/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hjælp! kan ikke sove!
Fra : nemifan
Vist : 1042 gange
100 point
Dato : 04-05-08 15:26

hjælp mig! jeg har ikke sovet ordentligt i lang tid! jeg har prøvet at skifte in madras ud og drikke varm mælk, men jeg har det så svært ved at falde i søvn! selv når jeg tager sove piller vågner jeg om natten!
mange tak
nemifan

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 04-05-08 15:40

Jeg siger: Gå en kort tur inden du går i seng. Nu kunne du prøve at skifte den varmr mælk ud med varm cacao, og spise et halvt stykke groft hvedebrød(f. grahamsbrød)til

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-08 15:41

du vil sikkert få utallige råd - men GÅ TIL LÆGE der har forstand på hvad der snakkes om

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 15:48

Det er klart lægen først. men talen om sovetabletter fik mig til at tro at lægen var inde i billedet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-08 15:57

tjahh valde - men ens egen læge er ikke altid den der ved bedst - speciallæger ville jeg nok anbefale.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-08 15:57

Hvad hedder dine sovepiller??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-05-08 15:59

Når man ikke kan sove er der altid en grund...
Tag en blok og en kugle pen, og skriv dine tanker ned, de tanker du tænker når du alligeve ikke kan sove.
Ofte er det et problem at vi ikke kan så hjerne fra, i få tilfælde er der en sygdom som grund.

Har selv haft et meget i perioder. Når man vågner eller ikke kan falde i søvn bliver man irriteret og så kan man slet ikke sove.

Men prøv at skrive tanker - og se hvad det giver dig...

Jeg ved ikek hvad der er rigtigt og forkert, men så udnytter du tide hvor du ikek kan sove og får parkeret nogle af dine tanker.

Men tal med din læge alligevel, det er et skråplan at spise piller for at sove... Medmindre man er syg...

vh ben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-05-08 16:18

En godnatbajer er bedre end sovepiller.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-05-08 16:19

langvarig brug af sovepiller, kan give den effekt, at man ikke kan sove

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-05-08 16:21

Maditation hjælper også.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 04-05-08 16:25

Drop sovepillerne, de giver dig ikke den rigtige søvn...... sørg for at passe sengetiderne til punkt og prikke. Dvs. Vend dig til at have faste tidspunkter for din søvn Eks. kl. 21.00 går du i seng. Lig og læs en bog eller lyt til lidt dæmpet musik, eller skaf dig et tv i soveværelset så du kan ligge og slappe af til tvet. Spis aldrig før du skal i seng, nøjes med at drikke et glas vand. Ellers skal du være sikker på at det er et let måltid du spiser, eks. et knækbrød eller lign.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-08 16:33

Citat
langvarig brug af sovepiller, kan give den effekt, at man ikke kan sove
skrev Skytten

Foruden at man render rundt som en zombie om dagen, hvor man skulle være frisk og helt vågen. De sovemidler som er mest effektive indeholder Benzoediazepin og er uhyggeligt vanedannende, foruden at de er toleransforøgende, så du med tiden skal have flere og flere for at opnå samme virkning.

Citat
Langvarig behandling med sedativa (f.eks. benzodiazepin) øger risikoen for udvikling af misbrug, og personen ender med at være dårligere stillet end før behandlingens start

http://www.psyknet.dk/Forside/Behandling/Medicinsk_behandling/beroligende_midler.htm

Hold dig LAAAAANGT væk fra det skidt

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-05-08 16:51

Hvis du tænker grundigt efter, har du sikkert en fornemmelse af, hvad dine søvnproblemer skyldes.
Problemer og bekymringer generelt kan ødelægge mange menneskers søvn, men det er ikke nogen god løsning at bruge sovepiller eller beroligende medicin, da det ikke løser årsagen til søvnproblemerne.
Har du problemer, så tal med nogen om dem og prøv at se, hvad du kan gøre ved dem.
Har du smerter eller føler dig sløj, så tal med din læge.
Bevæger du dig for lidt måske? Regelmæssig motion giver god søvn, det er en rigtig god sovepille at være fysisk træt om aftenen.
Drop kaffe, the og sodavand inden sengetid, da der er koffein i, og det virker opkvikkende, men det ved du sikkert godt
I helsekostbutikker kan du købe gode afslappende urtetheer, som kan dysse dig lidt i søvn om aftenen og få dit system til at geare ned.
Selv benytter jeg med virkelig god effekt nogle urtekapsler, der hedder Lægebaldrian (det er noget andet end alm. Baldrian, som iøvrigt også virker mod søvnløshed). Lægebaldrian kan du købe over nettet i netbutikken Oriental care : www.orientalcare.dk
Hvis jeg har svært ved at sove, tager jeg 4 urtekapsler med et glas vand, ca. 20 minutter efter bliver jeg dejlig døsig, jeg synes Lægebaldrian er meget effektivt, og så er det ikke vanedannende og ikke skadeligt på nogen måde. Desuden får du en naturlig søvn (din egen).

Som udgangspunkt ville jeg nok - som andre har skrevet - gå til lægen og tage en snak først. Det er vigtigt at huske, at der kan være mange årsager til at du ikke kan sove, og vores gode og velmenende råd her på Kandu er ikke nødvendigvis fyldestgørende

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 16:52

Vi mennesker er så forskellige. Jeg tror en godnatbajer kan have samme virkning som en kop varm cacao.
Jeg tror også det kan have samme virkning at skrive sine tanker ned, som at gå en kort tur og møde naboen og udveksle tanker med ham, så man kommer ind på et andet spor tankemæssigt inden sengetid. Så kan man måske ligeså godt gå ind på et chatrum, hvis der er nogen der hhar fælles interesser.
Jeg foreslog en kort gåtur! Hvis man var ung og frisk, ja så var det måske bedre med en lang løbetur, så ville trætheden også have sin virkning. Foruden den virkning det giver med de nye indtryk lige før sengetid.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-08 16:59

nemifan

Jeg har læst/deltaget tidligere i dine "spørgsmål"

Bl.a. dette

http://www.kandu.dk/Spg110780.aspx

Citat
nemifan

Dato : 12-10-07 15:16

--------------------------------------------------------------------------------
HAHA det var et snyde spørgsmål.... ville bare se svarene.
p.s. hvad i hæle hulen er cookies? jeg ved godt det er kager men betyder det andet??

Citat
nemifan

Dato : 23-10-07 19:01

--------------------------------------------------------------------------------
ej det var bare for sjov....... jeg havde ikke noget at lave....

Tag med på flere spejderture/møder eller lav dine lektier.

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=262069

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-08 17:09

Ajiii shit.

Endnu en af disse skiderikker, der pisser os op og ned af benene. Nemifan... køb dig et par hundrede eller 3 af dine sovepiller, og æd hele lortet på en gang. Du falder garanteret i søvn og den model er IKKE vanedannende. Så er dit søvnproblem løst een gang for alle.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-08 17:16

Valde for sat....

Citat
Foruden den virkning det giver med de nye indtryk lige før sengetid.

Det skal nok virke søvnbefordrende LOOL Men det er skrupligemeget altsammen, for nemifan er en af dem med hæklefejl i kysen. Så spild ikke dit krudt på ham/hende/den

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 17:49

Ja ja sådan er der så meget

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 18:13

jamen hør nu her, nemifan , jeg kan ligeså godt sige det som det er, med det samme, så ved du det: Hvis du bare en en eneste mere udsætter mig for den "spøg" så ja så
Plumper jeg i med begge ben igen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-05-08 18:36

Du kan få et slag i hovedet med en kølle, du vil høre lidt fuglefløjt og
derefter sover du sødt i atten timer.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 04-05-08 21:41

Tag en varm brussebad inden du går i seng det hjælpe mig i hverfal
pømske

Kommentar
Fra : nemifan

Dato : 08-05-08 16:34

hallo ans og klumme det kan godt være at jeg har lavet sjov EN enkelt gang her på kandu, men derfor behøver i ikke at svine mig til! jeg undskylder for det spørgsmål, men ærlig talt, grow up! glem fortiden og tænk på folk der har brug for hjælp, selv om de har lavet sjov en gang imellem okay? som om i aldrig har gjordt noget der har irriteret folk!
nåh men tak til dem der gav nogle gode svar, en tur, urtethe, musik, cacao, brusebad og alt det andet lyder meget godt! det vil jeg prøve i nat! og nu har jeg også fået at vide at sovepiller er dårlige fordi de kun narre ens krop til at tro at den er træt far rimelig mange.
tusind tak alle sammen!(i hvert i fald de fleste)
nemifan:) (som er en hun ikke en han eller den.)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-08 17:40

Gider du lige skabe dig ordentlig nemifan. Det er edderbroderemig da din egen skyld, at du får noget røg nu. Kender du den med "Ulven kommer, Ulven kommer". Forøvrigt har jeg svaret dig seriøst, indtil jeg opdagede at du tog pis på brugerne... Hallå sømand...fik du den???

Således passeret du......

Kommentar
Fra : nemifan

Dato : 12-05-08 09:15

ja klumme, men drengen i "ulven kommer" råber ulven kommer flere gange, og når i bare selv skriver usæriøst, er i jo helt vildt dobbeltmorale og barnlige.
øje for øje og tand for tand, gør hele verden blind og tandløs!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 12-05-08 09:32

Nemifan, hvordan går det med at få sovet?
Har du afprøvet nogle af de råd, du fik?

Kommentar
Fra : nemifan

Dato : 15-05-08 11:43

ja jeg har brugt jeres gode råd. det der iser hjalp var en kort tur, et brusebad, og en afslappende kop urte-te mange tak for rådene
nu sover jeg rigtig godt

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-05-08 21:41

Så tror jeg at valde ville være glad, hvis du accepterer hans svar og giver ham points, når nu han faktisk har svaret på dit spørgsmål

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-08 21:49

Eller anullere som du plejer....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-08 13:23

Det er jo godt, at du nu kan sove godt, så behøver du ikke spørge din mor om hun vil læse en godnathistorie for dig.

Men på "Livets Skole" lærer man ikke om søvnproblemer der ??

Der bliver måske sovet i timerne

Hun annullerer ikke selv, det er kandu, der gør det for hende ..... hun er for træt

Godkendelse af svar
Fra : nemifan

Dato : 19-05-08 16:15

Tak for svaret valde det hjalp meget

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-05-08 16:38

Selv tak