/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Værksteds aktiviteter
Fra : CCjunior
Vist : 738 gange
100 point
Dato : 02-04-08 23:02

Hvad kan man sætte en 4 årig purk til i et værksted ??
Jeg laver et lille arbejdsbord til ham i weekenden med en lille sav og hammer.
Han kan få lov til at bore huller til en lysestage eller lign. Men hvad mere ??? nogen der har en god idé eller selv har erfaring med det..

Også gerne links til sider hvor der er aktiviteter af den slags

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-04-08 23:25

Måske du kan få nogle ideer her

http://www.duda.dk/Grundfag/Slojd/slojd.html

Han er godt nok en ung snedker så det kan være noget svært at finde på, men med hjælp, så kan i måske lave en bordskåner, køkkenrulleholder, banke søm på et pænt afhøvlet brædt, på de søm kan man vikle snore, det kan blive et pænt billede, eller meget aktuelt lige nu, fuglekasser/foderbrædt

Mine egne sønner havde meget fornøjelse af, bare at få lov at få en pakke søm og en hammer, og så ellers bare banke søm i et brædt (den ene tog så motorbriller på, hvis nu et søm skulle flyve)

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-04-08 23:34

Han plejer at blive udstyrret med min bore maskine og så et brædt.. Så skal jeg bare mærke op til nogen huller og så ligne en der har brug for et gennemhullet brædt..

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-04-08 23:39

Bolte og møtrikker...

Giv ham to brædder med store huller i Måske ø10mm?

giv ham 8mm bolte og møtrikker. Det er rigtig godt for finmotorikken, og han kan ikke stikke sig på boltene som på skruer.

HUSK at holde øje med ham.

Min unger brugte nytårsbriller. De er ganske effektive.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 03-04-08 00:51

Hoæde ham væk fra bilerne. http://www.youtube.com/watch?v=cKNzEvK_5u8

Hehe.. Havde lige set den så kunne ikke lade vær.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-08 02:53

Køb et par hulsave i forskellige størrelser og skær nogle skiver (hjul) til ham i MDF eller tykt krydsfiner og lad ham så lave et par biler og futtog.
I forbindelse med disse ting kan han også lære at lime træklodser sammen med trælim istedet for bare at banke søm i så det flækker, og at spænde dem sammen indtil limen er hærdet............tålmodighed.
Fil og sandpapir kan også bruges her da Du nok skal vente et par år med stemmejern og høvl

Accepteret svar
Fra : dkwM327

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-08 03:05

Hej CCjunior.

Det lyder som en rigtig god ide, jeg har altid praktiseret det selv, og fået lov til at være med
alle steder af min far også. Han satte mig bl.a. til at køre bil med anhænger da jeg var 7 år,
for at hjælpe ham på hans varetur ved en masse sommerhuse (år 1940).

Min søn på 2 år (år 1967) hvalp mig med at efterse bremser på vores nye bil. Det resulterede godt nok i at der kom en mærkelig lyd bag fra når jeg kørte, og fandt først fejlen et par timer efter, da konen spurgte om der var et hul eller sådan noget i bilen, for hun mente, at vores søn havde fortalt noget om et hul i bilen, da jeg havde været på fejlfindertur med bilen. Han havde såmænd bare taget en af hjulmøtrikkerne og puttet ind i tromlebremsen. Jeg troede at møtrikken var rullet den i et brønddæksel i nærheden af hvor jeg havde holdt med bilen.

Jeg vil anbefale dig at lade han prøve alt muligt med Søm, skruer, svensknøgle, målebånd, skille gamle vækkeure osv. osv. og en ting mere. Pak ham aldrig ind i vat og bomuld, for så får han aldrig lært hvad konsekvenser er, for sådan "indpakning" er der alt for mange der praksisere i dagens samfund.
Og så skal du også lige have den med vognmandens 4 årige søn der hjemme i min barndomsby. Han kørte i grøften med hans fars største og nyeste bil, med en 4 hjulet angænger og et stort læs træ.

Håber du og din søn vil hygge jer. Det kommer igen med renter og renters rente.

mvh.
DkwM327

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 03-05-08 11:09

Tak for svaret dkwM327.

tak for alle de muligheder.. nu er der noget at gå igang med

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 28-05-08 00:22

Hej CCjunior.

Jeg er oprigtig glad for at du syntes godt om mit svar.

Har du noget nyt, er du meget velkommen til at gi´ mig en tilbagemelding,
og gerne via et "Privat-svar"

mvh.
DkwM327