/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Keramik-krus...
Fra : kryds
Vist : 5161 gange
200 point
Dato : 06-04-08 14:36

Hej alle I kloge hoveder - jeg købte sidste år nogle keramik-drikkekrus på Voergård Slot under "middelalder-dagene". Dem har vi brugt til forskellige drikkevarer fra mælk til rødvin. Nu har de stået et halvt år, og da vi forleden dag ville bruge dem var de blevet mugne på ydersiden, der hvor de ikke var glaserede. Her kommer så spørgsmålet: Kan de være giftige? Min kone påstår der var noget en gang for år tilbage om nogle keramik-tallerkener, som havde udviklet en eller anden form for gift. (Men hun er nu også så bange for lidt skidt i godt føde). Skulle der mon være noget om snakken? - vil være taknemmelig for seriøse indlæg!
Venlig hilsen kryds.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 14:40

Jooo lidt om snakken kan der være.

Der kan være en risiko for blyforgiftning eller Cadium

Prøv at læse dette

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002289/Rapport1.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 14:42
Kommentar
Fra : kryds

Dato : 06-04-08 15:09

Ja - Nordstedt1. Jeg er klar over de par ting du nævner, men det der undrer mig er disse mugpletter som kommer udvendig nederst på krusene, hvor der næsten ingen glasur er. Der er vel ikke hverken bly eller cadmium i mug - eller er jeg forkert på den med det?
Mvh. kryds

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 15:13

Hvis det var mine krus, ville jeg lave en fortyndet omgang klorinvand, og vaske muggen af..

Det ville jeg overhovedet ikke have nogle skupler ved

Det er fugt der har givet muggen. Det der kan være giftigt, er bly i glasuren (har jeg læst mig til i link')

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 06-04-08 15:41

Grunden til krusene er mugne udenpå er fordi, der hvor de ikke er glaserede har de trukket fugt og muggen er skimmelsvamp

Så vask dem af, gerne i eddikevand og sørg for de bliver lufttørret grundigt....og hvis du ellers kan forlige dig med den mugne lugt, som muligvis ikke helt forsvinder, sker der intet ved at bruge dem.

Brændt uglaseret keramik er porøst og kan suge væske og fugt, og hvis de så yderligere har stået lukket inde i et skab, hvor der måske ikke er så varmt, udvikler det sig til skimmelsvamp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 15:47

Enig Dova

Citat
Det er fugt der har givet muggen

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 06-04-08 16:05

Ja, der er nok noget om snakken, men - netop i det skab er der mellem toogtyve og femogtyve grader, og jeg mener ikke der kommer fugt. Der opbevares anden service, og det er altid tørt efter opvaskemaskinen, inden det kommer ind!
mvh. kryds

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-04-08 16:08

Enig i, at det er fugt der er en del af problemet. Men muggen skal også have mad, så der må også være noget organisk (fedt, madrester el.lign på ydersiden af kruset for at skimmelsvampen, som jo er det mug er) kan trives.

Vask i opperen ved mindst 60 grader forhindrer slår muggen ihjel, men den kommer sikkert igen.

Men alle de indlæg her overbeviser sikkert ikke din kone, og så er det jo ligemeget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 16:09

Lertøj suger fugt, der skal ikke meget til

Så selv om det øvrige service bliver stillet ind - tørt - er der en lille bitte smugle fugt på alligevel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 16:11

Citat
Men muggen skal også have mad, så der må også være noget organisk (fedt, madrester el.lign på ydersiden af kruset for at skimmelsvampen, som jo er det mug er) kan trives.

Den tror jeg så ikke på

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-04-08 16:18

Der sælges ikke herhjemme keramikglasurer der kan afgive bly eller cadmium efter færdigbrænding og jeg finder det meget usandsynligt at nogen bevidst skulle have 'hjemmefremstillet' blyglasurer. Du kan være ude for blyglasurer på ting du har købt i udlandet, men så er det mest når du har haft sure vædsker stående i det. I gamle dage har bly i glasurerne også været et problem herhjemme - dog mest for keramikere og folk der brugte keramikken meget til opbevaring etc., men det er som sagt ikke noget problem mere.

Der er givetvis som de fleste andre er inde på tale om lertøjskrus der har 'drukket' lidt væske med organisk materiale som er begyndt at mugne. En tur i opvaskemaskinen skulle fjerne al sundhedsfare. Er der stadig en svag lugt ved det, så kan du jo gentage opvasken eller prøve med lidt eddike (så skal lugt efter det naturligvis fjernes).

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 06-04-08 16:27

Skal hilse fra fruen og sige, at når hun bruger "Marie" - så er det altid på 60 grader, og er der noget som ikke er helt rent får det en tur mere. Hvis der skulle være en svipser må det være når jeg har opvasketur. Hun er forøvrigt økonoma og tror hun ved noget om det!
mvh. kryds

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 16:34

Som jeg skrev tidligere, tror jeg ikke på at det kan være "snavs" men alene en anelse fugt

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-04-08 16:37

Problemet med lertøj er at det er porøst (i modsætning de to andre hovedtyper af husholdnings-keramik: stentøj og porcelæn). Selv efter at Marie har været der og fjernet alt det der sidder på overfladen og alleryderst i det porøse ler, så er der en lille rest organisk materiale tilbage i kruset. Det udgør ikke nogen fare (så skulle du bare vide hvor meget du indtager af bakterier, mikrosporer etc bare du trækker vejret een gang).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 16:42

JA, livet er så farligt, at man kan dø af det

Meeen din kone har nu ret i, at der har været en del omtale af giftstoffer i keramik, bl.a bly, men det er da heldigvis fjernet igen.

Jeres krus kan vel sagtens have lidt fugt inde i selve keramikken, hvor i ikke kan se det, men hvor det efter et stykke tid danne mug

Godkendelse af svar
Fra : kryds

Dato : 06-04-08 16:48

Tak for svaret dova. Fruen har bestemt du skulle have pointene - så for husfredens skyld...
Også mange tak til I andre
Mvh. kryds

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 16:56

Selv altid glad for at kunne hjælpe, eller i hvert tilfælde forsøge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 16:57

IIh der skulle selvfølgelig stå - selv tak -