/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
konfirmation
Fra : Tilde38
Vist : 843 gange
100 point
Dato : 09-04-08 18:57

Min store søn fortæller mig i dag at efter dette forårs konfirmationer, skal alle først konfirmeres i 8. klasse.. Jøsses.. Min søn som står for skud næste forår (tror jeg) tabte både næse og mund.. Er der nogen der kan bekræfte dette eller evt linke til et sted hvor jeg kan læse det... Jeg har intet hørt om det... Drengen er jo ved at gå til over denne nyhed og jeg blir nødt til at be eller afkræfte det for ham...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 09-04-08 19:01

Det blev også ændret hos os for tre år siden, så du bliver nød til at spørge præsten, da det åbenbart bliver ændret forskelligt i landsdelene

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-04-08 19:03

Hej sådan har det været i rigtig mange år, i min kommune. Læs mere her, og god fest når tiden kommer

Citat
Konfirmationsforberedelsen og konfirmationen foregår normalt, når børnene går i 7. eller 8. klasse. Om det skal foregå på det ene eller det andet klassetrin, afgøres lokalt af præster og menighedsråd. Afgørelsen træffes i et samspil med kommunen, fordi konfirmationsforberedelsen normalt er placeret inden for de timer på dagen, som er almindelig skoletid, og fordi der normalt ikke er kristendomsundervisning i folkeskolen på det klassetrin, hvor der er konfirmation

http://www.km.dk/konfirmation.html

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 09-04-08 19:03

han havde hørt det i radio Silkeborg, men vi bor lidt uden for Horsens, så jeg er jo i tvivl om det er overalt....

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 09-04-08 19:09

Så ska´ du sq til at spare sammen....hva´ <tilde?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 09-04-08 19:09

tak HelleBirgitte... jeg må ringe til præsten og høre ad.. Den stakkels dreng er jo ved at gå ud af sit goé skind......

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 09-04-08 19:10

orrrk Yearhouse.. det er jeg startet på for læææææææænge siden......

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 09-04-08 19:10

og hvis der går yderligere et år så er der jo bare flere penge at gøre med....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 19:26

Du holder da bare 2 konfirmationsfester, så knægten ikke går og er ked af det.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-04-08 19:28

Jamen sikke en fest det kan blive
Men kan nu godt forstå, at både du og sønnen er lidt i vildrede lige nu. God ide at ringe til præsten

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 09-04-08 19:40

ejjjjj Klumme.. jeg har sgu endnu én der skal konfirmeres.. så de må pænt vente til det blir deres tur...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 21:00

Vi startede med at hører det som rygter, så jeg ringede til præsten for at få vished. Det er jo

ikke helt uvæsentligt hvornår man skal planlægge til

Som sagt blev det ændret her for 3 år siden, andre steder har det været sådan i mange mange år,

underligt at det ikke kan blive ensartet i lille DK

Rigtig god fest-- engang --

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 09-04-08 21:16

Nordsted.. Jeg ringer i morgen.. dette må opklares... den stakkels dreng..

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-04-08 21:24

Hej i tråden.

Ja, det bliver efterhånden lavet om med de konfirmationer og det er altså ok. Når man venter det år, er der sket en masse med drengenes højde, så piger og drenge kan være nogenlunde lige høje, i stedet for som det er nu, hvor de fleste piger er et hovede højere end drengene

Og Tilde - pas nu på med dét dér med festens størrelse, hvis altså den vordende konfirmand har mindre søskende, det er jo den første der 'lægger niveauet' hvis man kan sige det sådan.
Jeg har med mange af 'Livets fester' at gøre og møder hvert år konfirmandforældre som er lidt ude at ski** fordi de gav den HELE armen da den første konfirmation skulle fejres.

Det er vildt og voldsomt at skyde hele familieformuen af på den første konfirmation, især hvis der kun er knapt to år til den næste og det er der jo ret tit

Ring du til Jeres præst og få den nødvendige vished, det er næsten det eneste der er at gøre. Hvis man skal bruge lokaler ude, til festen, skal man jo osse mange gange være flere år forud for at kunne booke sig ind. Her i vores område er det 2-3 år i konfirmationstiden men vi har osse kun forårskonfirmationer og festerne er derfor meget koncentreret omkring tiden lige efter påske.

Held og lykke med det

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-04-08 21:26

jeg prøvede lige, for sjovt, at google det - prøv at skrive

konfirmationer *bynavn*

- der kom en hel del frem her - det gør der måske osse hos dig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 21:29

I vores kommunen blev det ændret, da man mente børnene ville være mere bevidste om, hvad de sagde ja til i kirken

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-04-08 21:31

Jeg vil da osse håbe at det er dén begrundelse der er, Nordsted, selvom jeg såmænd ikke tror at det ene år ændrer ret meget dér.
Men det er nu alligevel rart for drengene at der ikke er så stor forskel på højden - på den vigtige dag

Helt utroligt hvad der sker med de ungersvende i løbet af det ene år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 21:37

Jeg tror det var godt konfirmationen blev udsat et år her hos os, vi havde jo tsunarmien in mende, så det med at tro blev vendt og drejet meget, jeg er ikke helt så sikker på at det havde vagt så mange tanker hvis det havde været året før, - jeg tænker på modenheden om at "beslutte" om man tror eller ej -

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 22:03

Sig mig.... laver du ikke andet end at få børn??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 22:05

Klumme, jeg tror det er en "gammel skade"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 22:05

Nordsted.

Citat
I vores kommunen blev det ændret
Hvem bestemte det?? Kommunen?? De har da ikek noget at gøre med kirken eller har de?? Noget forundret.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 22:11

Gammel skade hehehe Jeg ville ellers vædde på, at hun var en gammel krage LOOOL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 22:12

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 22:14

Jeg ved ikke hvor meget kommunen havde at sige i den forbindelse, men der var da noget ravage, da skolerne var imod at eleverne skulle gå til konfirmationsforberedelse i en højere klasse, hvor lærerne sagde at det var vigtigere at gå i skole, end året før

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-04-08 22:17

Her hos os, har forældrene faktisk gjort en hel del for at få konfirmationerne rykket. Forældrene har altså noget at skulle have sagt.
Dengang vores skulle konfirmeres, kæmpede vi for at få St.Bededagskonfirmation men det lykkedes ikke, vi havde tre (KUN 3) konfirmationsSØNDAGE - nemlig den første efter påske, den anden efter påske og så den fjerde efter påske. Slut, prut finale.
Men nu er der osse konfirmationer St. Bededag, indbyggertallet er eksploderet, så noget måtte gøres Efterårskonfirmationer har vi aldrig haft her.

Og hej til Klummerik

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 22:21

Hej Dorthe.

Klummerik... Går ud fra det er mig du mener. Godt du ikke skrev "krummerik". Sån en fidus har der været en del diskusseion om på det sidste *SF* LOOL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 22:22

Vi har heller ikke efterårskonfirmationer her, men næsten på samtlige helligdage i foråret.

Vi som forældre var lidt ærgelige over at konfirmationen blev rykker lige der, var den blevet holdt som den plejede var den nemlig blevet holdt lige præcis på vores sølvbryllupsdag to fluer i et smæk, uden at vi "kunne gøre for det"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 22:22

Nååå Tilde, har du fået mails

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 22:24

Jeg troede bare ikke at kommunen havde noget med det at gøre, men jeg kan da godt se, at når de skal afgive eleverne til konf.forberedelse, så er det rimeligt at de har et ord at skulle have sagt.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-04-08 22:45

Selvfølgelig er det dig jeg mener Klummerik

M.h.t. 'krummerik' ja så aner jeg jo ikke hvad du 'taler' om?
.o0....(fortæl fortæl....teach me...)

Lige i øjeblikket sidder jeg og laver bordkort til en NONfirmation - kææææft mand altså....'Jamen jeg gider altså ikke det L*** i kirken men jeg VIL aq ha' den fest!'

....mon det foregår sådan? Det gør det så ikke ifælge de oplysninger jeg har fået (skal stå for div. sange osse) - nææh......der har han skam tænkt tingene igennem og besluttet sig for at han ikke tror og derfor ikke vil konfirmeres.
Men - fest? JADAK!
og - gaver? JADAK!

Nogle gange holdes disse NONfirmationer så på den unges 15 års fødselsdag, så er der da en form for 'mærkedag' at fejre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 22:54

Jeg tror bare vi skal vænne os til at kalde den fest - velkommen i de voksnes rækker-fest??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 22:56

LOOOL
Citat
M.h.t. 'krummerik' ja så aner jeg jo ikke hvad du 'taler' om? ....(fortæl fortæl....teach me...)
Nej gu vil jeg ej hehehe. Du kan læse med her: http://www.kandu.dk/Spg119821.aspx

Gu ved om der går ged i citatet nu, når der er andre paranteser i det "indkapslede"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 22:57

Nå det gik jo fint ...men nu er jeg osse ret god, når jeg selv skal sige det. (Der er jo ikke andre der gør det)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-04-08 23:18

jeg kan jo ikke udtale mig i det spørgsmål fra linket - jeg har ikke DEN fornødne viden men jeg er da lidt vild med svaret fra bibsamie, til sidst

Men alt du - nu skal du være sød, spørgsmålet kan jo være dybt dybt seriøst og så skal du nære dig med dit drilleri du! Mange ting som vi andre synes er bagateller, kan, for et ungt menneske være enorme uoverskuelige problemer. Det må du da selv have oplevet da dine børn var teenagere osv?
Eller de har måske slet ikke været teenagere - men er sprunget igennem den alder, helt uden at konvertere til 'problembørn' lissom farmanden?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-04-08 23:23

nå ok, jeg kiggede lige i fyrens historik - jeg tager mine ord tilbage Nogle af dem i hvert fald...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 23:33

hehe.... Du er sød Dorthe Gonat

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-04-08 07:09

godmorgen og tak for alle de gode råd.. Egentlig ville det ikke gøre noget for mig hvis det varede yderligere et år, for han er slet ikke klar over hvad konfirmation egentlig er... Der står kun $$$ i hovedet på ham.. men jeg kan da godt forstå hans tankegang.. Dorthe.. m.h.t at hele formuen bliver brugt, så sker det ikke... der er i øvrigt 6 år til næste konfirmation.. . Niveauet bliver jeg selv nødt til at bestemme da familien er væsentlig indskrænket siden den store blev konfirmeret for snart 4 år siden og der nu kun er en til at betale.. Det er moi... men god fest skal han ha...

Jeg ringer til præsten i dag og hører hvad der sker..

Krumme.. din drillepind...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-04-08 07:13

Citat
da familien er væsentlig indskrænket

Det er da træls at have en indskrænket familie.

Der er ikke nogen fra Kandu, som du er i familie med vel?? Der er nemlig nogle stykker som lever op til kravene

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-04-08 08:02

og hvilke krav er det?? om jæ må spørre.............................

Sagen er opklaret.... her i sognet er det stadig i 7. klasse......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-08 08:06

Så er sønnen glad, og du får travlt med at bestille lokaler.

Da min den ældste blev konfirmeret, skrev jeg alt ned til mindste detalje, brændre det hele ned på cd-rom, kors hvor har jeg været glad for den cd da jeg skulle planlægge de næste konfirmationer

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-04-08 08:10

Nordsted.. vi skal være her hjemme... og vi kan jo håbe på godt vejr når det er 10. maj.. Jeg er så småt gået i gang med forberedelserne så det hele ikke kommer på een gang....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-08 08:14

Det er en del nemmere når i kan være hjemme, så behøver du ikke have problemer med at finde et egnet sted, tjekke om alt er ok, og kan rydde op i ro og mag dagen efter.

Når du er startet nu, så er du da også i god tid, så behøver du heller ikke få stress.

Vi har også holdt alle vore 3 konfirmationer lige omkring den dato, og vi har altid kunne sidde ude og drikke kaffen, i strålende solskin

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-04-08 08:51

ja og det er hans eget valg... . en af mine gode venner er kok så det er osse på plads...
det ender med jeg kommer til at kede mig...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-08 08:56

Det ville da være dejligt hvis du kunne komme til det, altså i denne forbindelse. Men der er jo også laaang tid til, men derfor kan du da godt begynde at skrive lister måske liiige nu, men om nogle måneder

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-04-08 09:00

Ja det er helt skørt, men når man står selv med det hele så er det jo godt at være på forkant med det hele... og jeg er sikker på jeg når det hele....

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 10-04-08 09:02

Tak for svaret Nordsted1. han blir glad når han kommer fra skole...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-04-08 09:06

Har du dækket bord?? Det er jo rart at være på forkant

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-04-08 09:15

Klumme.. KÆÆÆÆÆFT....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-04-08 09:16

Okay.... så kan vi jo ikke snakke sammen. Men jeg går en tur med undulaten

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-04-08 09:31

ta mine med.. så har jeg sgu da fred for det krapyl...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-08 09:36

Selv om jeg er gift, så hører sådan nogle fester åbnebart ind under "kones afd"

Begynd du bare at lægge hovedet i blød, til stikordene til sangen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-04-08 09:36

Så kan du få dem tilbage som benløse fugle. Uhmmmmm m. Lingon sylt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-04-08 09:39

Citat
Selv om jeg er gift

Det har anet mig længe.- Du er det rene gift

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-08 09:43

Kommentar
Fra : Klumme