaktiv hvad sang angår.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-05-08 10:40

Hvad nattergale angår, så mener jeg at have hørt den dejlige sang allerede for en måned siden, både tidligt om morgenen og i skumringen ret så sent. Dog, - kan det være en Havesanger? Event. hvordan høres forskellen?
MVH den glade fuglelytter fra det sydlige.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 12:12

Her kan du komme afsted med en naturvejleder

Citat
Oplev nattergalen synge i dur og mol i Ørestads natur.

Det tætte tjørnekrat byder på mange sangfugle lige fra nattergalen til sivsangeren. Undervejs byder vi på aftenkaffe på broen i Grønjordssøen.
Husk kikkert.

Guide fra Dansk Ornitologisk Forening samt Julie D. Wiese, Ørestads naturvejleder.

Tilmelding til Biblioteket i Solvang Centret, tlf. 32 58 16 14, senest den 19. maj
Læs mere her:
http://www.bibliotek.kk.dk/bibliotekerne/findbibliotek/srm/kalender/nattergaletur-i-orestad

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 12:16
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-08 12:46

Jeg har aldig selv været med en naturvejleder, men kender andre der har prøvet det, og er kommet hjem, møjirriterede, da der altid er nogle deltagere der ikke kan holde k***

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 13:07

Jeg har prøvet, at være afsted på nattergaletur med en vejleder. Det var virkelig en dejlig og lærerig tur. Der også var børn med på turen - og alle fik virkelig noget godt ud af det.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 20 point
Dato : 15-05-08 14:24

Her kan man se hvor de er opserveret i 2007/2008

http://www.fugleognatur.dk/art2.asp?mode=obs&ID=501&dknavn=Nattergal&latin=Luscinia%20luscinia

Den blev åbenbart sidste år set og hørt nogle i Utterslev Mose....der bor jeg, men har kun dens slægtning Natteravnen......

Ziggy99

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 23-05-08 16:04

Tak for svaret ziggy99.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 23-05-08 19:46

thanx