/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
separationsangst
Fra : snusi
Vist : 697 gange
250 point
Dato : 03-04-08 18:51

Hej
Der er kommet en lille hvalp i familen, en Jack Russel som nu er 11 uger. Der er blevet øvet alene hjemme fra dag to og alligevel er der store problemer med hvalpen som hedder Futte.
Der er blevet øvet med at Futte skulle være i bur i de 4 timer hun skal være alene men det går bare overhovedet heller ikke. I dag havde hun en bule over det ene øje, sikkert fordi hun har forsøgt at komme ud. Buret står i stuen og når familien er hjemme er Futte glad for at gå ind og ud af buret. Futte vil også gerne ligge i buret, men være alene nej det går ikke. Hvad gør vi?
Der er ingen hundedagpleje hvor de bor og der er heller ikke nogen der svarer på annoncen om barnepige. Dyrlægen har ingen ide og hundepensionen siger at de ikke kan hjælpe.

snusi

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 03-04-08 19:17

Hej
du kan noget der hedder en dap dispenser hos din dyrlæge og sætte i stik kontakten, det virker meget beroligene på hvalpe. vi har brugt det med stor succes

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-04-08 19:19

ja har hørt om den og prøvet den i forbindelse med fyrværkeri til mine hunde, men da havde den ingen virkning men måske kunne det hjælpe Futte.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-08 19:24

Citat
Der er blevet øvet med at Futte skulle være i bur i de 4 timer hun skal være alene men det går bare overhovedet heller ikke.

Det kan jeg godt forstå, at Futte ikke vil. Hvad tænker du dog på, det er jo dyremishandling !!!!!!!!!

Lad dog Futte løbe frit omkring i boligen, når du ikke er hjemme. Du må så tage det sure med det søde, når du kommer hjem.

Med det søde, så er det fordi jeg går ud fra, at du er glad for din hund. På den måde, som du behandler hunden på på nuværende tidspunkt på, så får du ikke en god og glad hund

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-04-08 19:27

træn den i mens i er hjemme, sæt den der hvor i vil have den skal være,
giv den nogert godt at hygge sig med, gå ud og luk døren, vent 1 minut gå ind og gik det godt ros den gentag det rigtig mange gange, udvid det så til 2 minutter osv.

Den behøver et roligt sted hvor der ikke er så meget traffik omkring den, men inden er det strengt nødvendigt at den er 100 % afluftet og fået social samvær inden den bliver sat til side, den må gerne bruge sin næse til at opsøge sin mad,
så den får brugt noget energi inden den skal falde til ro.

Undgå at stresse den, lær den at sove ved at sidde hos den til den er faldet til ro, ved at nusse den de første par minutter gå så lidt væk, rejser den sig putter i den tilbage og nusser lidt igen, gå væk, men bliv lige i nærheden, det kan godt tage mere end ½ time før i opnår roligheden, de er møj stædige og meget ihærdige i ikke at overgive sig.

I må ikke opgive, men arbejd stille og roligt med den, i den positive ånd, i må ikke blive vred på den, det gavner ikke.

Få lidt hjælp fra familie eller venner i den første periode eller bedre spørg din arbejdsplads om du må have den med på job, nogen steder kan det lade sig gøre, søg i så fald for at have en kasse med den kan være i og vand og guf så den ikke keder sig.

Håber i kan komme lidt længere med det, det er ikke nemt at få hvalp, der skal være alene hjemme i mange timer, det koster en bunke ro og tålmodighed.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-04-08 20:36

Det med buret er faktisk et råd fra en dyrlæge, og det er også kun fordi hun var meget ked af det da hun var i soveværelse og entre. Dyrlægen mente at Futte måske bedst kunne lì at være i et lille rum, derfor prøvede vi buret, så rolig nu vi gør jo hvad vi kan.
Alt er prøvet med at først 1 minut, 2 min osv. Futte kan klare et kvarter så er det slut.
Jeg skriver egentlig fordi der måske var nogen der havde prøvet noget lignende og derfor kunne komme med et godt råd.
Jeg har været hos familien i tirsdags og de er kommet med hende her til aften og jeg tager hende med på arbejde i morgen. Dette er dog ikke løsningen i det lange løb da vi bor langt fra hinanden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-08 20:47

Hvor er de andre hunde? Kan de ikke være sammen??
Hunde er jo flokdyr. Det er vist dybt mystisk for en lille hvalp hvis den skal være adskilt fra flokken....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-08 20:48

Citat
Der er blevet øvet alene hjemme fra dag to og alligevel er der store problemer med hvalpen som hedder Futte.

Hvad er det for problemer, der er med Futte, når hun er alene hjemme.
Jeg tænker ikke på den tid, hvor hun er lukket inde i et bur "alene hjemme i 4 timer"

Hvad er det der sker, når hun løber frit rundt, når hun er alene i 4 timer.

Skal du tørre tis og lort op, når du kommer hjem. Hvis ja, så må du vænne dig til det. Futte skal nok blive "voksen" Tænk på, at hun er kun 11 uger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-08 20:55

Citat
Der er kommet en lille hvalp i familen, en Jack Russel som nu er 11 uger. Der er blevet øvet alene hjemme fra dag to og alligevel er der store problemer med hvalpen som hedder Futte.

Citat
Buret står i stuen og når familien er hjemme er Futte glad for at gå ind og ud af buret. Futte vil også gerne ligge i buret, men være alene nej det går ikke. Hvad gør vi?

?????????????????????

Er det din hund snusi ????????????????????? eller hvad ????????????

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-04-08 20:55

Det der er vigtig det er at hun føler sig tryg og tiden på 15 er lige nu det den kan klare på længere sigt vil den kunne udvige denne tid, men nok ikke lige så hurtigt som i forventer det.
Den er jo lige blevet taget fra sin mor, åbenbart er det sket ret pludselig, siden den kraftige reaktion.
opdrætter burde have afvendet den på en human måde, så havde du ikke stået med det her problem.

Den kan jo sove igennem om natten uden de helt store problemer, går jeg ud fra, hvis i har den lige i jeres nærhed på dette tidspunkt ville det være klogt at flytte den ud i gangen eller væk fra jer om natten, for at den på denne måde kan vende sig til at uanset om det dag eller nat så er det der den bor.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-04-08 21:08

Nej det er ikke min hund Det er min anden datter der har fået hund. Den ene datter har, som nogen herinde ved, en pomerianer
Jeg har selv to hunde, en cairn og en terrieblanding. Min datter og svigersøn som har fået Futte har gjort hvad de kunne og det er kommet meget bag på os alle at Futte har så store problemer. De øver stadig alene hjemme når de kommer fra arbejde, så vi håber på at tidspunkt at det bliver bedre med Futte.
Jeg har aldrig selv oplevet noget lignende med mine hunde.
Problemet når Futte er i soveværelse og entre når hun er alene, er at hun kradser på døre og river i tapet, men det kan repareres. Det er mere fordi vi jo på hendes opførsel kan se at hun har det dårligt når hun er alene at vi reagerer. Det bedste ville jo være at Futte kunne komme med på arbejde men det har de ikke mulighed for at gøre. Selvom de har arbejdet på alene hjemme siden de fik hende som 8 uger er der ikke sket fremskridt overhovedet, desværre.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 03-04-08 21:16

Hej Sussi.
Futte har ingen tillid til jer.
Du må først opbygge tillid.
Så utte får tillid til dig. Det er det aller vigstiste!!!!
Først opbygge tilliden, så taler vi vidare.!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-08 21:18

Der er noget hundeudsendelse i tv om lidt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-08 21:19

På 3 uger kan man ikke opdrage en hund/hvalp til at opføre sig som "ejerne" vil have det.
Det har da slet ikke hjulpet, at lukke den inde i et bur.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-04-08 21:27

Selvfølgelig kan dette ikke klares på tre uger, det forventer vi heller ikke. Vi arbejder jo på sagen hver dag, mange timer men måske kunne vi få lidt hjælp/ideer til mere vi kan gøre.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-04-08 21:43

Mine hører musik når vi ikke er hjemme det beroligere dem.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-08 21:44

Fjern buret, det er jo en "straf" for hunden fremover at komme ind i det og være der i 4 timer.

Hvilken størrelse har det bur ?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-04-08 21:49

hvis den endelig skal være tilbage lukket vil en kravlegård til hunde være bedst egnet,
et bur bliver brugt til transport og kun til kortvarrige ophold.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-04-08 21:59

Vi har jo også kun prøvet buret fordi dyrlægen mente det kunne hjælpe Futte, og det kunne det jo åbenbart ikke, så nu søger vi videre efter en løsning, derfor spørgsmålet herinde. Buret er et trådbur på 60x90 cm.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-04-08 23:30

Hej Snusi.
Har din datter ikke et bryggers som har bare lidt størrelse ??
Der ville den nok ha det bedre. Giv den et stykke tøj eller noget som bare lugter af jer så "glemmer " den måske ensomheden lidt.
Et gammelt pudevår som den godt må bide i eller lignende ,bare det er brugt først. Det har jeg haft god erfaring med.
Men bortset fra det så er 4 timer for lang tid i den alder

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 250 point
Dato : 04-04-08 15:32

Jeg har hørt om det før...................
Og den lille hund var rigtig mange måneder om at acceptere at være alene... hvis han overhovedet har accepteret det... Nogle gange må man bare opgive at løse problemet...

Det KAN være, at hunden bare ikke egner sig til at være alene... Mange hunde avles i dag hovedsagelig til at være selskabshunde, --men det betyder jo også, at det er hunde, for hvem selskab er væsentligt....... Prøv at kontakte opdrætter og hør om der er lignende problemer hos kuldsøskende...
---Hvis opdrætter siger, at andre hunde i familien har tilsvarende problemer med at være alene, så er det bedste nok at finde ordninger der tilgodeser hvalpens behov for at være i en flok. Når andre i familien har hunde, så kunne Futte måske være sammen med dem i stedet for at være alene? Det er måske ikke menneskeselskab, der er det vigtigste..

Men det kan også være at ejerne er for opmærksomme på den lille hvalps ve og vel... Hvis man reagerer på hvalpens piveri og måske endda ynker den, så får det jo en forstærkende virkning. Det ER svært. For man elsker jo sin lille hvalp og vil så gerne gøre det bedste for den...

Hvis der IKKE er den slags problemer i familien, så tror jeg nok, at det er de unge nybagte hvalpeejere, der skal på skolebænken. --Det er fint med buret, men lad det være et tilbud, som hun kan gå ud og ind af. Læg evt. et tæppe hen over. Mange hvalpe kan godt lide at ligge i huler.

Og til forældrene: Man må IKKE gå ind til hvalpen mens hun piver....... Om så man skal vente i LANG tid på en pause i piveriet, -ja så må man bare vente. Det gør ondt og er næsten ikke til at holde ud at stå og høre på. Men hvis ikke man gennemfører det, så bliver det bare værre næste gang.
Futte har jo ikke ondt, hun er ikke kommet til skade. Hun har bare lært, at hvis hun piver længe og hjerteskærende, så kommer der nogen.......

Radio er en rigtig god ide. For hvis der hele tiden er musik, så kan Futte ikke lige så nemt høre de små lyde, der fortæller at I kommer eller går... Og hun bliver heller ikke så let utryg ved fremmede lyde...
Silke har stadig, --6 år gammel--- radioen kørende når jeg går fra hende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-08 19:07

Citat
Der er blevet øvet med at Futte skulle være i bur i de 4 timer hun skal være alene men det går bare overhovedet heller ikke.

Umiddelbart ligner det en provokation, overfor hundevenner. Så det er nok bare for at se reaktionen her på Kandu.....................For alvor kan det vist ikke være.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 04-04-08 19:32

Tak for svaret Birgitta.

Det med et tæppe over buret har jeg ikke tænkt på, det vil vi prøve. Futte havde iøvrigt en rigtig dejlig dag da hun var med mig på arbejde i dag

Der er sikkert ikke så meget at gøre, så familien har besluttet at kontakte en adfærdsterapeut, så nu venter vi alle spændt på om der kan komme hjælp derfra.

snusi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-08 19:48

Citat
Det er fint med buret, men lad det være et tilbud, som hun kan gå ud og ind af. Læg evt. et tæppe hen over. Mange hvalpe kan godt lide at ligge i huler.

Så vil jeg da håbe, at snusi ikke låser buret.

Jeg kan ikke forstå, at en dyrlæge har anbefalet at låse en lille hvalp inde i et bur

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-04-08 21:07

Tak for accepten af mit svar.

Silke elsker at ligge under min seng. Da jeg fik hende lod jeg et tæppe hænge ned fra sengen, så hun kunne gemme sig helt. Jeg havde set i kennelen, at de havde sådan et tæppe hængende over nogle planker i haven, så en hvalp kunne få sig en lille lur i ensomhed... Og Silke lå nogle gange og gemte sig der, når jeg kom på besøg...

Det kan da være, at Futte har oplevet det samme derhjemme...

En adfærdsterapeut er sikkert en god ide. For hvis det er familien der er for pylrede, så ser hun osse det...

men jeg kan heller ikke lide ideen med at låse en lille hvalp inde i et bur og gå fra den... Hvis den altså ikke selv er helt vild med det...
Dap kan altså være en god ide, for feromonerne er de samme, som Futte husker fra da hun diede hos sin mor.